درخواست اسپانیا برای عدم خرید ال‌ان‌جی از روسیه
درخواست اسپانیا برای عدم خرید ال‌ان‌جی از روسیه
دولت اسپانیا در راستای عزم اروپا برای کاهش وابستگی به گاز روسیه، از واردکنندگان گاز طبیعی مایع خواست قراردادهای جدید برای خرید ال‌ان‌جی روسیه، امضا نکنند.

به گزارش«نبض انرژی»بلومبرگ به نقل از منابع آگاه نوشت: دولت اسپانیا اواسط مارس، از طریق ترزا ریبرا، معاون نخست وزیر که مسئول سیاست انرژی این کشور هم است، نامه‌ای به شرکت‌های نتورجی انرژی، رپسول، توتال انرژی، پاویلیون انرژی، اِنا گاز، مت انرژی، اینت انرژی، انرژی پرتغال، شرکت نفت اسپانیا و شرکت برق و گاز بریتیش پترولیوم ارسال و از این شرکت‌ها خواست قراردادهای جدیدی را امضا نکنند.

این درخواست الزام آور نیست زیرا در حال حاضر تحریمی علیه گاز روسیه در اتحادیه اروپا وجود ندارد اما این نامه به هر حال از وارد کنندگان ال‌ان‌جی خواسته است منابع تامین گاز طبیعی مایع را متنوع کرده و این کار را بدون خرید از روسیه انجام دهند.

کادری سیمسون، کمیسیونر انرژی اتحادیه اروپا، اوایل ماه میلادی جاری از همه کشورهای عضو این بلوک و همچنین همه شرکت‌های اروپایی خواست قراردادهای جدید برای واردات ال‌ان‌جی با روسیه امضا نکنند.

وی گفت: اتحادیه اروپا طی یک سال گذشته واردات گاز روسیه از طریق خط لوله را به میزان قابل توجهی کاهش داد اما اکنون باید واردات ال‌ان‌جی از روسیه را به طور کامل متوقف کند.

از سپتامبر سال ۲۰۲۲ که مسکو، ارسال گاز از طریق خط لوله نورد استریم را پیش از  آسیب دیدن این شاه لوله بر اثر خرابکاری در اواخر همان ماه، متوقف کرد، گاز روسیه حدود هشت درصد از کل گاز وارداتی به اروپا از طریق خط لوله را تشکیل می داد.

نروژ اکنون جای روسیه را به عنوان بزرگترین تامین کننده گاز طبیعی اروپا از طریق خط لوله گرفته است.

اگرچه عرضه گاز روسیه از طریق خط لوله آهسته شده اما اروپا، واردات ال‌ان‌جی از جمله ال‌ان‌جی روسیه را افزایش داده است.

بر اساس گزارش اویل پرایس، آمار رفینیتیو آیکان که توسط رویترز نقل شده است، نشان می دهد صادرات ال‌ان‌جی روسیه به اروپا در سال میلادی گذشته، حدود ۲۰ درصد در مقایسه با سال ۲۰۲۱ افزایش یافت. مجموع صادرات ال‌ان‌جی روسیه در سال ۲۰۲۲، به میزان ۸.۶ درصد رشد کرد و به حدود ۴۵ میلیارد مترمکعب رسید که بیش از نیمی از این میزان به اروپا رفت.

منبع: ایسنا