یک سال دیگر خشکسالی در انتظار کشورهای اروپایی
یک سال دیگر خشکسالی در انتظار کشورهای اروپایی
طبق هشدار گزارش مهمی که به تازگی از سوی سازمان ملل متحد انتشار یافته، منابع آب در سراسر جهان در معرض خطر فزاینده مصرف بی‌رویه قرار دارند.

به گزارش«نبض انرژی»بر اساس مطالعه اخیر دانشگاه فناوری گراتس در اتریش، اروپا از سال ۲۰۱۸ در خشکسالی بوده است. محققان می‌گویند که وضعیت آب اکنون به شدت مخاطره آمیز است.

کشورهای سراسر این قاره حتی در زمستان با مشکل آب دست و پنجه نرم کرده اند. بارش کم باران و برف به معنای آن است که منابع تقلیل یافته، در این دوره پربارش جایگزین نشده اند.

طبق جدیدترین گزارش مرکز تحقیقات مشترک اتحادیه اروپا (JRC) در مورد خشکسالی در اروپا، در شمال ایتالیا، فرانسه و اسپانیا، این وضعیت نگرانیهایی را برای تامین آب برای مصارف انسانی، کشاورزی و تولید انرژی به وجود آورده است. در این گزارش آمده است: اروپا و منطقه مدیترانه ممکن است امسال تابستان فوق العاده داغ دیگری را تجربه کنند.

کمیسیون اروپا می‌گوید که ممکن است تابستان امسال حتی خشک‌تر از سال‌های گذشته باشد و بارش‌ها در هفته‌های آینده برای تعیین آنچه اتفاق خواهد افتاد، سرنوشت ساز خواهد بود.

یک ماه بدون بارندگی در فرانسه

فرانسه در ۲۰ فوریه امسال، با ثبت ۳۲ روز متوالی بدون بارندگی، رکورد شکست. این کشور خشک‌ترین زمستان خود را در بیش از ۶۰ سال گذشته تجربه کرد. بارش برف در رشته کوه های آلپ فرانسه، پیرنه و دیگر رشته کوه‌ها نیز امسال بسیار کمتر از حد معمول بود. این بارش برای پر کردن رودخانه‌ها و مخازن حیاتی است و نگرانی‌هایی را برای تامین منابع در طول سال، ایجاد می‌کند.

تقریبا تمام شهرستان‌های فرانسه تحت تاثیر محدودیت‌های آب در سال ۲۰۲۲ قرار گرفتند و ۷۰۰ شهرداری با تامین آب آشامیدنی مشکل داشتند.

چندین شهرستان فرانسه پیش از این محدودیت‌هایی را در سال جاری اعمال کرده اند. دروم و اردش، برای خشکسالی زودهنگام هشدار داده و ساکنان خود را تشویق می کنند که مصرف آب خود را محدود کنند. بوش دو رون، وار و پیرنه اورینتال، به حال آماده باش درآمده و  آبیاری چمن، پر کردن استخرهای شنا یا آبیاری محصولات را ممنوع کرده اند.

کریستف بچو، وزیر محیط زیست فرانسه، اوایل سال میلادی جاری اعلام کرد که دولت در مواجهه با بحران، سرگرم کار روی یک طرح ضد خشکسالی است. وی با بیان اینکه میانگین مصرف روزانه ۱۵۰ لیتر آب برای هر نفر پایدار نیست، از همه صنایع خواست تا میزان مصرف آب را کاهش دهند.

یکی از راه کارهایی که فرانسه به دنبال آن است، بازیافت بیشتر فاضلاب است. تنها ۷۷ تصفیه خانه از مجموع ۳۳ هزار تصفیه خانه در این کشور در حال حاضر مجهز به سیستم تصفیه بازیافت هستند. وزیر محیط زیست فرانسه اظهار کرده که هر طرحی برای کاهش مصرف باید شامل فرآیند بازفرآوری فاضلاب باشد. وی همچنین هشدار داد که ۱۰۰ بخشداری این کشور، با توجه به وضعیت فعلی، نباید در اعمال محدودیت‌های محلی آب در سال جاری تردید به خرج دهند.

