افزایش ایستگاه‌های سنجش کیفیت هوا در دستور کار محیط زیست
افزایش ایستگاه‌های سنجش کیفیت هوا در دستور کار محیط زیست
مدیر کل دفتر پایش سازمان حفاظت محیط زیست با اشاره به اینکه هزینه نگهداری از ایستگاه‌های سنجش کیفیت بسیار بالا است و به ۱۰۶ ایستگاه جدید نیز نیاز داریم، گفت: قرار است در سال جاری برای تامین بخشی از این هزینه‌ها ۵۰ درصد عوارض آلایندگی توسط شهرداری‌ها با نظر سازمان حفاظت محیط زیست هزینه شود.

به گزارش«نبض انرژی»هلنا کعبی درباره انتشار اطلاعات ایستگاه‌های سنجش کیفیت هوا به صورت نامنظم اظهار کرد: ایستگاه‌ها و سامانه‌هایشان فعال هستند و مشکلی ندارند بلکه مشکل اصلی مربوط به سرور سازمان حفاظت محیط زیست بود چون در حال نصب سیستم‌هایی روی آن بودند. در نتیجه برای مدتی اتصال سامانه‌های ایستگاه‌ها به اینترنت قطع شده بود البته اطلاعات روی شبکه داخلی موجود بود.

وی درباره تعداد ایستگاه‌های سنجش کیفیت هوا در کشور و مشکلات آن‌ها افزود: در کشور ۱۶۰ ایستگاه داریم که هزینه نگهداری آن‌ها بسیار زیاد است، به‌طوری‌که هر ایستگاه به‌طور متوسط برای سرویس و نگهداری به ۳۰۰ میلیون تومان اعتبار نیاز دارند. بدین جهت تامین این هزینه به تنها برای ما و از اعتبارات دولتی بسیار سخت و دشوار است و به هیچ وجه مقدور نیست.

مدیر کل دفتر پایش سازمان حفاظت محیط زیست با اشاره به عوارض آلایندگی ادامه داد: به استناد تبصره موجود در معیارهای تعیین نرخ آلودگی قرار این است در سال جاری برای تامین بخشی از این هزینه‌ها ۵۰ درصد عوارض آلایندگی توسط شهرداری‌ها با نظر سازمان حفاظت محیط زیست هزینه شود.

کعبی درباره برنامه‌های توسعه کمی و کیفی ایستگاه‌های سنجش کیفیت هوا در سال ۱۴۰۲ توضیح داد: اولویت اول ما حفظ و نگهداری ایستگاه‌های سنجش کیفیت هوای موجود در کشور است چراکه استاندارد راهبری ایستگاه‌ها نیز اجباری شد. به عنوان نمونه برخی اقدامات مانند زمان‌بندی کالیبراسیون‌،استفاده از گازهای مورد نیاز برای استاندارد ایستگاه‌ها و بهره‌گیری از برخی سیستم‌ها برای افزایش دقت و  صحت کار با سختگیری بیشتری در ایستگاه‌ها باید اعمال شود. همین موضوع هزینه‌های نگهداری را بالاتر می‌برند به‌طوری‌که اگر فرضا در گذشته با ۱۰۰ میلیون تومان برای هر ایستگاه می‌توانستیم آن‌ها را مدیریت کنیم، اکنون این مبلغ به ۳۰۰ میلیون تومان رسیده است.

وی تاکید کرد: این مبالغ مربوط به اواخر سال ۱۴۰۱ است و در سال جاری به علت تورم احتمالا هزینه‌ها بالاتر نیز می‌رود، به‌طوری‌که به ۵۰۰ میلیون تومان برای هر ایستگاه نیز خواهد رسید.

کعبی با اشاره به هدف اصلی سازمان در زمینه ایستگاه‌های سنجش کیفیت هوا در سال ۱۴۰۲ گفت: هدف اصلی ما در سال جاری حفظ ۱۶۰ ایستگاه موجود است تا بتوانیم اطلاعات درست را به مردم انتقال دهیم.

مدیر کل دفتر پایش سازمان حفاظت محیط زیست با اشاره به اولویت دوم‌ که تکمیل شبکه مورد نیاز برای ایستگاه‌های هوا است ادامه داد: برای تکمیل این فرآیند به ۱۰۶ ایستگاه دیگر نیز نیاز داریم. اگر اعتبارات اجازه دهد استان‌ها موظف هستند براساس اطلاعات مشخص شده برای هر استان برحسب نیازسنجی که صورت گرفته ایستگاه‌ها را اضافه کنند.

کعبی در پایان ضمن پیش‌بینی از میزان ایجاد ۱۰۶ ایستگاه مورد نیاز توضیح داد: یکی از دستگاه‌های ساخت ایران در حوزه ذرات معلق کمتر از ۲.۵ میکرون تاییدیه ابتدایی را دریافت کرده است. به علت مناسب بودن قیمت آن شاید بتوانیم بخشی از ایستگاه‌ها را با آن دستگاه مجهز کنیم. در نهایت امیدواریم در سال جاری بتوانیم نیمی از ایستگاه‌های جدید را بهره‌برداری برسانیم.

منبع: ایسنا