موافقت اصولی احداث 15 هزار مگاوات نیروگاه جدید حرارتی برای 34 شرکت خصوصی صادر شد
موافقت اصولی احداث 15 هزار مگاوات نیروگاه جدید حرارتی برای 34 شرکت خصوصی صادر شد
مجری طرح احداث 10 هزار مگاوات نیروگاه با اشاره به استقبال صنایع از طرح احداث حداقل 10 هزار مگاوات نیروگاه جدید حرارتی (سیکل ترکیبی) و تجدیدپذیر، ادامه داد: در این راستا تاکنون برای 34 شرکت به میزان 15 هزار مگاوات موافقت اصولی صادر شده است.

به گزارش«نبض انرژی»سید زمان حسینی، از اتصال دومین نیروگاه گازی به  شبکه سراسری در سمنان تا پایان سال‌جاری خبر داد و گفت: بر اساس اقدامات صورت گرفته انتظار می‌رود دومین نیروگاه گازی موضوع تفاهم‌نامه وزارت نیرو و وزارت صمت تا پایان سال‌جاری در سمنان به شبکه متصل شود.
مجری طرح احداث 10 هزار مگاوات نیروگاه توسط صنایع در همین راستا افزود: همچنین دومین واحد گازی نیروگاه شهید باکری سمنان با تلاش شبانه‌روزی و حداقل زمان در مرحله تست و راه‌اندازی قرار گرفت؛ عملیات اجرایی این نیروگاه در بهار 1401 آغاز شده بود.
وی با اشاره به استقبال صنایع از طرح احداث حداقل 10 هزار مگاوات نیروگاه جدید حرارتی سیکل ترکیبی و تجدیدپذیر، ادامه داد: در این راستا تاکنون برای 34 شرکت به میزان 15 هزار مگاوات موافقت اصولی صادر شده است، همچنین تقاضای 11 شرکت حدود 3200 مگاوات برای صدور موافقیت اصولی در دست بررسی است.
حسینی اظهار کرد: در حال حاضر 5696 مگاوات نیروگاه در فاز اجرایی و عملیاتی قرار گرفته است، به طوری که اولین واحد گازی طرح به ظرفیت 183 مگاوات در نیروگاه شهید شاکری سمنان در زمان کوتاه پنج ماهه به اتمام و در تابستان 1401 به بهره‌برداری رسید.
وی با اشاره به اینکه شش واحد گازی جمعا به ظرفیت 1478 مگاوات تا تابستان سال جدید وارد مدار خواهند شد، مابقی ظرفیت عملیاتی شده به میزان 4035 مگاوات به تدریج از سال 1402 به مرحله بهره‌برداری می‌رسد.
وی تصریح کرد: نیروگاه 600 مگاوات خورشیدی کوهپایه اصفهان متعلق به صنایع فولاد مبارکه با تهیه زمینی به مساحت 1200 هکتار و شروع ساخت پنل‌های خورشیدی در فاز عملیاتی قرار گرفته است.
حسینی یادآور شد: شرکت‌های صنایع معدنی که موافقت اصولی آن‌ها برای احداث نیروگاه صادر شده پس از انجام دوره پیش‌برد طرح، تامین سوخت، اخذ مجوز اتصال به شبکه و اخذ مجوز محیط زیست در 19 استان اصفهان، هرمزگان، کرمان، یزد، فارس، مرکزی، خراسان شمالی، سمنان، آذربایجان شرقی، خراسان جنوبی، خوزستان، قم، بوشهر، همدان، کاشان، مازندران، لرستان، ایلام و کردستان، مبادرت به احداث نیروگاه می‌کنند.
وی با اشاره به پیشرفت 40 درصدی 22 نیروگاه در دوره پیشبرد، افزود: واحدهای گازی شماره 1 و 2 فولاد مبارکه به ظرفیت 307×2 مگاوات، واحدگازی شماره 2 نیروگاه شهید باکری سمنان به ظرفیت 183 مگاوات، واحدگازی شماره یک بلوک 2 سیرجان به ظرفیت 183 مگاوات، واحد گازی شماره یک نیروگاه آلومینیوم المهدی به ظرفیت 183 مگاوات و نیروگاه گازی لامرد (سالکو) به ظرفیت 315 مگاوات جمعاً 6 نیروگاه گازی به ظرفیت 1478 مگاوات تا تابستان 1402 به شبکه متصل و به بهره‌برداری می‌رسند.
مجری طرح احداث 10 هزار مگاوات نیروگاه توسط صنایع به تشریح جزئیات تامین سوخت نیروگاه‌ها پرداخت و گفت: تاکنون نیروگاه‌های فولاد مبارکه، سمنان، گل‌گهر سیرجان، آلومینیوم المهدی، لامرد (سالکو) و خوزستان مجوز تخصیص سوخت دریافت داشته‌اند و این امر در خصوص سایر نیروگاه‌ها در حال پیگیری است.