عزم دولت سیزدهم برای بهره مندی ایلامیان از مواهب ذخائر نفت و گاز
عزم دولت سیزدهم برای بهره مندی ایلامیان از مواهب ذخائر نفت و گاز
مردمان دیار آلامتو در طول سالان گذشته انتظار بهره مندی هرچه بیشتر از مواهب وجود ذخائر و نفت و گاز را در استان کشیده اند و با روی کار آمدن دولت سیزدهم، این امید برای آنان دوچندان شده است.

به گازراش«نبض انرژی»ایلامیان را با سلحشوری، مرزداری، شجاعت، غیرت و حمیت نسبت به کیان و ارزش های اسلامی و انقلابی می شناسند که آنرا در برهه های متعدد از تاریخ کهن خود بخوبی اثبات کرده اند.

کمبود امکانات، دوری از مرکز، وقوع جنگ هشت ساله تحمیلی و خرابی زیرساخت های آن باعث شد ایلام در مقایسه با استان های دیگر روند توسعه را با تاخیر آغاز کند و با وجود دارا بودن نیروی انسانی توانمند و متخصص، ذخائر عظیم انرژی، اراضی مستعد کشاورزی، مزیت های گردشگری و تاریخی نتواند مسیر توسعه و پیشرفت را طی کند و همواره ایلام را با عنوان استانی محروم و عقب افتاده می شناختند.

طی سالیان پس از جنگ دولت های مختلف تلاش کردند هر کدام بخشی از این محرومیت انباشته را به نوعی جبران کنند ولی این عقب افتادگی همچنان در این استان نمود دارد.

یکی از اصلی ترین مزیت های دیار ایلام داشتن ذخائر عظیم نفت و گاز است، بطوریکه ۱۱ درصد گاز و ۶ درصد نفت کشور متعلق به این استان است، ولی سرمایه گذاری و بهره برداری از این مواهب خدادادی در طول سالیان گذشته، به شکل کج دار و مریض دنبال شده و همچنان به دلیل کمبود اعتبارات بسیاری از پروژه های در دست اجرا تکمیل نشده اند.

شکل گیری دولت مردمی سیزدهم که به دولت جهادی و کار و کرامت شهره است، امید تازه ای را در دل مردمان استان ایلام زنده کرد تا پس از سال ها از مزایای قرار داشتن در استانی نفتی بهره مند شده و ایلام را در زمره مناطق برخوردار ببینند.

سفر رییس دولت سیزدهم در مهرماه سال ۱۴۰۰ و موافقت با تزریق اعتبار برای تکمیل چندین حوزه نفت و گاز باعث شد روند اجرای پروژه ها سرعت دوچندانی به خود بگیرد.

برنامه ریزی برای افزایش ۱۰۰ هزار بشکه ای تولید نفت در ایلام

وزیر نفت در سفر سال گذشته خود به استان ایلام گفت: ظرفیت تولید نفت خام در استان ایلام بیش از ۱۰۰ هزار بشکه در روز افزایش یابد.

جواد اوجی یادآور شد: هم اکنون ۲۱۵ هزار بشکه نفت روزانه از میدان‌های این استان برداشت می‌شود.

وی از برنامه‌ریزی وزارت نفت برای توسعه هفت میدان در این استان خبر داد و افزود: میدان تنگ‌ بیجار ۶ میلیون مترمکعب ظرفیت دارد که در طرح توسعه قرار است به ۱۰ میلیون مترمکعب برسد و در کنار آن طرح توسعه پالایشگاه گاز ایلام با پیشرفت فیزیکی ۱۵ درصدی در حال اجراست.

وزیر نفت یادآور شد: وزارت نفت در بخش پایین‌دستی سه پروژه پتروشیمی ایلام، واحد پلی‌پروپیلن و زنجیره ارزش را در دستور کار دارد که همسو با آن ایجاد پارک پلی‌پروپیلن با سرمایه‌گذاری ۳۰۰ میلیارد تومانی این وزارتخانه و دیگر سرمایه‌گذاری‌ها اجرا خواهد شد.

اوجی از اجرای گازرسانی به هشت روستای ایلام تا پایان امسال خبر داد و گفت: ۱۱۷ پروژه در قالب مسئولیت اجتماعی با هزینه ۱۰۰ میلیارد تومان توسط وزارت نفت اجرا می‌شود و ۱۰۰ میلیارد تومان نیز برای بهسازی جاده‌های حادثه‌خیز ‌از سوی این وزارتخانه پرداخت خواهد شد.

