برنامه‌ریزی برای گذر از تابستان بدون خاموشی/ افزایش ۸ هزار مگاواتی ظرفیت تولید برق
برنامه‌ریزی برای گذر از تابستان بدون خاموشی/ افزایش ۸ هزار مگاواتی ظرفیت تولید برق
تابستانی بدون خاموشی حاصل فعالیت‌های وزارت نیروی دولت سیزدهم در سال گذشته بود که وزارت نیرو همه تلاش خود را به کار گرفته تا تابستان امسال هم بدون مشکل در تأمین برق سپری شود و در این راستا تا آغاز پیک فصل گرما ۷ هزار و ۸۸۹ مگاوات به ظرفیت تولید برق افزوده خواهد شد.

به گزارش«نبض انرژی»تابستان سال ۱۳۹۹ بود که مردم با خاموشی‌های بدون اطلاع قبلی و گسترده روبرو شدند و همواره نگران این بودند که تا چه زمانی این خاموشی‌ها ادامه خواهد یافت.

این روند ادامه داشت تا آنکه دولت سیزدهم با درک شرایط و برنامه ریزی، همه تلاش خود را به کار گرفت تا از این دغدغه مردم بکاهد.

بر همین اساس از زمان تعیین «علی‌اکبر محرابیان» به عنوان وزیر نیروی دولت سیزدهم تکلیف برای رفع خاموشی‌ها در دستور کار وی قرار گرفت. وی از همان روزهای نخست به تدوین ۱۴۰ برنامه برای رفع خاموشی‌ها پرداخت تا با اجرای دقیق همه آنها این نگرانی مردم رفع شود.

مدیرعامل توانیر در این باره گفته بود: سال گذشته بین ۱۲ تا ۱۵ هزار مگاوات ناترازی صنعت برق داشتیم که امسال با مجموع اقدام‌های انجام شده رضایت عمومی را به همراه داشت.

آرش کردی افزود: اگر امسال (۱۴۰۱) با همان رویه سال گذشته ادامه می‌یافت، ناترازی بیشتری در انتظار بود، اما طراحی برنامه افزایش ۳۵ هزار مگاواتی توسط وزیر نیرو مانع این کار شد.

وی تاکید کرد: تدوین یکصد برنامه عملیاتی نیز سبب شد سال گذشته (۱۴۰۱) بتوانیم بدون خاموشی سپری کنیم.

این مقام مسئول بیان کرد: علاوه بر اینها هیچ خدشه‌ای در قراردادهای صادراتی کشور در بخش برق ایجاد نشد و واردات بیشتری هم نیاز نشد.

مدیرعامل توانیر گفت: تلاش شد محدودیت‌های برقی موجب کاهش تولید در سایر صنایع و به دنبال آن افزایش قیمت ایجاد نشود و بر همین اساس به‌گونه‌ای برنامه‌ریزی شد تا در سه‌ماهه نخست سال، تولید با مشکل روبرو نشود و تابستان هم از ادامه آن بدون مشکل باشد.

کردی با بیان اینکه برای مدیریت مصرف ۴۵۶ هزار تفاهم‌نامه با بخش‌های مختلف امضا شد، گفت: در مجموع ۹ هزار و ۸۴۲ مگاوات جمع برنامه‌های مدیریت بار، جابه‌جایی و کاهش استراتژیک بار و مدیریت مصرف خانگی حاصل شد. اعمال برنامه‌ها سبب شد بخش خانگی بدون خاموشی باشد و بخش صنعت نیز با رشد مصرف همراه شود.

آغاز افزایش ظرفیت تولید برق

بر اساس این گزارش، وزارت نیرو مصمم شده تا تابستان بدون خاموشی را برای تابستان ۱۴۰۲ رقم بزند و بر همین اساس برنامه افزایش ظرفیت تولید برق کشور را از ۱۴۰۱ آغاز کرده است.

