فعالیت در حوزه محیط زیست جهاد خاموش است
فعالیت در حوزه محیط زیست جهاد خاموش است
استاندار تهران گفت: فعالیت‌ها و اقداماتی که در حوزه محیط زیست و محیط بانی انجام می‌شود به نوعی یک جهاد خاموش است و خیلی از مردم اطلاع دقیقی ندارند که در حوزه محیط زیست چه اتفاقاتی می‌افتد و چه تلاش‌هایی انجام می‌شود .

به گزارش خبرنگار «نبض انرژی» علیرضا فخاری صبح امروز(۲۵ اسفندماه) به همراه جمعی از مدیران استانداری تهران با حضور در اداره کل حفاظت محیط زیست استان تهران ضمن دیدار با جمعی از محیط بانان و کارکنان حفاظت محیط زیست استان تهران در جریان آخرین وضعیت موضوعات محیط زیستی استان تهران در حوزه‌های مختلف محیط زیست طبیعی، محیط زیست انسانی و منابع انسانی قرار گرفت و از بخش‌های معاونت محیط زیست طبیعی و امور پایش و آزمایشگاه های استان تهران بازدید کرد.

فخاری در حاشیه این بازدید گفت: امروز موضوعات مختلف محیط زیستی در اداره کل حفاظت محیط زیست استان تهران مورد ارزیابی قرار گرفت که از جمله آن بررسی وضعیت محدوده‌هایی بود که می‌توان با تغییر وضعیت، با ساختارهای محیط زیستی پیوند خورده و باعث تقویت حفظ طبیعت اطراف استان تهران شده همچنین باعث اتصال قاعده‌مند و برقراری ارتباط منطقی بین مردم و طبیعت و جریان سیال محیط زیستی شود.

وی با اشاره به ارزش ذاتی و اقتصادی طبیعت، محیط زیست و حیات وحش افزود: اگر بتوانیم به‌صورت یک اطلس منطقه‌ای و استانی به موضوعات محیط زیستی نگاه کنیم هم مردم بهتر می‌توانند از طبیعت استفاده کنند و هم حیات وحشی که در طبیعت هستند با آرامش خاطر و امنیت بیشتری در مجاورت مردم زندگی می‌کنند و این امر امکان لذت از طبیعت خدادادی و بهره برداری و استفاده اصولی از طبیعت را برای مردم فراهم می کند.

استاندار تهران تصریح کرد: در ادامه این بازدید همچنین موضوعات مربوط به منابع انسانی و تجهیزاتی که در اختیار محیط زیست است، مورد ارزیابی قرار گرفت و در این خصوص در بعضی از بخش‌ها باید کمک کرد تا زیرساخت‌های مناسب محیط زیستی تکمیل شود چراکه فعالیت‌ها و اقداماتی که در حوزه محیط زیست و محیط بانی انجام می‌شود به نوعی یک جهاد خاموش است و خیلی از مردم اطلاع دقیقی ندارند که در حوزه محیط زیست چه اتفاقاتی می‌افتد و چه تلاش‌هایی انجام می‌شود .

وی ادامه داد: اگر مردم آب سالمی می‌نوشند و یا اگر از یک طبیعت بکر و فضای خوب بهره می‌برند همگی این‌ها مرهون تلاش‌ها و زحمات کارکنان، محیط بانان و تلاشگران حوزه محیط زیست است که مانند سربازان گمنام در این عرصه و حوزه مشغول کار و فعالیت هستند و باید رابطه تنگاتنگی بین مردم و حوزه‌های محیط زیست به‌ویژه در ابعاد مختلف بازتعریف شود تا مردم به‌طور بهتر و به‌روزتری در جریان اقدامات انجام شده قرار گیرند.

فخاری با بیان اینکه ضرورت دارد در موضوعات محیط زیستی فرهنگسازی و اقدام عمل بیشتری صورت پذیرد، گفت: تاکید و پیشنهادی که در این خصوص شد ایجاد نمایشگاه‌ها و یا ظرفیت‌هایی است که می‌تواند به نسل جدید و دانش‌آموزان آگاهی و آموزش دهد که چگونه در محیط زیست زندگی کنند و با آن ارتباط داشته باشند و به شکل منطقی و ضابطه‌مند از آن بهره ببرند و برای بهبود و توسعه آن تلاش کنند.

استاندار تهران همچنین با اشاره به عضویت محیط زیست در کارگروه‌ها و کمیسیون‌های مختلف استانداری تهران افزود: با توجه به اهمیت موضوعات محیط زیستی، بخش اعظمی از فعالیت‌های مشترک در این کارگروه‌ها متمرکز است و ما در تمامی ابعاد و حوزه‌های مختلف مانند شهرنشینی، استقرار جمعیت و صنایع و دیگر حوزه‌های مربوط با چگونگی بهره‌برداری از طبیعت و محیط زیست، عمدتا به‌طور روزانه با محیط زیست در ارتباط هستیم.