برنامه‌ریزی برای ۴ میلیارد دلار سرمایه‌گذاری در استان ایلام

وزیر نفت از برنامه‌ریزی برای حدود ۲ میلیارد دلار سرمایه‌گذاری در بخش بالادست صنعت نفت در استان ایلام خبر داد و گفت: با توجه به اینکه ۲ میلیارد دلار پروژه نیز در بخش‌های پایین‌دست تعریف شده است، به این ترتیب در مجموع ۴ میلیارد دلار طی چهار تا پنج سال آینده در طرح‌ها و پروژه‌های صنعت نفت این استان سرمایه‌گذاری می‌شود.

اوجی در بازدید از طرح توسعه میدان نفتی آذر تاکید کرد: برای توسعه میدان نفتی آذر زحمات زیادی کشیده شده و امیدواریم با راه‌اندازی پروژه ان‌جی‌ال ۳۱۰۰، فعالیت‌های توسعه‌ای در این بخش تکمیل شود.

احداث نخستین پارک زنجیره صنایع تکمیلی پلی‌پروپیلن

وی از برنامه‌ریزی وزارت نفت برای احداث نخستین پارک زنجیره صنایع تکمیلی پلی‌پروپیلن در استان ایلام در مجاورت پالایشگاه و پتروشیمی ایلام خبر داد و گفت: وزارت نفت متعهد می‌شود از طریق هلدینگ پترول ۳۰۰ میلیارد تومان به این طرح کمک کند و با فعال شدن سرمایه‌گذاران بخش خصوصی، احداث نخستین پارک زنجیره صنایع تکمیلی در این استان آغاز شود و ظرف دو تا سه سال آینده به بهره‌برداری برسد.

وزیر نفت با بیان اینکه احداث این پارک به ۱۷۰۰ میلیارد تومان سرمایه نیاز دارد که بخشی از سوی وزارت نفت و بخشی از سوی بخش خصوصی و صندوق بازنشستگی نفت تأمین می‌شود، افزود: راه‌اندازی پارک‌های زنجیره صنایع تکمیلی با ایجاد ارزش افزوده، جلوگیری از خام‌فروشی و اشتغال‌زایی و به تحقق سیاست‌های اقتصاد مقاومتی در صنعت نفت کمک می‌کند.

آینده تولید نفت و گاز در استان ایلام درخشان است

مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران با بیان اینکه آینده تولید نفت و گاز در استان ایلام درخشان است، از دریافت مجوز توسعه میدان چنگوله در شورای اقتصاد خبر داد و گفت: با حفر هشت حلقه چاه ۳۰۰ میلیون دلار برای توسعه میدان چنگوله سرمایه‌گذاری می‌شود.

محسن خجسته‌مهر گفت: حفر هشت حلقه چاه و تولید روزانه ۱۵ هزار بشکه نفت برای میدان چنگوله هدف‌گذاری شده است.

وی با بیان اینکه توسعه میدان‌های دانان و پایدار در دستور کار قرار گرفته است، افزود: یک میلیارد دلار برای میدان‌های مشترک ایلام هزینه می‌شود و در مجموع برای میدان دانان، دال‌پری، چشمه‌خوش، بابا گیر و ان‌جی‌ال دهلران و چنگوله ۵ میلیارد دلار سرمایه‌گذاری خواهد شد.

مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران با تأکید بر آموزش نیروی تخصصی حوزه نفت و گاز بومی در استان ایلام تصریح کرد: در هیئت مدیره شرکت ملی نفت ایران مصوب شد ۲۰۰ نفر نیروی بومی این استان در مرکز، آموزش‌های تخصصی و حرفه‌ای حوزه نفت، گاز و انرژی را فرا گیرند، همچنین کل پیمانکاران باید حداکثر از نیروی بومی استفاده کنند و پیمانکارانی که از این مورد تخطی کنند جریمه خواهند شد.

