تولید گاز رکورد یک میلیارد مترمکعب را شکست
تولید گاز رکورد یک میلیارد مترمکعب را شکست
وزیر نفت با بیان اینکه خط لوله انتقال گاز یازدهم تا پاییز سال آینده به بهره‌برداری می‌رسد، گفت: تولید گاز رکورد بی‌نظیر یک میلیارد مترمکعب شکست.

به گزارش خبرنگار «نبض انرژی» جواد اوجی وزیر نفت در ارتباط زنده با شبکه خبر در مراسم تقویت فشار گاز تربت‌جام اعلام کرد: همزمان با سرمای بی‌سابقه در زمستان سال جاری که طی آن در 25 استان کشور دمای 20 درجه زیر صفر روی داد، ستاد سوخت با همکاری استاندار خراسان و مدیرکل گاز استان خراسان تشکیل شد.

وی گفت: همزمان با سرمای بی‌سابقه در کشور دوست و همسوی ما، ترکمنستان هم اتفاق مشابهی روی داد و آن کشور مجبور به قطع صادرات گاز خود به ایران شد، در نتیجه فشار گاز در شمال شرق کشور و در سرشاخه‌های شبکه‌‌‌‌‌های گازرسانی دچار افت فشار شد و برای مردم تربت‌جام در فصل سرما مشکلاتی پیش آمد. البته مسئولان شرکت گاز از قبل این پیش‌بینی را کرده بودند و برای مردم بخاری‌های نفتی و برقی پیش‌بینی کرده بودند و همچنین قبض برق و گاز این مردم از سوی دولت پرداخت شد.

وزیر نفت اظهار داشت: امسال رکورد بی‌نظیر گاز در 21 پالایشگاه فرآوری کشور شکسته و از مرز یک میلیارد مترمکعب تولید و انتقال گاز گذشت و این رقم بی‌سابقه‌ای بود و تاکنون بدون لحظه‌ای توقف در تولید، فراورش و انتقال گاز انجام نشده است.

وی همچنین اتفاق تربت‌جام نیاز به هماهنگی و همکاری داشت، در این زمینه با استاندار خراسان و مدیر شرکت گاز در استان خراسان در کوتاه‌مدت انتقال گاز صالح‌آباد ـ تربت جام و در میان‌مدت با همکاری نماینده تربت‌جام در مجلس و استاندار، بحث ذخیره‌سازی گاز دنبال می‌شود و میدان شوریده فاز2 برای ذخیره‌سازی گاز سی ان جی، اس ان جی و مینی ال پی جی دنبال می‌شود.

وزیر نفت همچنین گفت: خط لوله یازدهم مطالعات آن رو به اتمام است و خط انتقال گاز از دشتک تا نهبندان به زودی عملیاتی می‌شود. همچنین خط آرادان ـ محمدیه و پارچین راهکارهای میان‌مدت و درازمدت هستند که امیدواریم در سال‌های آینده مردم مناطق سه استان خراسان و گلستان و سمنان دچار افت فشار گاز نشوند.

اوجی همچنین گفت: با برنامه‌ریزی‌ انجام‌شده و قولی که به مردم داده‌ایم، چالش گازرسانی در استان‌های گلستان، سمنان و خراسان حل و فصل شود. در این زمینه از قرارگاه سازندگی خاتم کمک گرفته‌ایم و هر کجا پروژه کلیدی و جهادی پیش می‌آید، سراغ قرارگاه خاتم می‌رویم.

وی اضافه کرد: طبق قولی که آقای هوش‌السادات و موسوی داده‌اند، تا پایان پاییز خط لوله 70 کیلومتری انتقال گاز احداث می‌شود و شبکه گازرسانی در شمال شرق تقویت می‌شود. همچنین خط لوله یازدهم دشتک ـ نهبندان در بلندمدت احداث می‌شود.

وزیر نفت اظهار داشت: امسال برای تأمین سوخت مایع 1.8 میلیارد لیتر نفت سفید تأمین کردیم، 20 میلیون مترمکعب تولید گاز افزایش یافت. همچنین با برنامه‌ریزی انجام‌شده، مصرف گاز در زمستان به روزانه 700 میلیون مترمکعب رسید که این رقم بی‌سابقه بود، با این وجود زمستان سرد امسال را با کمترین چالش گذراندیم. در کشور 27 میلیون مشترک گاز داریم، از این تعداد فقط 90 هزار نفر در تربت جام هستند که 17 هزار مشترک دچار مشکل شدند، اما برای آنها بخاری‌های نفتی و برقی فراهم کردیم.

وزیر نفت این را هم گفت که در شب‌های قطعی گاز برای مردم تربت، در خانه خودم سیستم گرمایشی را خاموش کردم، گرچه بچه‌های من معترض شدند اما گفتند تا مردم گاز نداشته باشند ما سیستم گرمایشی نمی‌خواهیم.

اوجی این را هم گفت: از اقدامات دیگر دولت پرداخت قبوض گاز و برق مردم تربت جام از سوی دولت و تهیه کپسول گاز مایع که بین مردم توزیع شد.

وی اضافه کرد: برای گاز صنایع و نیروگاه‌ها با همکاری همه دستگاه‌ها تلاش‌های فراوانی انجام شد. امسال سرمایه بی‌سابقه‌ای بود. دشمن هم برنامه‌ریزی کرده بود که برای مردم چالش ایجاد کند، اما خوشبختانه با همکاری قرارگاه خاتم و افتتاح پروژه‌ها، زمستان امسال هم به خوبی طی شد.