اجرای بزرگترین پروژه مدیریت کربن در دستور کار پژوهشگاه نفت
اجرای بزرگترین پروژه مدیریت کربن در دستور کار پژوهشگاه نفت
مدیرگروه سوخت و احتراق پژوهشگاه صنعت نفت از اجرای بزرگترین پروژه مدیریت کربن در ۶ فاز در همکاری با شرکت ملی صنایع پتروشیمی خبر داد.

به گزارش خبرنگار «نبض انرژی» بیست و دومین ژورنال کلاب با موضوع «اصول و ابعاد مدیریت کربن» در سالن سروش پژوهشگاه صنعت نفت با موضوع گرمایش جهانی و تغییر اقلیم، اصول و ابعاد مدیریت کربن و فعالیت‌های بین‌المللی و همچنین اقدامات ایران و پژوهشگاه صنعت نفت در زمینه مدیریت کربن برگزار شد.

دکتر کاظم کاشفی، عضو هیات علمی و مدیر گروه سوخت و احتراق پژوهشگاه صنعت نفت در این نشست به موضوع مدیریت کربن و انتشار گازهای گلخانه‌ای پرداخت و گفت: مساله مدیریت کربن، یکی از موضوعات با اهمیت در سطح دنیا است و بر همین اساس هزاره سوم را هزاره توسعه پایدار و قرن حاضر را قرن تغییر اقلیم می‌نامند.

وی با بیان این‌که بسیاری از دانشمندان، عامل اصلی گرمایش جهانی را نتیجه اثر گلخانه‌ای می‌دانند، اظهار کرد: در گزارش ششم هیات بین‌الدول تغییر اقلیم (IPCC) تاکید شده است که عوامل انسانی در روند افزایش دمای متوسط کره زمین نقش عمده‌ای را ایفا می‌کنند و این امر منجر به افزایش غلظت گازهای گلخانه‌ای و همچنین گرمایش کره زمین شده است.

کاشفی به مشارکت ایران در کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای تا سال ۲۰۳۰ نیز اشاره کرد و افزود: در مشارکت اولیه پیشنهادی، ایران تا پایان سال ۲۰۳۰ میزان گازهای گلخانه‌ای را به صورت داوطلبانه ۴ درصد کاهش خواهد داد و چنانچه حمایت مالی و انتقال فناوری انجام شود، میزان کاهش به ۱۲ درصد خواهد رسید.

مدیرگروه سوخت و احتراق پژوهشگاه صنعت نفت با اشاره به طرح‌های اجرا شده در پژوهشگاه در این زمینه، یادآور شد: بزرگترین پروژه مدیریت کربن در ۶ فاز با شرکت ملی صنایع پتروشیمی در حال انجام است و از سوی دیگر در زمینه مکانیسم توسعه پاک (CDM) پژوهشگاه با بسیاری از پالایشگاه‌های گازی کشور و همچنین شرکت ملی نفت همکاری کرده است.

به نقل از روابط‌عمومی پژوهشگاه صنعت نفت، وی ادامه داد: مدل‌سازی و تدوین نرم‌افزار انتشار کربن در شرکت ملی نفت ایران و همچنین ارائه نقشه راه تکنولوژی جمع‌آوری، تبدیل و تزریق گاز دی اکسید کربن به منظور ازدیاد برداشت نفت و کاهش گازهای گلخانه‌ای و توسعه سامانه موجودی انتشار آلاینده‌های هوا، شبیه‌سازی پراکنش آلاینده‌های هوا در پارس جنوبی و همچنین برگزاری دوره‌های آموزشی در سطح صنعت نفت از دیگر اقداماتی است که از سوی پژوهشگاه در سال‌های اخیر با هدف کاهش گازهای گلخانه‌ای در حال پیگیری است.