ورود بیش از ۸ میلیارد مترمکعب آب به سدهای خوزستان
ورود بیش از ۸ میلیارد مترمکعب آب به سدهای خوزستان
مدیر مطالعات سازمان آب و برق خوزستان گفت: ۸ میلیارد و ۷۳۰ میلیون متر مکعب آب از ابتدای مهرماه تاکنون وارد سدهای استان شده است.

به گزارش خبرنگار «نبض انرژی» به نقل از شبکه خبری سازمان آب و برق خوزستان، علی شهبازی مجموع ورودی سدهای استان خوزستان از ابتدای مهرماه تاکنون ۸ میلیارد و ۷۳۰ میلیون متر مکعب را اعلام کرد و گفت: این رقم نشان دهنده افزایش ۲۰ درصدی آورد آب در مقایسه با بازه زمانی پارسال است.

وی وضعیت سد کرخه را متفاوت از سایر سدهای استان توصیف کرد و افزود: آورد آب در این سد در مقایسه با پارسال ۱۱ درصد و در مقایسه با میانگین بلندمدت ۵۷ درصد کاهش نشان می‌دهد.

شهبازی حجم پرشده مخازن سدهای خوزستان از ابتدای مهرماه تاکنون را ۶۰ درصد عنوان کرد و ادامه داد: مخزن سد کارون ۷۴ درصد، سد دز ۷۰ درصد و سد مارون ۸۴ درصد پر شده‌اند.

این مقام مسئول گفت: با توجه به اینکه ذخیره برفی مطلوبی در بالادست حوزه سدهای کارون و دز وجود دارد و براساس پیش بینی‌های سازمان هواشناسی در خصوص بارندگی‌ها و بهره‌برداری حداکثری از نزولات آسمانی و آورده آب‌ها، خروجی سدها به گونه‌ای تنظیم شده که علاوه بر ذخیره‌سازی آب، سیلاب‌ها به نحو مطلوبی مدیریت شوند.

مدیر مطالعات سازمان آب و برق خوزستان به افزایش خروجی سدها از بهمن ماه امسال براساس میزان بارندگی‌ها و آورد آب اشاره و خاطرنشان کرد: در حال حاضر یک سیلاب بزرگ در سد دز و زنجیره کارون مهار شده است اما به منظور حفظ ذخیره و مدیریت سیلاب، خروجی سدها به صورت تدریجی رو به افزایش است، به طوری که در روزهای آینده شاهد افزایش محسوس تراز آب رودخانه‌های دز و کارون خواهیم بود.

وی در پایان از شهروندان و به ویژه ساکنان حاشیه‌های رودخانه‌های دز و کارون خواست به اطلاع رسانی‌ها و هشدارها توجه کرده و از اسکان در حاشیه رودخانه‌ها به ویژه دز خودداری کنند.