امکان قاچاق سوخت از نیرو گاه ها وجود ندارد
امکان قاچاق سوخت از نیرو گاه ها وجود ندارد
موضوع قاچاق سالانه 1.5 میلیارد لیتر سوخت توسط نیروگاه ها که چندی پیش از سوی سخنگوی محترم کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی مطرح شد، شبهات و ابهامات جدی دارد که سندیکای شرکت های تولیدکننده برق ذکر چند نکته درباره این ادعا را ضروری می داند.

به گزارش«نبض انرژی» به طور معمول نیروگاه های حرارتی از سوخت گاز استفاده می کنند، تنها در دوره های زمانی خاصی که سیاست کلان اقتصاد انرژی کشور بر کاهش عرضه گاز به نیروگاه ها متمرکز می شود، ناگزیر به استفاده از گازوییل هستند. بنابراین نیروگاه ها اختیاری در انتخاب نوع سوخت برای تولید برق ندارند.

میزان بهره وری نیروگاه ها در زمان استفاده از سوخت گاز نسبت به دوره های استفاده از گازوییل بیشتر است و استفاده از گازوییل گاهی موجب آسیب به تجهیزات نیروگاهی نیز می شود. به بیان ساده تر به طور متوسط میزان گاز مورد نیاز برای تولید هر کیلووات ساعت برق، یک چهارم مترمکعب است، در حالی که برای تولید همین میزان برق به یک لیتر گازوییل نیاز است. بنابراین برای تولید هر واحد از انرژی برق در نیروگاه ها باید از سوخت مایع بیشتری(گازوییل) نسبت به گاز استفاده شود. از این رو استفاده از سوخت گاز برای نیروگاه ها دارای مزیت های فنی و بهره وری است.

همه نیروگاه های کشور با توجه به حجم قابل توجه سوخت دریافتی از شرکت پالایش و پخش فرآورده های نفتی ، به تجهیزات کنترل کمی و کیفی سوخت مجهز هستند و به واسطه همین تجهیزات تمامی اطلاعات مخازن و میزان سوخت مایع دریافتی به صورت مستمر و با شفافیت به شرکت مادر تخصصی تولید برق حرارتی، شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی و سایر بخش های ذیربط ارسال می شود. از این رو نیروگاه ها به هیچ عنوان امکان دخل و تصرف در میزان سوخت دریافتی ویا خروج آن از نیروگاه را ندارند. در واقع رصد کمی و کیفی میزان دریافت و مصرف سوخت نیروگاه ها و تناسب و همخوانی آن با میزان برق تولید شده در هرنیروگاه شبهه قاچاق سوخت نیروگاه ها آن هم در حجم سالانه 1.5 میلیارد لیتر را از میان می برد و نشر آن در رسانه ها  نوعی بی مهری نسبت به تولید کنندگان برق به ویژه تلاشگران نیروگاه های خصوصی است که در شرایط بسیار دشوار بیش از 60 در برق کشور را تولید می کنند.

ذکراین نکته ضروری است که اجرای طرح انتقال سوخت از مبدا تا نیروگاه از طریق احداث و بهره برداری از طریق خطوط انتقال سوخت مایع (به جای حمل آن با تانکر)، روشی موثر و کارساز خواهد بود.

در خاتمه تاکید می شود که تولیدکنندگان خصوصی و غیردولتی برق همواره موضوع واقعی سازی نرخ سوخت تحویلی به نیروگاه ها و واقعی کردن نرخ خرید برق از آنها را به عنوان یک مطالبه جدی مطرح و پیگیری کرده اند. بدون تردید شفاف شدن همه هزینه های تولید برق از جمله سوخت و متناسب سازی نرخ خرید برق، نه تنها به اقتصاد انرژی کمک خواهد کرد، بلکه می تواند زمینه را برای بازگشت سرمایه ها به صنعت برق فراهم کند. از این رو موضوع واقعی کردن نرخ سوخت نیروگاه ها به شرط خرید برق از آنها با بهای واقعی قطعا یک گام بلند به سمت رونق بخشی و توسعه صنعت نیروگاهی کشور خواهد بود.