رونمایی از کشفیات یگان حفاظت محیط زیست استان تهران در سال ۱۴۰۱

استاندار تهران در جریان رونمایی از کشفیات یگان حفاظت محیط زیست استان تهران در سال جاری ضمن اطلاع از میزان سلاح‌ها، جانوران و اجزای تاکسیدرمی شده حیات وحش که از متخلفان کشف و ضبط شده بود، گفت: لازم است در این خصوص مبادی مرتبط از جمله فراجا ورود داشته باشد و با برنامه‌ریزی برای شناسایی مکان‌هایی که فروش غیر مجاز سلاح دارند و یا جزو سلاح‌های غیر مجاز تلقی می شوند به گونه‌ای عمل شود که برخی سلاح‌های خاص که در شکار حیات وحش مورد استفاده قرار می‌گیرند نیاز به دریافت مجوزهای خاص داشته باشند و در موارد لازم هم عرضه و دسترسی برخی از آن‌ها ممنوع اعلام شود.

فخاری ضمن ابراز تاسف از کشتار و قاچاق حیات وحش افزود: باید اقدامات لازم برای حمایت از حیات وحش و بازدرندگی از شکار غیرمجاز در این زمینه به عمل آید و در این خصوص تا جای ممکن به محیط زیست کمک شود.

بر اساس اعلام یگان حفاظت محیط زیست استان تهران، کشفیات منتهی به ۱۱ ماه گذشته سال جاری در حدود ۱۱۴ اسلحه مجاز و غیرمجاز و شش قبضه اسلحه جنگی است که توسط محیط بانان استان تهران در مناطق چهارگانه محیط زیست کشف و ضبط شده است. در این مدت شکار غیرمجاز پستانداران ۴۱ مورد، پرندگان ۶۳ و آبزیان ۱۵۰ مورد و تعداد متخلفان ۱۵۱ نفر بوده است همچنین ۱۴ تاکسیدرمی حیات وحش، مقادیری پوست و اجزای حیوانات شکار شده کشف و ۳۸۰ مار آبی، لاکپشت، پنج گربه سان شامل یک کاراکال و چهار گربه ماهیگیر، ۸۵ پرنده زینتی مشمول کنوانسیون سایتیس و ۴۳ مورد پرنده شکاری از متخلفان جمع آوری و ضبط شده است.

استاندار تهران همیار افتخاری محیط زیست شد

در حاشیه مراسم رونمایی از کشفیات یگان حفاظت محیط زیست استان تهران در سال ۱۴۰۱، کارت همیار محیط زیست و پوشش سازمانی محیط بانی از سوی علیرضا مزینانی – مدیرکل حفاظت محیط زیست استان – به استاندار تهران اهدا شد.

استاندار تهران نیز در ادامه با تاکید بر اینکه حفاظت از محیط زیست یک کار انسانی برای بقا و ادامه حیات انسان‌ها و حیات وحش است اظهارکرد: خوشحالم از اینکه امروز و در کنار محیط بانان به همیاری محیط زیست مفتخر شدم و از این طریق خود را در یک موقعیت جدیدتری برای دفاع از حقوق عمومی مردم در قالب حفاظت از محیط زیست می‌بینم چراکه حفاظت از محیط زیست و طبیعت ایران یک اصل جدی و مهم است که فرصت را فراهم می‌کند تا مردم زندگی بهتر و سالم‌تری داشته باشند.

استاندار تهران همچنین در ادامه با تشریح اهمیت شغل و کارکرد محیط بانی، هوشیاری و سلامت روح و روان محیط بانان برای حفاظت از محیط زیست را بسیار مهم گفت و افزود: اگر خدایی ناکرده محیط بانی وظایفش را نادیده بگیرد همه زحمات برای حفظ محیط زیست به هدر خواهد رفت.

وی تصریح کرد: لازم است شغل محیط بانی سختی و همه جوانب کارشان در افکار عمومی بیشتر تبیین شود.

غرس نهال یادبود شهدای محیط زیست و رهاسازی پرندگان با حضور استاندار تهران

با حضور استاندار تهران همچنین چند نهال به یاد شهدای محیط بان سازمان حفاظت محیط زیست غرس شد و دو پرنده از گونه دلجه پس از تیمار رهاسازی شده و به آغوش طبیعت بازگشتند.

فخاری با ابراز خرسندی از رهاسازی این دو پرنده در طبیعت تهران خاطر نشان کرد: احساس اینکه هر موجودی که خود را در فضای آزاد می‌بیند و به آن احساس بزرگی و شکوه دست می‌دهد برای خود آن موجود و انسان بسیار لذت بخش است.

به گزارش روابط عمومی حفاظت محیط زیست استان تهران، وی گفت: موجودات خالق پروردگار هستند و در آفرینش الهی سهیم هستند و نباید به هیچ وجه در شرایط اسارت زندگی کنند و نباید زندگی آن‌ها از سوی انسان به مخاطره بیفتد چراکه زیبایی طبیعت با حیات وحش دو چندان می شود.

علیرضا مزینانی – مدیرکل حفاظت محیط زیست استان تهران- نیز درابتدای بازدید امروز استاندار تهران از مجموعه محیط زیست استان تهران به تشریح آخرین وضعیت محیط زیست استان تهران در حوزه های مختلف پرداخت.