سه واحد جدید در نیروگاه شهید محمد منتظری اصفهان احداث می شود
سه واحد جدید در نیروگاه شهید محمد منتظری اصفهان احداث می شود
شرکت پرشین فولاد مالک نیروگاه شهید منتظری اصفهان طی تفاهم نامه ای با شرکت مپنا، احداث سه بلوک سیکل ترکیبی واحدهای MGT75 را با راندمان 57 درصد در دستور کار قرار داد.
به گزارش خبرنگار «نبض انرژی» بر اساس این تفاهم نامه که بیش از هر چیز به منظور کاهش آلودگی شهر اصفهان و صرفه جویی در مصرف گاز و آب مبادله شده، سالیانه 1.4 میلیون متر مکعب گاز صرفه جویی شده و مصرف آب هم تا 60 درصد کاهش می یابد.
در همین راستا محمد فلاحتیان، مدیرعامل هلدینگ پرشین فولاد با بیان اینکه احداث این واحدها تاثیر بسزایی در کاهش آلودگی هوای شهر اصفهان خواهد داشت، عنوان کرد: در حال حاضر نیروگاه شهید محمد منتظری 8 واحد بخار با راندمان 34 درصد دارد که عهده دار تامین بیش از دو درصد برق کشور هستند. این نیروگاه که در سال 1390 از طریق سازمان خصوصی سازی به شرکت پرشین فولاد واگذار شد، طی 11 سال گذشته جزو بهترین نیروگاه‌های کشور از نظر آمادگی و تولید بوده است.
وی ضمن اشاره به مصرف 3.6 میلیارد مترمکعبی مصرف گاز طبیعی و 2 میلیون مترمکعبی مصرف آب نیروگاه شهید منتظری در طول سال، خاطرنشان کرد: از سال 94 با توجه به سیاست های ابلاغی مقام معظم رهبری در راستای کاهش شدت انرژی در کشور و همچنین تصویب قانون بیع متقابل در سال 91، بررسی لازم در خصوص چگونگی کاهش مصرف آب و سوخت در شرکت انجام و روش های مختلف مورد مطالعه قرار گرفت.
فلاحتیان ابلاغ ماده 12 قانون رفع موانع تولید را از جمله عوامل تسهیل گر برای انجام این سرمایه گذاری برشمرد و افزود: در طول سال های اخیر گزارش های مختلفی در مورد لزوم انجام اقدامات اساسی در خصوص کاهش میزان مصرف گاز و آب این نیروگاه تهیه شد و بر همین اساس پیشنهادهای متعددی که دراین خصوص ارائه می شد، مورد بررسی قرار گرفت. مدیرعامل شرکت پرشین فولاد
در ادامه تصریح کرد: پس از بررسی های انجام شده، پیشنهاد شرکت مپنا مبنی بر احداث واحدهایMGT75 را پذیرفت که راندمان 57 درصدی دارد و ساخت داخل است. در نهایت به منظور استفاده حداکثری از ساخت داخل و تسریع در اجرای پروژه بین دو شرکت پرشین فولاد و مپنا، تفاهم نامه ای مبادله شد و دو شرکت آماده اجرای پروژه هستند.
این فعال صنعت برق با تاکید بر اینکه به دلیل نیاز شبکه برق کشور در شرایط کنونی، نیروگاه جدید با همه امکانات در کنار این نیروگاه احداث می شود تا کوچک ترین خللی در تامین برق استان و کشور بوجود نیاید، عنوان کرد: با توجه به مبادله این تفاهم نامه و همچنین ظرفیت های ماده 12 قانون رفع موانع تولید، ضروری است وزارتخانه های نیرو و نفت و همچنین سازمان برنامه و بودجه، ابعاد پروژه را بررسی کرده و تخصیص منابع مالی لازم را در شورای اقتصاد به تصویب برساند تا اسرع وقت اقدامات لازم از سوی شرکت های پرشین فولاد و مپنا صورت گیرد.