وی با تأکید بر تقویت حوزه اقتصاد نفت و گاز استان ایلام گفت: ۱۵ میدان نفت و گاز در ایلام داریم که ظرفیت قابل‌توجهی دارند که مبنای برنامه‌ریزی ما توسعه صنایع تکمیلی این میدان‌هاست، یک میلیارد مترمکعب تولید گاز به یک و نیم میلیارد افرایش می‌یابد که بخشی از آن مربوط به مرحله دوم توسعه میدان تنگ بیجار است.

خجسته‌مهر افزود: همه میدان‌های مشترک ایلام تعیین تکلیف شده‌اند که این میدان‌ها یا در تولید، توسعه یا در حال توسعه تکمیلی هستند.

مدیرعامل شرکت مهندسی و توسعه گاز ایران با بیان اینکه وجود میدان‌های گازی در ایلام ظرفیت بزرگی برای این استان است، گفت: توسعه میدان‌های گازی بانکول و باباقیر، چشم‌اندازهای روشنی در گسترش فرصت‌های شغلی در میان جوانان مستعد این خطه از کشور ترسیم می‌کند.

رضا نوشادی با بیان اینکه استان ایلام از جمله استان‌های دارای ظرفیت در زمینه نفت و گاز است و توسعه طرح‌های مختلف گازی از جمله توسعه فاز دو پالایشگاه ایلام و مخازن بانکول و باباقیر در این دیار کهن و بااصالت در دستور کار شرکت ملی گاز ایران است، اظهار کرد: پروژه ارزیابی مخزن بانکول پس از حفاری چاه و کسب داده‌های مورد نیاز، در پاییز سال آینده وارد مرحله مطالعه می‌شود تا حجم، فشار و توانایی تولید آن برای چند سال آینده مشخص و بر این مبنا مرحله توسعه آن آغاز شود.

تولید روزانه ۱۵ میلیون مترمکعب گاز از میدان بانکول

وی با اشاره به ظرفیت عظیم میدان گازی بانکول افزود: مطابق اطلاعات کنونی که در مطالعات آتی تدقیق خواهد شد با توسعه این میدان، روزانه ۱۵ میلیون مترمکعب گاز تولید می‌شود که با توجه به لزوم احداث پالایشگاه در جوار آن، سبب‌ساز اشتغال نیروهای استان و ارتقای شاخص‌های رونق و رفاه در جوامع پیرامونی است.

مدیرعامل شرکت مهندسی و توسعه گاز ایران همچنین از برنامه این شرکت برای توسعه میدان باباقیر در همسایگی میدان بانکول خبر داد و تصریح کرد: به ثمر نشستن پروژه بانکول، فرصتی ارزشمند برای توسعه میدان باباقیر پدید می‌آورد که با توجه به حجم تأسیسات پالایشی این دو میدان، امیدها برای توسعه ایلام افزایش یافته و مردم منطقه از گسترش فرصت‌های شغلی و آثار و برکات آن بهره‌مند و متنعم خواهند شد.

۷۸ درصد نیروهای شاغل پروزه های نفت و گاز ایلام بومی هستند

مدیرعامل شرکت نفت مناطق مرکزی ایران گفت: ۷۸ درصد نیروهای شاغل در پروژه‌های نفت و گاز ایلام و پیمانکار ۱۰۰ شرکت فعال استان بومی هستند.

مهدی حیدری اظهار کرد: ۷۸ درصد نیروهای شاغل در این پروژه ها حوزه انرژی نیروهای بومی استان هستند که این آمار نشان دهنده پتانسیل‌های بالای نیروی انسانی استان است.

وی با بیان اینکه از ۲۵۰ پیمانکار فعال در استان، ۱۰۰ پیمانکار بومی است بسیار امیدوارکننده و رضایت بخش است، شرکت نفت مناطق مرکزی اولین شرکتی است که در چارچوب پروژه ها بحث جمع آوری گازهای مشغل را در دستور کار قرار گرفته است شرکت نفت مناطق مرکزی ایران است.

وی با اشاره شرکت های نفت و گاز استان ایلام خواستار ورود شرکت های دانش بنیان شد و گفت: براساس شعار امسال ما تلاش داریم این شرکت ها را وارد عرصه صنعت کنیم.

مدیرعامل شرکت نفت مناطق مرکزی ایران با اشاره به ضرورت تعهدات شرکت های در قبال مسوولیت های اجتماعی گفت: شرکت نفت و گاز در راستای خدمات جانبی نظیر سرویس برای پایانه مهران، ساخت واحدهای ورزشی و رفاهی و ساخت درمانگاه اهتمام جدی داشته باشد.