بر اساس این برنامه مقرر است تا آغاز پیک تابستان امسال ۷ هزار و ۸۸۹ مگاوات به ظرفیت تولید برق از روش‌های مختلف افزوده شود. نیروگاه‌های حرارتی در این میان وظیفه افزایش ۳ هزار و ۲۶ مگاوات ظرفیت خود را برعهده گرفته‌اند که تا تابستان به سرانجام برسد.

بخش صنایع هم امسال به احداث نیروگاه‌های حرارتی قرار است یک هزار و ۴۷۸ مگاوات به ظرفیت تولید برق اضافه کرده و علاوه بر استفاده خود مازاد تولید را به شبکه سراسری دهند. ۷۳۰ مگاوات هم از طریق به مدار آوردن نیروگاه‌های آسیب‌دیده تأمین خواهد شد و علاوه‌برآن یک هزار مگاوات هم از طریق رفع محدودیت‌های تولید واحدهای حرارتی تأمین خواهد شد.

ارتقای ظرفیت عملی تولید نیروگاه‌های حرارتی و برق‌آبی به میزان ۵.۵ مگاوات از دیگر اقدام‌ها برای افزایش ظرفیت تولید برق است که تا قبل از پیک سال جاری اجرایی خواهد شد. ۸۵۰ مگاوات هم از طریق احداث نیروگاه‌های تجدیدپذیر تأمین می‌شود و نیز ۲۹۰ مگاوات هم مولدهای مقیاس کوچک به مدار خواهند آورد.

اجرای ۱۴۰ برنامه برای گذر از پیک تابستان ۱۴۰۲

مدیرعامل شرکت تولید، انتقال و توزیع نیروی برق ایران (توانیر) گفت: ۱۴۰ برنامه عملیاتی مشخص برای گذر از پیک تابستان ۱۴۰۲ تدوین شده است.

آرش کردی خاطرنشان ساخت: برنامه عملیاتی مذکور در چهار سرفصل تدوین شده است.

وی ادامه داد: برنامه تدوین شده حاوی پیش‌بینی‌های لازم در توسعه هوشمندسازی و رویت و کنترل‌پذیری شبکه و ابزارهای موردنیاز است.

مدیرعامل توانیر گفت: برنامه تدوین شده مواردی چون تمرکز صنعت برق برای عبور موفق از زمستان امسال، اولویت‌بندی و اجرای برنامه‌های تدوین شده با جهت‌گیری رفع نقاط ضعف برنامه‌های ۱۴۰۱، انضباط مالی در اجرای پروژه‌های مدون پیک ۱۴۰۲، وصول مطالبات، پیگیری تأمین منابع مالی با استفاده حداکثری از ظرفیت‌های قانونی موجود و غیره را شامل می‌شود.

«همایون حائری» معاون امور برق و انرژی وزیر نیرو گفت: وزارت نیرو همه تلاش خود را به کار گرفته تا تابستان سال ۱۴۰۲ هم بدون مشکل در تأمین برق سپری شود. تلاش شده برای تابستان نیروگاه‌ها آماده شوند.

وی ادامه داد: همچنین نیروگاه‌های جدیدی را وارد مدار خواهیم کرد. برنامه تعمیرات نیروگاهی به جد در حال انجام است و امید است تا قبل از تابستان به اتمام رسیده و بتواند برق مورد نیاز را تأمین کند.

حائری گفت: کار بزرگی که از سال گذشته آغاز شد و در رابطه با مدیریت مصرف بود و امسال هم تداوم خواهد داشت تا از این طریق هم بتوان مشکلات را کم‌تر کرد.

معاون امور برق و انرژی وزیر نیرو گفت: همه باید تلاش کنیم تا بتوانیم تابستان ۱۴۰۲ را با شرایط خوبی سپری کرده و به پایان برسانیم و همه تلاش‌ها بر این است که خاموشی نداشته باشیم.

منبع: ایرنا