آمریکا معافیت‌های نفتی ایران را تمدید می‌کند
آمریکا معافیت‌های نفتی ایران را تمدید می‌کند
کارشناس صنعت نفت در خصوص تمدید معافیت نفتی کشورهای واردکننده نفت از ایران، اظهار کرد: به نظر می‌رسد آمریکا معافیت نفتی برخی از این‌ کشورها را تمدید خواهد کرد.

نرسی قربان در گفت‌وگو با نبض انرژی تصریح کرد:کشورهای عراق و ترکیه جزو کشورهایی هستند که به احتمال زیاد معافیت نفتی‌شان تمدید می‌شود. همچنین کشورهای چین، ژاپن و کره شمالی نیز با شرایطی از جمله اینکه واردات‌شان از ایران کمتر از سابق باشد، تمدید می‌شود. با این شرایط همچنان فشار برصادرات نفتی ایران و درآمدهای نفتی کشورادامه خواهد داشت.

وی ادامه داد: چنانچه معافیت‌های نفتی تمدید نشود، بر بازار ایران تاثیر عمده‌ای نخواهد داشت و تنها مشکل می‌تواند این باشد که ممکن است پول کمتری به سیستم اقتصادی ایران وارد شود. تاثیر آن در بازار جهانی نیز بستگی به این دارد که آیا روسیه و عربستان و دیگرکشورها به‌طور جدی سعی می‌کنند کمبود صادرات ایران را جبران کنند یا خیر.

قربان افزود:  اگر این کشورها کمبود صادرات نفت ایران را جبران نکنند، قطعا قیمت نفت افزایش خواهد یافت و اگر این خلاء عرضه را جبران کنند جایگزین نفت ایران در بازارهای هدف می‌شوند.

وی در خصوص چشم‌انداز بازار جهانی نفت در سال 2019، با بیان اینکه وضعیت اقتصادی جهان و سوق‌الجیشی منطقه خاورمیانه بر قیمت نفت موثر خواهد بود، گفت: مهمترین مسئله در تعیین قیمت نفت عرضه و تقاضا است.

قربان ادامه داد: وضعیت بازار جهانی نفت در سال 2019 بستگی به وضعیت اقتصادی جهان و وضعیت سوق‌الجیشی منطقه به‌خصوص خاورمیانه و مسائلی که در اینجا مطرح است، دارد.

وی با بیان این مطلب که چنانچه تنش در بازار وجود داشته باشد قطعا روی قیمت‌ها تاثیر می‌گذارد، گفت: مهمترین مطلبی که باید در نظر گرفت، عرضه و تقاضا است؛ اگر اقتصاد جهانی در سال 2019، رشد قابل ملاحظه‌ای داشته باشد به‌تبع تقاضا برای فرآورده‌های نفتی هم  بیشتر می‌شود.

قربان افزود:  چنانچه مشکلات اقتصاد جهانی متاثر از تقابل بین آمریکا و چین و کشورهای دیگر اجازه ندهد رشد اقتصاد جهانی روند خود را داشته باشد طبیعتا تقاضا برای نفت و فرآورده‌های نفتی نیز کمتر می‌شود  و در نتیجه قیمت نفت کاهش پیدا خواهد کرد.

وی تصریح کرد: از سوی  دیگر بحث ونزوئلا، لیبی، چالش آمریکا با ایران، تنش‌های منطقه‌ای و تقابل بین مسائل اقتصادی جهان همچون وضع تعرفه‌ از سوی آمریکا و چین روی کالاهای یکدیگر، نیز می‌تواند بر قیمت نفت و همچنین تقاضا برای این کالای اساسی تاثیر‌گذار باشد.

قربان خاطرنشان کرد: با این تفاسیر اگر تنش عمده‌ای پیش نیاید پیش‌بینی می‌شود قیمت نفت بین 60 تا 70 دلار باشد.