باید با افتخار بنویسیم «ساخت ایران»
باید با افتخار بنویسیم «ساخت ایران»
مدیرعامل گروه صنایع پتروشیمی خلیج فارس گفت: ایرانی شدن ۹۰ درصد کاتالیست‌های صنعت پتروشیمی و همچنین داخلی‌سازی ۷۵ درصد از طرح‌های پتروشیمی کشور به طور متوسط از افتخارات امروز تولیدات در صنعت پتروشیمی بوده است که به تعبیر مقام معظم رهبری باید با افتخار روی تولیدات ایرانی بنویسیم "ساخت ایران" و این نوع تولیدات را باید به گونه‌ای باکیفیت دنبال کنیم که از آن‌ها یک برند بین المللی بسازیم.

به گزارش «نبض انرژی»  عبدالعلی علی عسگری مدیرعامل گروه صنایع پتروشیمی خلیج فارس در این باره گفت: ایرانی شدن ۹۰ درصد کاتالیست‌های صنعت پتروشیمی و همچنین داخلی‌سازی ۷۵ درصد از طرح‌های پتروشیمی کشور به طور متوسط از افتخارات امروز تولیدات در صنعت پتروشیمی بوده است که به تعبیر مقام معظم رهبری باید با افتخار روی تولیدات ایرانی بنویسیم “ساخت ایران” و این نوع تولیدات را باید به گونه‌ای باکیفیت دنبال کنیم که از آن‌ها یک برند بین المللی بسازیم.

دستاورد نامگذاری سال 1401 که از آن به نام سال تولید، دانش بنیان و اشتغالزایی یاد می‌شود، سالی پرشور در حوزه همکاری گسترده صنعت پتروشیمی با شرکت‌های دانش بنیان بوده است. شرایط هلدینگ صنایع پتروشیمی خلیج فارس با حضور شرکت‌های دانش بنیان بسیار خوب ارزیابی می‌شود. به طوری که این شرکت در سال 1401 از افزایش سود ۳۹ همت به ۵۶ همت و همچنین از سود تلفیقی ۶۷ همت به ۹۵ همت رسیده است.

ارزش بازار گروه پتروشیمی خلیج فارس در سال 1401 به هزار هزار میلیارد تومان رسیده و افزایش سهم هلدینگ خلیج فارس از بازار سرمایه نیز از ۱۱ درصد به ۱۳.۳۹ درصد رسیده است.
گفتنی است که در هلدینگ خلیج فارس ۲۸ پروژه توسعه‌ای به ارزش ۱۵ میلیارد دلار در حال انجام است که این پروژه‌ها زمینه بسیار خوبی برای حضور شرکت‌های دانش بنیان بوده‌اند و این شرکت‌ها در پروژه‌های هلدینگ خلیج فارس حضوری پررنگ دارند.

میزان تولید هلدینگ خلیج فارس در سال 1400 نزدیک به ۲۲ میلیون تن محصول بوده که این تولید در ده ماهه سال ۱۴۰۱ با افزایش رشد 4 درصدی به ۲۱ میلیون تن رسیده است و پیش‌بینی می‌شود تا پایان سال 1401 این تولید به ۲۳ میلیون تن محصول برسد.

پنج طرح مهم هلدینگ خلیج فارس، آماده افتتاح تا پایان سال بوده است که از جمله این طرح‌‌ها عبارتند از پالایشگاه گاز هویزه خلیج فارس، پتروشیمی گچساران، پتروشیمی هنگام، همچنین پروژه عظیم خاموش کردن فلرها که توسط بیدبلند خلیج فارس در حال اجراست.

استراتژی شماره یک هلدینگ خلیج فارس تکمیل زنجیره ارزش است که این مهم در همکاری با شرکت‌های دانش بنیان و حمایت از ساخت داخل دنبال می‌شود. هلدینگ خلیج فارس پرچمدار اقتصاد دانش بنیان بوده است و ما افتخار می‌کنیم که علاوه بر تقویت‌ شرکت‌های دانش بنیان، به دنبال اقتصاد دانش بنیان هم هستیم.

چهارمین نمایشگاه حمایت از ساخت داخل در صنعت پتروشیمی، پالایش و پتروپالایش، که اواخر بهمن ماه امسال برگزار شد، تبلور حضور همکاری گسترده گروه پتروشیمی خلیج فارس با شرکت‌های دانش بنیان بوده است، به طوری که در حاشیه این نمایشگاه حدود ۱۳ هزار میلیارد تومان قرارداد و تفاهم‌نامه برای تولید داخل امضا شد که بزرگترین فرصت برای شرکت‌های دانش‌بنیان محسوب می‌شود. این بازار بزرگی که هلدینگ خلیج‌فارس و شرکت‌های تابعه برای مجموعه فناور و دانش‌بنیان ایجاد کرده‌اند بزرگترین حمایت در سال دانش‌بنیان و اشتغال‌آفرین از این شرکت‌ها به شمار می‌رود.

از آنجا که هلدینگ خلیج فارس به سمت توسعه صنایع پایین دستی در حال حرکت بوده، مشخصه آن تنوع دانش است، بنابراین نیاز به لایسنس و دانش فنی نیز وجود دارد. بدین ترتیب همکاری هلدینگ خلیج فارس با شرکت‌های دانش بنیان بسیار امیدوارکننده است زیرا این هلدینگ می‌داند شرکت‌های دانش‌بنیان می‌توانند مسائل بزرگ را حل و گره‌های کور را با فناوری باز کنند.

برنامه گروه بزرگ پتروشیمی برای احداث ۱۳ پارک پتروشیمیایی در همکاری با شرکت‌های دانش بنیان و ساخت داخل در راستای اشتغالزایی دنبال می‌شود. زیرساخت‌ها برای آغاز عملیات اجرایی هفت پارک پتروشیمیایی در حال مهیا شدن است و به زودی کار ساخت آنها آغاز می‌شود. در این‌بخش ها نیز شرکت‌های دانش بنیان و تولیدکنندگان ایرانی می‌توانند برای حضور و سرمایه‌گذاری در این پارک‌ها از جمله پارک پارسیان که موجب نجات صنعت متانول خواهد شد، حضور گسترده‌ای داشته باشند.

شرکت پتروشیمی خلیج فارس، امروز پرچمدار پیشرفت پتروشیمی در کشور است و درهمکاری و تعامل با همه هلدینگ‌های قوی در کشور می‌تواند به دنبال توسعه و پیشرفت روزافزون صنعت ارزش‌ آفرین پتروشیمی پیش رود، حمایت این هلدینگ از ساخت داخل حتی گامی مهم برای خنثی‌سازی تحریم‌ها نیز به شمار می‌رود.

سال حمایت از تولید و شرکت‌های دانش بنیان نشانه‌های خود را در چهارمین نمایشگاه ساخت داخل به خوبی عیان کرد به طوری که در سال اول این رویداد ۷۳۰ میلیارد تومان تفاهم‌نامه منعقد شد و در سال گذشته این رقم به ۷ هزار میلیارد تومان رسید و در سال 1401 که متقارن با نامگذاری امسال بوده تعداد تفاهم‌نامه‌ها با شرکت‌های تولیدی ۹ هزار میلیارد تومان و پروژه‌ها چهار هزار میلیارد تومان و در مجموع ۱۳ هزار میلیارد تومان بوده است و امیدواریم سال آینده از این میزان نیز بیشتر شود که قطعا با توجه به مشارکت گسترده‌ای که وجود دارد همکاری چندین برابری قابل پیش‌بینی خواهد بود.