وی تصریح کرد: ۱۶ استان تحت پوشش این شرکت در بخش توسعه ، ذخیره سازی و کشف میادین است و ایلام از نظر مرزی بسیار استراتژیک است و تلاش ما خدمت به مردم استان ایلام است و ما بازدیدهای بسیار خوبی از پروژه های نفتی استان داشتیم.

اشتغال ۲۱۰۰ نفر در پروژه های نفت و گاز دهلران

استاندار ایلام با بیان اینکه تنها در شهرستان دهلران ۱۱۰۰ نفر در ان. جی. ال ۳۱۰۰، ۹۰۰ نفر در پتروشیمی و ۱۰۰ نفر در مینی ان. اجی.ل مشغول بکار شدند، گفت: لازمه همکاری و استمرار خدمات دستگاه ها اجرایی به پیمانکاران حوزه نفت و گاز، «گشایش حساب بانکی» و «خرید تجهیزات و مایحتاج» در داخل استان است.

حسن بهرام نیا مصداق بارز تحقق تعهد اشتغال ایلام در سال ۱۴۰۱ را بکارگیری نیروهای زیادی در بخش مختلف از جمله شرکت های نفتی و گازی استان ذکر کرد و افزود: از مجموع میزان اشتغال ثبت شده در شرکت های نفت و گاز استان، تنها در شهرستان دهلران ۱۱۰۰ نفر در ان. جی. ال ۳۱۰۰، ۹۰۰ نفر در پتروشیمی و ۱۰۰ نفر در مینی ان.جی. ال است.

وی با اشاره به ظرفیت های بالای استان در حوزه نفت و گاز گفت: ۱۱ درصد گاز و ۶ درصد منابع نفتی کشور در ایلام تولید می شود که این یک ظرفیت بالقوه است که بخشی از آن بالفعل شده است‌.

بهرام نیا با بیان اینکه کارگروه انرژی استان می‌تواند راندمان و بهره‌وری از منابع نفت و گاز در استان را بالا می ببرد، خاطرنشان کرد: هارمونی خوبی در استان برای توسعه صنعت نفت و گاز ایجاد شده است.

استاندار ایلام در بخش دیگری از سخنان خود لازمه همکاری و استمرار خدمات دهی دستگاه ها اجرایی به پیمانکاران حوزه نفت و گاز استان را «گشایش حساب بانکی» و «خرید تجهیزات و مایحتاج» در داخل استان ذکر کرد و بیان داشت: اولویت خرید تمامی نیازمندیهای پیمانکاران شرکت های نفت و گاز استان باید در داخل استان باشد.

وی ضمن اعلام آمادگی و استقبال از سرمایه گذاران بخش خصوصی برای توسعه پیشرفت استان، بر توسعه بخش نفت و گاز استان تاکید کرد و گفت: در صورت اتمام عملیات حفاری در بانکول، روزانه ظرفیت تولید ۱۵ میلیون متر مکعب گاز را دارد و در این صورت به سه برابر ظرفیت تولید گاز خواهیم رسید و می‌توانیم بخشی از آن را ذخیره کنیم.

چینی ها در ایلام کارخانه دی سولفید کربن احداث می کنند

استاندار ایلام با اشاره به سفر رییس جمهور به کشور چین در  بهمن ماه ۱۴۰۱، گفت: خوشبختانه در این سفر سرمایه گذاری  سرمایه گذاران بخش خصوصی چین در حوزه های مختلف به ویژه نفت، گاز و پتروشیمی مورد تاکید قرار  گرفت و استان ایلام نیز با دارا بودن منابع نفتی و گازی و ظرفیت های متعدد سرمایه گذاری در این حوزه می تواند یکی از مهم ترین مقاصد سرمایه گذاری چینی ها باشد و بر این اساس ۴ هیات سرمایه گذاری چینی به استان ایلام سفر کرده اند.

حسن بهرام نیا با بیان اینکه مقدمات احداث کارخانه تولید کربن دی سولفید با سرمایه گذاری ۵۰ میلیون دلاری شرکت چینی در ایلام فراهم است، گفت: عمده مواد اولیه کارخانه کربن دی سولفید ایلام از خود استان تامین می شود.

