افزایش ۶ درصدی مصرف گاز در سال ۱۴۰۱
افزایش ۶ درصدی مصرف گاز در سال ۱۴۰۱
مدیر دیسپچینگ شرکت ملی گاز ایران گفت: گازرسانی به بخش خانگی و تجاری در سال ۱۴۰۱ در مقایسه با سال قبل از آن ۶ درصد افزایش را نشان می‌دهد که این میزان رشد مصرف با اعمال محدودیت گازرسانی به سایر بخش‌ها مانند صنایع و یا پتروشیمی‌ها تامین شده است.

به گزارش«نبض انرژی»محمدرضا جولایی با اشاره به اینکه مصرف گاز در سال ۱۴۰۱ در مقایسه با سال ۱۴۰۰ در بخش خانگی و تجاری ۶ درصد افزایش داشته، افزود: افزایش مصرف گاز در بخش خانگی باعث ایجاد محدودیت در سایر بخش‌ها ازجمله صنایع عمده، نیروگاه‌ها و خوراک پتروشیمی‌ها در زمان اوج مصرف شد.

مدیر دیسپچینگ شرکت ملی گاز ایران ادامه داد: محدودیت عرضه به پتروشیمی‌ها به تناسب برنامه شرکت ملی صنایع پتروشیمی و بر اساس مصوبه شورای عالی امنیت ملی انجام شد.

وی با بیان اینکه در زمان محدودیت عرضه خوراک به پتروشیمی‌ها برخی از آنها به تعمیرات اساسی رفتند، گفت: محدودیت خوراک پتروشیمی‌ها متغیر بود و برخی از مجتمع‌های پتروشیمی یک ماه و برخی نیز تا ۴۵ روز با این محدودیت‌ها در زمستان رو به رو بودند.

جولایی با تاکید بر اینکه افزایش ۶ درصدی مصرف گاز در زمستان، تاثیری بر اجرای انجام تعهدات صادراتی گاز ایران نداشته، افزود: تعهدات مربوط به صادرات گاز به عراق به صورت کامل انجام شد اما به دلیل مشکل فنی در یکی از ایستگاه‌های صادرات گاز به ترکیه که پیش از زمستان اتفاق افتاده بود، صادرات گاز به ترکیه در روزهایی با مشکل همراه شد البته اکنون تعمیرات آن انجام شده و روند صادرات عادی است.

به گفته مدیر دیسپچینگ شرکت ملی گاز ایران، جریان گاز بین ایران و ترکمنستان اکنون از دو منطقه چالایوک و سرخس در حال انجام است و روزانه در مجموع ۱۰ میلیون متر مکعب گاز ترکمنستان دریافت می‌شود.

وی تاکید کرد: جریان گاز از چالایوک برای ۲ هفته در زمان اوج مصرف و سرما در شمال شرق کشور قطع شد.

جولایی ادامه داد: در حال حاضر با کاهش مصرف گاز در بخش خانگی و تجاری، همه محدودیت‌ها از صنایع و نیروگاه‌ها برداشته شده است.

منبع: ایرنا