اسپانیا با خشکسالی طولانی مدت مواجه است

طبق گزارش سرویس هواشناسی اسپانیا (Aemet)، خشکسالی در شمال شرقی این کشور به وضعیت حادی رسیده است. این وضعیت وخیم ناشی از دمای بالا و بارندگی کم در سه سال گذشته بوده است.

تامین آب آشامیدنی برای شش میلیون نفر که در محدوده کلان شهر بارسلون زندگی می‌کنند، اکنون در خطر است. ذخایر سائو به حدود ۹ درصد از کل ظرفیتش رسیده است و مقامات تصمیم گرفته‌اند ماهی‌ها را برای جلوگیری از خفگی آنها جمع آوری کنند. آب به مخازن دیگری در منطقه منتقل شده است تا از غیرقابل شرب شدن باقیمانده آن، جلوگیری شود.

سرویس هواشناسی اسپانیا می‌گوید به رغم بهبودی جزئی در زمستان، دوره خشکسالی ادامه پیدا کرده و کل اسپانیا از ژانویه سال ۲۰۲۲ در وضعیت خشکسالی به سر می‌برد. با این حال، وضعیت در کاتالونیا بحرانی است. سطح آب در مخازن منطقه بسیار کمتر از حد متوسط است. در حال حاضر محدودیت‌هایی برای استفاده از آب برای مصارف کشاورزی و صنعتی اعمال شده است و شهروندان هم نمی‌توانند از آب آشامیدنی برای شستن خودروها یا پر کردن استخرها استفاده کنند.

 بسته ۷.۸ میلیارد یورویی ایتالیا برای بحران آب 

ایتالیا یکی از کشورهای اروپایی بود که سال گذشته، بیشترین آسیب را از خشکسالی دید و دولت در پنج منطقه وضعیت فوق العاده اعلام کرد.

پو، طولانی‌ترین رودخانه ایتالیاست که از مرز این کشور با فرانسه و سوئیس گذشته و به دریای آدریاتیک می‌رسد. حوضه این رودخانه در سال ۲۰۲۲، بدترین خشکسالی در ۷۰ سال گذشته را تجربه کرد و کمبود آب بر همه چیز از کشاورزی گرفته تا تولید انرژی سبز، تاثیر گذاشت.

اکنون میلیون‌ها نفر در مناطق آسیب پذیر در برابر خشکسالی مانند لومباردی و پیمونت، پس از زمستان خشک ممکن است امسال با محدودیت‌های بیشتری مواجه شوند. دریاچه گاردا در شمال این کشور خشک شده است و سطح پایین آب در کانال‌های معروف ونیز، عبور و مرور قایق‌ها را غیرممکن کرده است.

اما کمبود بارندگی و هوای گرم تنها مشکل نیست. طبق گزارش موسسه ملی آمار ایتالیا (ISTAT)، ایتالیا بیش از هر کشور دیگری در اتحادیه اروپا آب آشامیدنی را از دریاچه‌ها، رودخانه ها و مخازن خود می‌گیرد. این موسسه همچنین به تازگی فاش کرد که قنات‌های ایتالیا، ۴۲ درصد از آبی که در سال ۲۰۲۰ داشتند از دست داده اند که بالاترین رکورد ثبت شده است.

از هر چهار شهر، یک شهر بیش از ۵۵ درصد آب خود را به دلیل نشت از دست می‌دهد و در پنج منطقه از هفت منطقه، این نشت‌ها بدتر می‌شود.

پس از وضعیت اضطراری کم‌سابقه سال گذشته، ایتالیا نمی‌تواند آبی را که دارد هدر دهد.

جورجیا ملونی، نخست وزیر ایتالیا ۲۱ مارس به پارلمان این کشور اعلام کرد سرگرم کار روی طرح ملی آب است. این شامل بهبود زیرساخت‌ها و یک کارزار افزایش آگاهی عمومی در مورد نیاز به صرفه جویی در منابع است.

بر اساس گزارش یورونیوز، ژیلبرتو پیچتو فراتین، وزیر محیط زیست و امنیت انرژی ایتالیا، اخیرا در مصاحبه ای اعلام کرد  دولت در حال آماده سازی بسته ای ۷.۸ میلیارد یورویی برای کمک به کشور برای مقابله با بحران آب است.

منبع: ایسنا