بهرام نیا در نشست اخیر خود با معاونان شرکت بای جین کشور چین (بزرگترین شرکت دی سولفید کربن در جهان ) اظهار کرد: تمامی مقدمات احداث کارخانه تولید دی سولفید کربن با سرمایه گذاری ۵۰ میلیون دلاری شرکت چینی بای جین در ایلام فراهم است و تمامی مدیران استان باید برای ایجاد این کارخانه اهتمام جدی داشته باشند.

وی با بیان اینکه شرایط اقلیمی و آب های موجود در پشت سدها نیز ظرفیت خوبی برای ایلام مهیا کرده است، گفت: ایلام ظرفیت های بالقوه ای دارد و در حوزه های مختلف معدنی، کشاورزی و آبزی با توجه به شرایط اقلیمی و آب و هوایی و آب های موجود در پشت سدها می توان از این ظرفیت در راستای توسعه استان بهره گرفت.

استاندار ایلام با اشاره به اینکه ایلام ۱۱ درصد منابع گاز و نزدیک ۶ درصد نفت کشور را به خود اختصاص داده است، یادآور شد: هم اکنون فاز دوم پالایشگاه گاز ایلام در حال اجراست و اکتشاف در منطقه باباگیر نیز در دستور کار قرار دارد.

بهرام نیا با بیان اینکه همه مدیران استانی از سرمایه گذاران شرکت بای جین کشور چین برای توسعه اقتصادی استان استقبال می کنند، یادآور شد: استان ایلام ۴۳۶ کیلومتر مرز مشترک با کشور عراق دارد و این ظرفیت در راستای صادرات محصولات پتروشیمی و ضنایع پایین دستی یک مزیت بسیار ارزشمند برای سرمایه گذاری در استان است.

وی یادآور شد: ایلام یکی از استان های پر ظرفیت برای سرمایه گذاری در زمینه های مختلف است و از اینکه شرکت بای جین این استان را برای سرمایه گذاری انتخاب کردند، استقبال می شود و این استان ظرفیت های معدنی، نفت و گاز، پرورش آبزیان، کشاورزی، دامی و سایر بخش ها دارد که می تواند با سرمایه گذاری خارجی، این ظرفیت ها به کار گیری و موجب توسعه شود.

اخذ مجوز سرمایه گذاری خارجی ۲ میلیارد و ۷۵۶ میلیون دلاری در حوزه نفت و گاز ایلام

معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار ایلام گفت: طی یکسال گذشته ۶۵ میلیون یورو سرمایه گذاری ارزی و ۱۴ هزار میلیارد ریال سرمایه گذاری ریالی در حوزه های صنعت، نفت و گاز و کشاورزی جذب و مجوز سرمایه گذاری خارجی ۲ میلیارد و ۷۵۶ میلیون دلار برای سرمایه گداری مناطق نفتی مهران و دهلران اخذ شده است.

شهریار عباسی اظهار داشت: پتروشیمی هلیلان، فاز دوم پالایشگاه گاز ایلام، کارخانه تولید کاغذ سنگی شباب، کارخانه آجر صالح آباد، تکمیل طرح ان. جی. ال دهلران، تکمیل طرح پتروشیمی دهلران، جانمایی پارک تخصصی صنایع پایین دستی پتروشیمی پلی پروپیلن، بازارچه میوه و تره بار با مجموع اشتغالزایی ۶ هزار و ۱۰۰ نفر پس از بهره برداری از مهم ترین طرح های اقتصادی کلان استان ایلام است.

وی با اشاره به اینکه نیروگاه ۵۰ مگاواتی برق توسط شرکت صبا دهلران در حال راه اندازی است، یادآور شد: مکان یابی و استعداد یابی ۱۶۰ هکتار از اراضی شناسایی شده برای اجرای مجموعه ۸۰ مگاواتی برق خورشیدی، پیگیری اجرای ۸۸۷ پنل خورشیدی خانگی با مجموع ۹۷۰ نفر تعهد اشتغال و برنامه ریزی برای شناسایی سه هزار پنل خورشیدی خانگی برای خانواده های تحت حمایت از دیگر برنامه های در دست اقدام حوزه اقتصادی است.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار ایلام با بیان اینکه یکی دیگر از سیاست های دولت سیزدهم توجه به اقتصاد دانش بنیان است، افزود: راه اندازی ۲۵ واحد فناور، بهره برداری از ۵ واحد دانش بنیان، برگزاری چهار استارتاپ، تهیه برنامه و افق چهار ساله دستگاه های اجرایی در زمینه تولیدات دانش بیان، اختصاص منابع مورد نیاز جهت توسعه پارک علم و فناوری، معرفی طرح های پیشران اقتصادی دانش بنیان، راه اندازی سه مرکز رشد و راه اندازی ۲ خانه خلاق از دیگر برنامه های حوزه اقتصادی در استان به شمار می رود.

