فاز ۲ پالایشگاه آبادان؛ پروژه‌ای با رکوردهای بی‌نظیر
فاز ۲ پالایشگاه آبادان؛ پروژه‌ای با رکوردهای بی‌نظیر
اشتغال‌آفرینی مستقیم برای ۷ هزار و ۳۰۰ نفر، بزرگ‌ترین واحد تصفیه هیدروژنی نفتا به ظرفیت ۶۵ هزار بشکه در روز از جمله مهم‌ترین ویژگی‌های طرح توسعه فاز ۲ پالایشگاه آبادان است.

به گزارش خبرنگار «نبض انرژی» طرح توسعه فاز ۲ پالایشگاه آبادان با طراحی، ساخت و نصب بزرگ‌ترین واحد تقطیر در منطقه غرب آسیا و ظرفیت ۲۱۰ هزار بشکه در روز و واحد تقطیر در خلأ به ظرفیت ۱۰۰ هزار بشکه در روز، جمعه (۲۶ اسفند) با حضور رئیس جمهور به بهره‌برداری می‌رسد.

این ابرپروژه نفتی اما ویژگی‌های بسیاری دارد و در برخی موارد رکوردهای جهانی و منطقه‌ای را ثبت کرده است. طراحی، ساخت و نصب بزرگ‌ترین هیدروکراکر (شکست کاتالیستی هیدروژنی) در منطقه خاورمیانه با ظرفیت بیش از ۴۲ هزار بشکه در روز یکی از ویژگی‌های این پروژه عظیم نفتی است.

همچنین طراحی، ساخت و حمل و نصب یکپارچه بزرگ‌ترین کوره هیدروژن در منطقه خاورمیانه به وزن یک هزار و ۵۰۰ تن، این پروژه را صاحب یک رکورد منطقه‌ای کرده و از این حیث در منطقه بی‌نظیر است.

علاوه بر این موارد، طراحی، ساخت و نصب بلندترین مشعل‌های پالایشگاهی کشور به ارتفاع ۱۲۰ و ۱۲۵ متر، از دیگر ویژگی‌های متمایزکننده این پروژه نفتی است.

این پروژه همچنین با بهره‌مندی از بزرگ‌ترین واحد تصفیه هیدروژنی نفتا به ظرفیت ۶۵ هزار بشکه در روز، اهمیتی ویژه در صنعت نفت کشور خواهد داشت.

فرآیند اجرایی این پروژه نیز حائز رکوردهای بی‌نظیری است. ثبت رکورد ۳۴ میلیون ساعت کار بدون حادثه (ناتوان‌کننده) در ابرپروژه‌های پالایشی در کشور، ثبت رکورد پیشرفت ۳۲ درصدی در بخش اجرایی ابرپروژه‌های پالایشی در سال پایانی پروژه و در دولت سیزدهم و ثبت رکورد اشتغال‌آفرینی مستقیم برای ۷ هزار و ۳۰۰ نفر و مجموعاً به میزان ۶۰ میلیون نفر ساعت در سایت و ۱۵ هزار نفر اشتغال غیرمستقیم برای سازندگان تجهیزات صنعت نفت در داخل کشور، مهم‌ترین ویژگی‌های طرح توسعه و تثبیت ظرفیت پالایشگاه آبادان است.

طرح توسعه فاز ۲ پالایشگاه آبادان با سرمایه‌گذاری ۱.۲ میلیارد دلاری با جزییات احداث یک ردیف جدید پالایشی به ظرفیت ۲۱۰ هزار بشکه در روز، ارتقای کیفیت محصولات تولیدی بر اساس استاندارد یورو ۵ و کاهش آلاینده‌های زیست محیطی، کاهش درصد تولید مازوت از ۴۵ به ۲۶ درصد، افزایش تولید ۵۳ درصد گاز مایع و ۲۳درصد نفت گاز و ۶ درصد بنزین و ایجاد اشتغال مستقیم برای هفت هزار نفر از بومیان محلی به بهره‌برداری خواهد رسید.

منبع:ایرنا