نفت در ۱۴۰۲؛ از نگاه به چین تا وعده ۴۰ میلیارد دلاری روسیه
نفت در ۱۴۰۲؛ از نگاه به چین تا وعده ۴۰ میلیارد دلاری روسیه
یک کارشناس حوزه انرژی گفت: در کشور ما همچنان کالا ۳۰ درصد گرانتر از نرخ اصلی وارد کشور می‌شود که از جیب ملت می‌رود وبه نفع دلال و کاسب تحریم تمام می‌شود.

به گزارش«نبض انرژی»محمود خاقانی، درباره چشم انداز صنعت نفت ایران در سال جاری اظهار داشت: اکنون جهان انرژی دستخوش مشکلات اروپاست اما اروپا بعنوان مصرف‌کننده سرمایه برای هزینه در این حوزه را دارد و امروز شاهدیم که به افریقا هم روی آورده است.

وی افزود: علاوه بر این بازار بین الملل انرژی هم برای سرمایه گذاری و هم اکتشاف، توسعه و تولید تحت تاثیر جنگ اوکراین است به طوری که وزیر جدید امور خارجه چین اخیرا گفته است دست‌های پنهان در کار است که جنگ تداوم داشته باشد و این دست‌ها ممکن است در جاهای دیگر نیز بحران راه بیندازند. این سخن این مقام چینی بدان معناست که عده‌ای در ایجاد بحران منافع دارند و در این بین شرکت‌های نفتی هم از جنگ منتفع می‌شوند. کمااینکه بایدن در کنگره امریکا عنوان کرد که شرکت‌های نفتی این کشور در یک سال ۲۰۰ میلیارد دلار سود کردند و انتظار است مالیات بیشتری بپردازند تا اقتصاد امریکا به فرودستان کمک کند.

این کارشناس حوزه بین الملل انرژی تصریح کرد: در حال حاضر سرمایه گذاری شرکت‌های چینی در میادین نفتی مشترک با ایران را در عراق شاهدیم، درخلیج فارس سرمایه‌ها به سمت شیخ نشین‌های کویت و امارات و عمان رفته در شمال خزر باوجود سرمایه گذاری پرریسک و نیاز به فناوری بالا؛ شاهد حضور کنسرسیوم‌های نفتی هستیم اما در این وضعیت سرمایه گذاری مبهم و رو به منفی میل می‌کند.

وی گفت: در حال حاضر خط مبادلات پولی برای خرید کالا که بین ایران و اروپا برقرار بود و معاملات شفاف انجام می‌شد، بسته شده است، تحریم ادامه دارد و عدم عضویت در FATF یک مانع بزرگ است.

خاقانی تاکید کرد: در کشور ما همچنان کالا ۳۰ درصد گرانتر از نرخ اصلی وارد کشور می‌شود که از جیب ملت می رود وبه نفع دلال و کاسب تحریم تمام می‌شود.

وی ادامه داد: برای جبران کسری گاز جهت عرضه در داخل ۸۰ میلیارد دلار و در کل برای توسعه صنعت نفت ۲۵۰ میلیارد دلار سرمایه نیاز است و همه نگاهمان به چین است و این در حالی است که سرمایه‌ها به عراق، عربستان، امارات و افریقا می‌رود. به طوری که صنعت گاز سنگال رو به رشد است، امریکا نیز تحریم‌های امریکا را کم کرده و شورون در حال کسب مجوز برای سرمایه گذاری در صنعت نفت این کشور است.

این کارشناس حوزه نفت بیان داشت: باتوجه به احتیاط لازم، جذب سرمایه در ایران سخت و حتی غیرممکن است هرچند روسیه قول ۴۰ میلیارد دلار سرمایه گذاری را داده اما اقتصاد این کشور به دلیل جنگ اوکراین اوضاع خوبی ندارد بنابراین همچنان باید منتظر چین باشیم که البته سیاست خارجی این کشور باتوجه به تغییر وزارت خارجه ممکن است متفاوت از قبل باشد اما در هر صورت امیدواریم.

منبع: ایلنا