انحصار و قفل‌شدگی در صنعت نفت شکست|گواهی سپرده نفت منتشر می‌شود
انحصار و قفل‌شدگی در صنعت نفت شکست|گواهی سپرده نفت منتشر می‌شود
وزیر امور اقتصادی و دارایی گفت: صادرات نفت ایران در شرایط فعلی نسبت به ۳ سال گذشته افزایش داشته و در کنار آن عرضه داخلی نفت نیز در دستور کار قرار گرفته است.

به گزارش«نبض انرژی» سید احسان خاندوزی امروز (شنبه) در آیین رونمایی از معاملات گواهی سپرده نفت و میعانات گازی در بورس انرژی با اشاره نفت در قرن گذشته یکی از کلیدواژه‌های پر بسامد در اقتصاد ایران بوده است، افزود: از نقطه غرور انگیز ملی شدن صنعت نفت تا دشواری‌های صادرات نفت به واسطه تحریم‌ها در شرایط سیاسی و اقتصادی ایران موثر بوده است.

وی ادامه داد: در همه این ابعاد و زوایا یکی از گوشه‌ها و نمونه‌های مهم تا سالیان طولانی مشکل ساز بوده، نحوه مشارکت بخش خصوصی در معاملات نفت بوده است.

خاندوزی تاکید کرد: بخشی از این مشکلات در دهه ۸۰ با اجرای سیاست‌های اقتصاد مقاومتی حل شده و بخشی نیز به واسطه تحریم‌ها و خنثی سازی آن محقق می‌شود.

وی با بیان اینکه پس از یک سال تلاش مشترک بین وزارت نفت و اقتصاد، گواهی سپرده نفت خام را منتشر خواهیم کرد، گفت: اگر این مسیر از سمت سیاست‌گذاران ادامه پیدا کند و ابزارهای مالی و اقتصادی را تعریف کنیم تا بخشی از زنجیره نفت را توسعه دهیم، نقطه عطفی در مسیر اقتصاد انرژی ایران در سال‌های آینده خواهد بود.

وزیر اقتصاد بیان کرد: به لحاظ صادرات نفت نسبت به تمام ماه‌های گذشته وضعیت بهتری داریم و هم‌زمان با تلاش‌هایی که در حوزه صادرات صورت می‌گیرد که مسیر فروش ریالی در داخل فراهم می‌شود که ابزار جدید بر روی میز سرمایه‌گذاران حرفه‌ای خواهد بود.

با گفته خاندوزی تلاش در دولت سیزدهم این بوده که به سمت رقابتی‌تر و شفاف‌تر شدن و حضور فعالان بخش غیردولتی در عرضه گواهی نفت خام نیز صورت پذیرد.

وی با تاکید بر اینکه در اتاق شیشه‌ای بورس انرژی عرضه گواهی نفت خام آغاز می‌شود، افزود: دغدغه اقتصاد کلان این مساله کمک به این بود که هدایت نقدینگی‌های کشور به سمت فعالیت‌های مولد انجام شود.

وزیر اقتصاد گفت: تنها معاملات کاغذی انجام نمی‌شود و درباره معاملات فیزیکی صحبت می‌کنیم.