ماموریت ویژه ساتکاب برای حمایت از تولید و شرکت‌های دانش‌بنیان
ماموریت ویژه ساتکاب برای حمایت از تولید و شرکت‌های دانش‌بنیان
حمایت از شرکت‌های دانش بنیان توسط شرکت ساتکاب در سال 1401 از طرق مختلف مانند؛ مذاکره با سازمان‌هایی نظیر؛ معاونت علمی و فناوری، صندوق نوآوری و شکوفایی و امضاء تفاهم نامه‌هایی در این زمینه با هدف شتابدهی به فعالیت این گروه در عرصه ساخت و تولید و در اختیار گذاشتن تسهیلات مالی از طریق سازمان‌های ذیربط در‌بخش دولتی و خصوصی، به طور جدی‌تر پی گیری شد.

به گزارش خبرنگار «نبض انرژی» تقویت و توانمندسازی شرکت‌های دانش بنیان با ارزیابی فنی این شرکت‌ها در حوزه ساختِ داخل و شناسایی ظرفیت‌های تولیدی با خلق ارزشهای جدید است که محقق می‌شود. بنابراین شناسایی و معرفی ظرفیت شرکت‌های دانش بنیان و همچنین بومی‌سازی در زمینه صنعت آب و برق و انرژی‌های تجدیدشونده ضروری به نظر می‌رسد تا بتواند روند توسعه این‌بخش را تسریع بخشد. از این رو در سال 1401 که مصادف با نامگذاری سال تولید، دانش بنیان و اشتغالزایی بود بسیاری از پروژه‌ها در حوزه صنعت آب و برق و انرژی‌های تجدید شونده، با حمایت شرکت مدیریت ساخت و تهیه کالای آب و برق (ساتکاب) و استفاده بهینه از توانمندی‌های شرکت‌های دانش بنیان به مرحله بهره‌برداری رسیده است.

از سویی دیگر توجه به ظرفیت‌های صادراتی شرکت‌های داخلی در حوزه صنعت آب و برق و انرژی‌های تجدید شونده و همچنین بررسی نیازهای فناورانه در این صنعت و احصاء توانمندی‌های فناورانه موجود در کشور، از جمله دیگر اقدامات انجام شده است از سوی دفتر حمایت از ساخت داخل در مجموعه ساتکاب بوده که مورد تاکید قرار گرفته است.

تمرکز بر شرکت‌های  دانش بنیان و استارتاپ و همچنین بر ایده‌های نوین فناورانه توسط نخبگان، بسیاری از پروژه‌ها با محوریت؛ «بومی‌سازی، «حمایت از ساخت داخل»، «حمایت از صادراتِ» کالاهای آب و برق هدایت شد که این موضوع توانست بارقه نزدیک شدن ما به توسعه را نزدیک کند. البته توجه به تاکیدات در نامگذاری امسال نیز حساسیت موجود برای اجرایی شدن آن با دانش بنیان‌ها و نخبگان را در راستای افزایش تولید، دو چندان کرد.