پروژه ان جی ال دهلران پایان سال آینده تکمیل می شود

مدیر پروژه آن جی ال دهلران با بیان اینکه برنامه راه اندازی با توجه به پیشرفت کار پایان سال ۱۴۰۲ محقق خواهد شد، اظهار کرد:  بخشی از سایت وارد راه اندازی شده ، بخشی در مدار پیش راه اندازی و بخش دیگر نیز در حال تکمیل شدن فعالیت هاست‌.

یونس کرمی یادآور شد: این زنجیره پتروپالایش شامل ایستگاه چشمه خشک با پیشرفت ۶۴ درصد و ایستگاه بیات با پیشرفت ۴۴ درصد به فاصله‌ ۵۶ کیلومتر می باشد، طبق برنامه ریزی به عمل آمده ایستگاه چشمه خشک همزمان با راه اندازی ان جی ال ۱۳۰۰ در سال ۱۴۰۲ در مدار راه اندازی قرار می گیرد.

وی تاکید کرد: خط انتقال اتان به سمت بندر امام به طول ۱۸۲ کیلومتر به مدت چهار ماه است که شروع شده و در بحث تامین قطعات داخلی و خارجی خوشبختانه تامین کالا در بخش تامین قطعات داخلی این کارخانه موفق عمل کرده و فقط ۲۵ درصد این قطعات از خارج استفاده شده است.

کرمی با بیان اینکه تمام فعالیت های راه اندازی سایت توسط نیروهای داخلی بوده است، افزود: راه اندازی پلان و پیش راه اندازی توسط متخصصین ایرانی و مهندسین بومی می باشد و هیچ نیروی خارجی با وجود بعضی دستگاه های خریداری شده از خارج حضور ندارد.

بهره‌برداری از پروژه‌های نفت و گاز ایلام را به قطب سوم پتروشیمی تبدیل می‌کند

رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت (صمت) ایلام گفت: پروژه‌های متعددی در حوزه نفت و گاز استان در حال اجرا است که بهره‌برداری نهایی از آن‌ها ایلام را به قطب سوم تولید محصولات پتروشیمی در کشور تبدیل خواهد کرد.

رضا محمدرحیمی اظهار داشت: ۸۲ هزار میلیارد تومان سرمایه‌گذاری برای اجرای پروژه‌های صنعتی بویژه در حوزه نفت و گاز در استان انجام گرفته که نویدبخش آینده‌ای بسیار روشن در ایلام به منظور تبدیل شدن به یکی از قطب‌های صنعتی کشور است.

وی افزود: هم‌اکنون ۶ محصول اتیلن، پلی اتیلن سنگین، دی‌متیل دی‌سولفید، بنزین پیرولیز، پروپیلن در ۲ گرید شیمیایی و پلیمری و همچنین سوخت کوره در ایلام تولید می‌شود.

رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت (صمت) ایلام بیان کرد: یکی از این پروژه‌های در دست اجرای استان پروژه تبدیل پروپیلن به پلی‌پروپیلن (شرکت ارغوان گستر) است که محصولی با ارزش افزوده بسیار بالا محسوب می‌شود.

محمدرحیمی مطرح کرد: ظرفیت تولید این پروژه ۱۵۰ هزار تن در سال است و هم اکنون ۴۰۰ نفر در این پروژه مشغول بکار هستند که ۷۰ نفر امسال به مجموعه ملحق شده‌اند.

وی میزان پیشرفت فیزیکی این پروژه را ۸۰ درصد عنوان کرد و افزود: ۵۳ میلیون دلار اعتبار ارزی و یک هزار و ۸۵۰ میلیارد تومان اعتبار ریالی برای این پروژه تخصیص یافته است.

