فروش سوخت روسیه به اروپا به اسم عربستان!
فروش سوخت روسیه به اروپا به اسم عربستان!
عربستان سعودی به رغم داشتن مقادیر کافی دیزل، میلیون‌ها بشکه از این سوخت را از روسیه وارد می‌کند.

به گزارش«نبض انرژی»داده‌های شرکت کپلر که توسط بلومبرگ گردآوری شده است، نشان می‌دهد عربستان سعودی که بزرگترین صادر کننده نفت در جهان و همچنین فروشنده بزرگ فرآورده‌های نفتی است، در ۱۰ روز نخست مارس، حدود ۲.۵ میلیون بشکه سوخت از نوع دیزل از روسیه وارد کرده است که بیشترین میزان در شش سال گذشته بوده است.

همزمان میزان زیادی دیزل از عربستان سعودی به اروپا ارسال می‌شود که به نظر می رسد روی کاغذ، صادرات سودآوری است. این جریان تجاری نشان می‌دهد تجارت جهانی انرژی چطور در پی تحریم‌ها علیه روسیه، تغییر مسیر پیدا کرده است.

اوژن لیندل، مدیر فرآورده های پالایشی در شرکت مشاوره “فکتس گلوبال انرژی” می‌گوید این یک تجارت سودآور است. همچنین اگر به معنای آن باشد که روسیه مجبور نیست فعالیت پالایشگاهی خود را کاهش دهد، برای این کشور هم خوب است.

روسیه از زمانی که اتحادیه اروپا در ماه میلادی گذشته تحریم‌ها علیه واردات دیزل و فرآورده‌های نفتی این کشور را در واکنش به حمله نظامی به اوکراین، به اجرا گذاشت، مجبور به جستجو برای یافتن مشتریان دیگری برای فروش سوخت خود شده است. صادرات دیزل روسیه به برزیل، مراکش، ترکیه و تونس در ماه‌های اخیر افزایش پیدا کرده و بسیاری از این بشکه ها در ذخایر شناور نگهداری می شوند.

در حالی که دانستن اقتصاد دقیق خرید و فروش دیزل از سوی عربستان دشوار است، معامله گران احتمالا با خرید دیزل روسیه و فروش آن به اروپا به قیمت بالاتر، سود می کند. واردات دیزل ترکیه از روسیه، در ماه‌های اخیر افزایش پیدا کرده و این کشور همزمان مقادیر زیادی از این سوخت را به اتحادیه اروپا صادر می کند.

بر اساس گزارش بلومبرگ، شرکت آرامکو سعودی اعلام کرد فرآورده های نفتی پالایش شده را از منابع متعدد برای تامین تقاضای داخلی وارد می کند. این شرکت در بیانیه‌ای اعلام کرد آرامکو تلاش می‌کند این نیازها را متعادل نگه دارد و این شیوه، قبل از جنگ روسیه و اوکراین هم وجود داشته است.