پیروزی عراق در پرونده صادرات نفت اقلیم کردستان از طریق ترکیه
پیروزی عراق در پرونده صادرات نفت اقلیم کردستان از طریق ترکیه
عراق به دنبال پیروزی در پرونده صادرات نفت اقلیم کردستان به ترکیه، صادرات نفت خام ازاین منطقه و میادین نفتی کرکوک در شمال کشور را در روز شنبه متوقف کرد.

به گزارش«نبض انرژی»به نقل از رویترز، عراق صادرات نفت خام از اقلیم کردستان و میادین نفتی کرکوک در شمال کشور را در روز شنبه متوقف کرد. این اقدام پس‌از برنده شدن عراق در دادگاه علیه ترکیه انجام شد.

 تصمیم توقف صادرات 450 هزار بشکه در روز نفت خام مربوط به پرونده‌ای متعلق به 2014 می‌شود، یعنی زمانی‌که بغداد ادعا کرد ترکیه با اعطای مجوز به دولت اقلیم کردستان برای صادرات نفت از یک خط لوله به بندر جیحان ترکیه، قرارداد مشترک بین دو کشور را نقض کرده‌است.

 بغداد صادرات نفت کردستان از طریق بندر جیحان ترکیه را غیرقانونی می‌داند.

 وزارت نفت عراق در روز شنبه تأیید کرد که اتاق بازرگانی بین‌المللی در روز پنجشنبه به نفع عراق رأی داده است. ترکیه به عراق اطمینان داد به این رأی احترام می‌گذرد. مقامات ترکیه همچنین به کارکنان عراقی در بندر صادرات نفت جیهان اعلام کردند هیچ کشتی اجازه بارگیری نفت خام کردستان را بدون مجوز دولت عراق ندارد.

 ترکیه به‌دنبال اعلام این رأی، ارسال نفت خام عراق از خط لوله‌ای که به بندر جیهان متصل می‌شود را متوقف کرد.

 عراق هم در روز شنبه ارسال نفت از این خط لوله را که از میادین نفتی کرکوک در شمال کشور آغاز می‌شود متوقف کرد.

 عراق 370 هزار بشکه در روز نفت خام کردستان و 75 هزار بشکه در روز نفت خام فدرال را از طریق این خط لوله صادر می‌کند.

 طبق گفته یکی از مقامات وزارت نفت عراق، یک هیئت نمایندگی از این وزارت‌خانه به‌زودی به ترکیه سفر می‌کند تا با مقامات انرژی این کشور درمورد یک مکانیسم جدید برای صادرات نفت خام شمال عراق به توافق برسند.

 وزیر منابع طبیعی دولت اقلیم کردستان عراق اعلام کرد پیروزی عراق در این دادگاه علیه ترکیه رابطه با دولت بغداد را متوقف نمی‌کند و گفت‌وگوها ادامه خواهد داشت.

منبع: تسنیم