همکاری گسترده پترول با شرکت های دانش بنیان در راستای حمایت از ساخت داخل
همکاری گسترده پترول با شرکت های دانش بنیان در راستای حمایت از ساخت داخل

به گزارش نبض انرژی، شرکت سرمایه‌گذاری و توسعه صنایع تکمیلی پتروشیمی خلیج فارس (پترول) در مسیر توسعه توازن در برنامه هفتم توسعه و تمرکز بر توسعه زنجیره پایین دستی حرکت می کند و در این مسیر سعی در تعامل و همکاری با شرکت های دانش بنیان و حمایت از ساخت داخل دارد. به طوری که […]

به گزارش نبض انرژی، شرکت سرمایه‌گذاری و توسعه صنایع تکمیلی پتروشیمی خلیج فارس (پترول) در مسیر توسعه توازن در برنامه هفتم توسعه و تمرکز بر توسعه زنجیره پایین دستی حرکت می کند و در این مسیر سعی در تعامل و همکاری با شرکت های دانش بنیان و حمایت از ساخت داخل دارد. به طوری که در نمایشگاه حمایت ساخت داخل که اخیرا در کیش برگزار شد، 21 تفاهم نامه و قرارداد با شرکت های ایرانی و دانش بنیان امضا کرد که هر یک از این نوع همکاری ها نگاه ویژه ای به بخش پایین دست صنعت پتروشیمی دارد.

پترول توجه به چنین قراردادهایی را با این باور دنبال می کند که تکیه بر پایین دست صنعت پتروشیمی همراه با فقط یک دهم سرمایه گذاری می تواند 10 برابر ارزش افزوده ایجاد کند که این میزان می تواند به توسعه صنعت و اقتصاد منجر شود.

گفتنی است، که 21 قرارداد و همکاری مذکور عبارتند از: شرکت کود اوره لردگان از زیرمجموعه های پترول 7 تفاهم نامه به ارزش 37 هزار میلیارد ریال در زمینه حمایت از ساخت داخل، همچنین پتروشیمی ایلام 8 تفاهم نامه با شرکت های ایرانی و دانش بنیان ها به ارزش 15 میلیون و 500 هزار دلار، به علاوه 10 میلیون یورو ، پتروشیمی ارغوان گستر ایلام نیز 4 تفاهم نامه و قرارداد به ارزش 2 میلیون و ۵۰۰ هزار یورو است و پتروشیمی صدف نیز 2 تفاهم نامه و قرارداد به ارزش 840 میلیارد ریال، امضا کردند.

رشید قانعی مدیرعامل پترول در زمینه اهمیت همکاری با شرکت های دانش بنیان و داخلی سازی صنعت پتروشیمی، می گوید: با توجه به تاکیدات مقام معظم رهبری بر توسعه پایین دستی پتروشیمی و توجه به دانش بنیان ها و نامگذاری سال با این محور و نگاه ویژه ای که از زمان تغییرات مدیریتی در هلدینگ خلیج فارس رخ داده؛ تحول خوبی در مجموعه نسبت به توسعه صنایع دانش بنیان و پایین دستی پتروشیمی رقم خورده است.

علاوه بر آن گفته می شود که کارگروه های ساخت بار اول در پترول تشکیل شده و روندی خوبی را آغاز کرده است که خیلی از نیازهای صنعت که تا به حال انجام نشده در همکاری با شرکت های دانش بنیان پیش می رود. استعدادهایی که در زمینه تامین نیازهای فناورانه، در حمایت با پترول به توان بالفعل تبدیل شده و در مقابل نیاز صنعت را نیز برطرف می کنند.

قانعی می گوید: معمولا سرمایه گذاری در واحدهای پایین دستی نسبت به بالادستی و میان دستی بین یک پنجم تا یک دهم، هزینه بر است. مثلا ایجاد هر واحد متانول حدود 400 میلیون دلار، واحد اوره 600 میلیون دلار و پلی اتیلن 400 میلیون دلار هزینه دارد. ارزش متوسط صادراتی محصولات پتروشیمی ایران، امروز رقمی در حدود 400 تا 500 دلار در هر تن است. در عربستان این رقم به 1000 دلار می رسد. در برخی از کشورهای جهان دوم این مولفه روی 2500 تا 3 هزار دلار است و در کشورهای پیشرفته ای مثل آلمان به 4 تا 5 هزار دلار می رسد. یعنی کشوری که نه خوراک دارد و نه پتروشمی 10 برابر ایران ارزش افزوده ایجاد می کند. دلایل آن این است که این کشورها برخلاف ایران روی انتهای زنجیره کار می کنند. اینکه ما زنجیره را در تمام صنایع تکمیل نکردیم دو علت دارد؛ نخست مشکلات مدیریتی و علاقه مندی به خام فروشی و دوم عقب ماندگی در زمینه دانش فنی پایین دست صنعت پتروشیمی است.

قانعی در ادامه می افزاید: اهمیت دانش بنیان ها در همین بخش مشخص می شود. ظرفیت بزرگی در این زمینه وجود دارد. چشم انداز مثبت است و تصور می کنم که تامین بالای 50 درصد تکنولوژی های پیشرفته را در این عرصه پایین دستی می توانیم به شرکت های دانش بنیان بدهیم.

این مدیرعامل صنعت پتروشیمی به توسعه فعالیت های تامین مالی در جهت همکاری گسترده با شرکت های دانش بنیان اشاره می کند و در زمینه صندوق جدید سرمایه گذاری که اخیرا تاسیس شده است، می گوید: ایجاد «صندوق سرمایه گذاری ریسک پذیر» باعث دسته بندي و هدفمند شدن ارجاعات شرکت های دانش بنیان به شرکت ها و مجتمع های تابعه پتروشیمی می شود. این صندوق با پشتوانه قانون جهش تولید دانش بنیان، سرمایه گذاری گروه خلیج فارس به عنوان بزرگترین هلدینگ بورسی و پتروشیمیایی کشور و نظارت معاونت علمی و فناوری و اقتصاد دانش بنیان ریاست جمهوری ایجاد می شود.
مدیرعامل پترول در زمینه افزایش سهام این شرکت اظهار می دارد: سهام پترول وقتی رشد می کند که درآمد و سود آن بیشتر شود. وقتی بر روی طرح هایی تمرکز می کنیم که ارزش افزوده بیشتری دارد، طبیعتا آورده سهامداران هم بیشتر می شود. علاوه بر این، در حال حاضر 5 طرح فعال داریم که در حوزه پایین دستی است. با اجرای فقط این 5 طرح حداقل 400 میلیون دلار به درآمدهای پترول اضافه می شود که امیدواریم تا اواخر سال 1402 همه این طرح ها به بهره برداری برسند. این طرح های پایین دستی، علاوه بر جلوگیری از خام فروشی، برای سهام داران پترول سودآفرینی می کند. لذا هرچه در زنجیره پایین دست حرکت کنیم، حاشیه سود بالاتر می رود و این مسیر را پترول و هلدینگ خلیج فارس ادامه خواهند داد.