وی مطرح کرد: بهره‌برداری از این پروژه بر اساس پیش‌بینی‌ها در اوایل سال ۱۴۰۳ خواهد بود.

اشتغال بیش از ۹ هزار نفر در صنعت‌ نفت و گاز ایلام

مدیرکل تعاون کار و رفاه اجتماعی استان ایلام گفت: ۹ هزار و ۵۰۰ نفر در صنعت های نفت، پتروشیمی و گاز در استان ایلام مشغول به کار هستند.

نورالدین الیاسی افزود: ۹ هزار و ۵۰۰ نفر هم اکنون در صنعت‌های نفت، گاز و پتروشیمی در ایلام مشغول به کار هستند که ۷۰ درصد آنها را بومی و ۳۰ درصد غیربومی تشکیل می‌دهند.

وی تاکید کرد: با تاکید بر مهارت افزایی و ایجاد شغل تفاهم نامه بین وزرات تعاون کار و رفاه اجتماعی و وزرات کشور برای آموزش نیروهای فنی در مهران و دهلران صورت می‌گیرد.

الیاسی اضافه کرد: در گنجوان یا چوار یک مرکز تخصصی مهارت های نفت، گاز و پتروشیمی راه اندازی می‌شود تا با استفاده از این اقدام، مردم سمت مهارت آفرینی، تقویت فرهنگ کار و آموزش‌های فنی سوق پیدا کنند.

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی ضمن اشاره به اینکه میدان گازی تنگ بیجار یکی از میادین گازی کشور در استان ایلام است که طرح توسعه آن با هدف تولید بیشتر در حال انجام است، اظهار کرد: با راه اندازی چوار کارگاهی، نیازسنجی برای فاز دوم تنگ بیجار با این اقدام فراهم خواهد شد.

الیاسی ضمن اشاره به اینکه کلیه شرکت ها باید کد کارگاهی خود را در ایلام پرداخت کنند تا سهم بیمه شدگان استان افزایش پیدا کند، تصریح کرد: تمام تلاش خود را برای بکارگیری تغییر زندگی کارگران به کار بسته‌ایم و طرح طبقه بندی وزارت نفت را نیز برای کارگران واحدهای نفت و گازی را نیز اجرا کرده‌ایم.

ایلام ظرفیت تبدیل شدن به میدان نفتی و گازی پارس غربی کشور را دارد

استاندار ایلام از تشکیل کارگروه ویژه متشکل از کارشناسان خبره و مدیران مرتبط با حوزه نفت و گاز در استان خبر داد و گفت: این استان با وجود ظرفیت های خاص این بخش می تواند در این حوزه به عنوان میدان نفت و گاز غرب کشور هدف گذاری و مطرح شود.

حسن بهرام نیا  اظهار داشت: وحدت و همدلی خاصی در استان ایلام سایه انداخته است و میان همه مسوولان و نمایندگان مجلس شورای اسلامی، ائمه جمعه و دستگاه قضایی همدلی خاصی وجود دارد که بدون شک نتیجه این رویکرد تاثیر مثبتی در فعالیت های اجرایی خواهد داشت.

وی با بیان اینکه ایلام یکی از قطب های نفت و گاز و انرژی در کشور است، افزود: گام های بلندی برای توسعه برداشته شده و هدف گذاری خاصی نیز شکل گرفته شده است، این استان مرزی با داشتن منابع نفت، گاز، پتروشیمی، حفاری مخزن بانکول، باباگیر و پتروشیمی های در دست اجرا در آینده ای نزدیک به عنوان قطب انرژی غرب کشور تبدیل می شود.

استاندار ایلام تاکید کرد: با عنایت خداوند و با این نگاه در استان قدم های بلندی در راستای توسعه استان برخواهیم داشت و ایلام در آینده نه چندان دور به استان های برخوردار نزدیک خواهد شد.

بهرام نیا با بیان اینکه وحدت و همدلی کاملی بین دستگاه های اجرایی و مسولان استان وجود دارد، اضافه کرد: سال جاری به صورت هدفمند و با همت تمام مجموعه ها و مسوولان در راستای توسعه و کمک به معیشت مردم، افزایش سرمایه گذاری در استان و کاهش تورم تلاش خواهیم کرد و به طور قطع با این روند توسعه سفر مردم پررونق تر و نشاط اجتماعی نیز حاکم خواهد شد.

منبع:ایرنا