بنابراین حمایت از شرکت‌های دانش بنیان توسط شرکت ساتکاب در سال 1401 از طرق مختلف مانند؛ مذاکره با سازمان‌هایی نظیر؛ معاونت علمی و فناوری، صندوق نوآوری و شکوفایی و امضاء تفاهم نامه‌هایی در این زمینه با هدف شتابدهی به فعالیت این گروه در عرصه ساخت و تولید و در اختیار گذاشتن تسهیلات مالی از طریق سازمان‌های ذیربط در‌بخش دولتی و خصوصی، به طور جدی‌تر پی گیری شد.
تاکید به تحولات اقتصاد صنایع آب و برق، با استفاده از ظرفیت شرکت‌های دانش بنیان، موجب توسعه ارتباط بیشتر  ساتکاب با سازمان‌ها و نهادهای حمایت‌کننده از این گروه هم شد و مقرر گردید تا دستاوردهای این حوزه برای بهبود وضعیتِ مدیریت مصرف و تامین کالا در حوزه صنعت آب و برق مورد استفاده قرار می‌گیرد.
“تجاری‌سازی ایده‌ها و محصولات تولید شده”،  “خرید تضمینی محصولات”، و “حمایت از کالای تولید شده این گروه در بازارهای داخلی و خارجی” از موارد شاخص و مورد توجه شرکت ساتکاب به شمار آمد. احداث پارک علم و فناوری توسط ساتکاب با هدف حمایت از فعالیت‌های پژوهش محور صنعت آب و برق، با لحاظ کردن معافیت‌ها و در اختیارگذاشتن مکان، آب و برق رایگان برای این گروه، از جمله دیگر اقدامات حمایتی ساتکاب در این زمینه محسوب می‌شود. در واقع شرکت ساتکاب در حوزه دانش‌بنیان‌ها ماموریت ویژه‌ای دارد و در مصوبه‌ اخیر هیئت وزیران هم درباره شرکت‌های دانش‌بنیان به این شرکت تفویض اختیار داده است، همچنین قرارگاهی در وزارت نیرو شکل گرفته است که هر ۱۵ روز یک بار با حضور وزیر نیرو درباره دانش بنیان‌ها تشکیل جلسه می‌دهد.

صنعت برق یک صنعت پیشران، افتخارآفرین و زیربنایی است که به برکت انقلاب اسلامی طی ۴۳ سال اخیر این صنعت در کشور پیشرفت بسزایی داشته و افراد نخبه‌ و مهندسان زیادی هم در این صنعت رشد علمی کرده‌اند. با این اوصاف این صنعت باید در درون خودش به یک زایشی برسد و افرادی را که در این حوزه‌ها مهارتی دارند به شرکت‌های پایین دستی معرفی شوند. در این راستا نیز شرکت ساتکاب تفاهم‌نامه‌ای با دانشگاه فنی ‌و حرفه‌ای کشور در حوزه صنعت آب و برق امضا کرده‌ است و در قالب آن، افرادی که از دانشگاه فارغ‌التحصیل می‌شوند و مهارتی دارند، به شرکت‌های پایین‌دستی که در حوزه‌هایی همچون تجهیزات، خدمات انتقال و توزیع کار می‌کنند، معرفی می‌شوند.
توجه ویژه دولت سیزدهم به شرکت‌های دانش‌بنیان نیز بسیار حائز اهمیت به شمار می‌رود. در این سال با اهمیت به دانش بنیان‌ها، شرکت ساتکاب به نخبگان و شرکت‌های دانش بنیانی که تولید و طرحی دارند و نیازمند به انجام امور بازرگانی، بازاریابی و یا معرفی به مجموعه‌ شرکت‌های پایین دستی و خرید محصولات هستند، اعلام همکاری کرده تا با مساعدت این‌بخش‌ها به آن‌ها در تسریع فعالیت‌شان کمک کند.

ساتکاب با اصطلاح هدایت کارخانه نوآوری نیرو، امکانات زیربنایی لازم را در اختیار استارت آپ‌ها و شرکت‌های دانش بنیان قرار می‌دهد، در واقع موضوعاتی که نیازهای فعلی و آتی وزارت نیرو درحوزه صنایع آب و برق و آبفا بوده را معرفی و مطرح می‌کند و به استارت آپ‌ها و شرکت‌های دانش بنیان کمک‌های لازم مشاوره‌ای، مالی و سخت‌افزاری و نرم‌افزاری را می‌دهد تا آنان با اتکاء به دانش و استعدادهای خویش به راه‌حل‌های سازنده و اثربخش دست یابند.
بدین ترتیب با توسل به راهبرد(برد-برد) هم ساتکاب و هم استارت آپ‌ها و شرکت‌های دانش بنیان به منافع و اهداف خویش برسند و از این رهگذر توسعه و بومی‌سازی فناوری و ساخت داخل و با نتیجه رسیدن به توسعه صنعتی در راستای سیاست‌های اقتصاد مقاومتی محقق می‌شود.

مجتبی اکبری رئیس هیئت مدیره و مدیرعامل شرکت مادرتخصصی ساتکاب