وضع آب کوت عبدالله اسفناک است/ به وزرای نیرو و کشور تذکر می دهیم
وضع آب کوت عبدالله اسفناک است/ به وزرای نیرو و کشور تذکر می دهیم
نماینده مردم اهواز و کارون در مجلس، وضع آب شرب مردم کوت عبدالله را اسفناک عنوان کرد و از ارائه تذکر به وزرای کشور و نیرو در خصوص مرگ کودک اهوازی خبر داد.

به گزارش«نبض انرژی»سید کریم حسینی در خصوص مرگ کودک اهوازی در پروژه فاضلاب کوی مدرس اهواز اظهار کرد: در نطق‌ها و تذکرات مجلس شورای اسلامی و همچنین جلسات و دیدار با امام جمعه، استاندار و دیگر مسئولان استانی و شهرستانی بارها از وضعیت اسفناک آب و فاضلاب گفته‌ایم ولی واقعاً انگار داریم ولی ظاهراً گوش کسی بدهکار این حرف‌ها نیست. برای امروز سه‌شنبه ۱۵ فروردین از مجلس درخواست نوبت داده‌ام تا به وزیر نیرو و وزیر کشور در خصوص مرگ کودک هشت ساله اهوازی تذکر دهم.

وی با اشاره به اینکه برای موضوع آب و فاضلاب اهواز همه در حال تلاش برای این هستند که مردم را با گفتاردرمانی و وعده‌های بی نتیجه آرام کنند، بیان کرد: هرچند سقوط کودکان و مرگ آنها یکی از مصائب آشکار برای شهروندان اهوازی است ولی آبگرفتگی برای خانه‌ها، معابر و خیابان‌ها و همچنین آسیب به خودروها نیز از دیگر مشکلات شبکه آب و فاضلاب اهواز هستند.

حسینی با اشاره به اینکه مسئولان برای این موضوعات همیشه حرف می‌زنند و نتیجه‌ای هم نداشته با طرح این سوال که مثلاً یک شب بازداشت شدن مدیر خاطی به غیر از آبروریزی برای آن مدیر چه خروجی دیگری برای مردم دارد؟ تأکید کرد: باید یک بار برای همیشه این معضل را حل کرد، مردم در خصوص ساماندهی فاضلاب اهواز دیگر به دنبال حفاری و پروژه‌های جدید نیستند بلکه باید حفاری‌های فعلی ترمیم و همه پروژه‌های ناتمام را تکمیل کنند.

نماینده مردم اهواز و کارون در مجلس شورای اسلامی همچنین به وضع اسفناک آب شرب شهرستان کارون اشاره کرد و گفت: یکی از مواردی که از روز اول نمایندگی دنبال کردیم، موضوع آب و فاضلاب بود؛ البته مطالبه جدی مردم شهر کارون نیز در رابطه با کیفیت و کمیت آب شرب کوت‌عبداله است.

مشکل آب در کوت عبدالله

حسینی با اشاره به بازدید از انشعاب آب شرب و مسائل مرتبط با آن ادامه داد: برای آب شرب مردم از نظر کمی و کیفی در کوت‌عبداله اسفناک است؛ شهرستان کارون جدا شده از نظر تقسیمات کشوری ولی متصل به اهواز هست که مرتب این مشکل آب را مشاهده کردیم.

وی با اشاره به اینکه برای این شهرستان آب از سه منبع شامل تصفیه‌خانه اصلی، تصفیه‌خانه کوت امیر و اهواز (آب حیات) تأمین می‌شود، گفت: متأسفانه به دلیل اینکه زیرساخت‌ها در این شهرستان از ابتدا ضعیف بوده و شبکه آب شرب شهر کوت‌عبداله به شدت فرسوده و آسیب‌پذیر است، شکستگی‌ها و نفوذ آب خارج از لوله‌ها باعث شده که آب با کیفیت و کمیت لازم در دسترس مردم قرار نگیرد.

حسینی با انتقاد از اینکه تلاش‌ها برای تقویت تصفیه‌خانه‌ها بی نتیجه ماند، یادآور شد: در حال حاضر حوضچه‌های اصلی ته‌نشینی تصفیه‌خانه کوت‌عبداله مشکل دارند؛ تا چند ماه قبل نیز فیلتراسیون آب شرب این تصفیه‌خانه مشکل داشت.

نماینده مردم اهواز در مجلس شورای اسلامی با اشاره به برگزاری جلسه با وزیر نیرو برای پیگیری رفع این مشکلات تصریح کرد: چاره اصلی که در مطالبات از شخص وزیر داشتم، احداث تصفیه‌خانه با ظرفیت حداقل دو و نیم متر آب شرب در کوت امیر برای شهرستان کارون بود؛ مسائل کارشناسی نیز توسط شرکت آبفا صورت گرفته و باید به عنوان برنامه بلندمدت اجرایی شود.

حسینی با اشاره به اینکه در برنامه کوتاه‌مدت نیز باید تصفیه‌خانه‌های موجود از نظر کمی و کیفی تقویت شود، اضافه کرد: اصلاح شبکه برای جلوگیری از نفوذ فاضلاب به درون آب شرب و همچنین شکستگی لوله‌ها نیز باید در دستور کار قرار بگیرد.

وی تأکید کرد: شهرستان کارون و اهواز در خصوص شبکه آب شرب و فاضلاب نیاز به یک عزم ملی و برنامه‌ریزی ملی دارد؛ این موضوع نیز بارها به همه مدیران استانی (به خصوص استانداران ادوار و فعلی) و کشوری اعلام شده است. امیدوارم در آینده‌ای نزدیک تقویت تصفیه‌خانه‌های موجود و احداث تصفیه‌خانه جدید را در شهرستان کارون داشته باشیم؛ هرچه سریع‌تر باید افت فشار و کاهش کیفیت آب شرب را اصلاح کرد.

حسینی عنوان کرد: در روستاهای شهرستان کارون نیز عمدتاً همین مشکل را دارند که باید لوله‌های آبرسانی هرچه سریع‌تر از سوی آبفا تأمین شود.

روز یازدهم فروردین ماه جاری، صادق جعفری چگنی دادستان مرکز خوزستان اعلام کرد: در پی اعلام مفقود شدن یک کودک اهوازی در کوی مدرس اهواز، دستورات لازم به مراجع انتظامی و امدادی صادر شد.

دادستان مرکز خوزستان تصریح کرد: پس از جست‌وجو مشخص شده که این کودک در یکی از حفاری‌های پروژه‌های آبفا سقوط کرده است. بلافاصله معاون دادستان مرکز خوزستان و بازپرس دادسرای اهواز با حضور در محل و احضار اکیپ ویژه برای بررسی صحنه جرم با صدور دستورات قضائی و اخذ نظریه کارشناس حوادث و جمع‌آوری ادله، دستور جلب متهمان مربوطه را برای انجام مراحل قضائی صادر کردند.

از سوی دیگر، آب شرب مردم کوت عبدالله در شهرستان کارون هم مدتی است اغلب گل آلود است و مردم روزه دار با مشکل تأمین آب مواجه شده‌اند.

منبع: مهر