“پیروز” چه دستاوردهای بزرگی برای “ایران” به ارمغان آورد؟
“پیروز” چه دستاوردهای بزرگی برای “ایران” به ارمغان آورد؟
نباید نسبت به اینکه تولد پیروز و برادرانش یک دستاورد علمی بزرگ بود کم‌لطفی کنیم؛ درست است که ۲ توله یوز دیگر در همان ابتدا تلف شدند و پیروز نیز علیرغم تلاش بسیار نتوانست بر سختی‌ها پیروز شود اما کلیت این پروسه که توسط متخصصان انجام شد، کار بزرگی بود.

به گزارش خبرنگار «نبض انرژی» بیش از یک هفته از تلف شدن “پیروز” می‌گذرد و همچنان شاهد اشتراک عکس‌ها و فیلم‌های این توله‌یوز دوست‌داشتنی در فضای مجازی هستیم.

این موضوع به خوبی نشان می‌دهد که “پیروز” تا چه اندازه در دل ایرانیان جا باز کرده و قرار است که همیشه در خاطر ما بماند.

با وجود اینکه عده‌ای از سلبریتی شدن پیروز و به طور کلی یوزهای در اسارت انتقاد می‌کنند اما این سلبریتی شدن هدفدار نبود؛ بلکه خبر به دنیا آمدن توله یوز ایرانی در شرایط اسارت آن هم برای نخستین‌بار در جهان به قدری مسرت‌بخش بود که هیچ‌کس نمی‌توانست واکنشی به آن نشان ندهد همچنین جدای از اهمیت این موضوع در بقای نسل یوزپلنگ ایرانی، تصاویر و فیلم‌هایی که از پیروز منتشر می‌شد نیز به قدری دلربا و دوست‌داشتنی بود که اشتیاق مخاطب رسانه را برای دیده شدن هرچه بیشتر پیروز بیشتر می‌کرد.

انتخاب نام “پیروز” برای این توله یوزپلنگ ایرانی، تبدیل شدن به نماد امید به بقای یوز ایرانی و همچنین رابطه نزدیکی که با علیرضا شهرداری تیمارگر خود پیدا کرده بود نیز مزید بر علت شد تا پیروز هرچه سریع‌تر به سمت اسم در کردن و سلبریتی شدن حرکت کند.

با وجود تمام خاطرات خوبی که پیروز برای همه ما رقم زد و احساس امید و نشاطی که در جامعه ایجاد کرد، این توله یوزپلنگ را در 10 ماهگی از دست دادیم اما این موضوع نباید باعث شود که از کلیت موضوع دور شده و نسبت به بقای یوز در کشور ناامید شویم.

نباید فراموش کنیم که اولویت اول ما در حفظ یوزپلنگ ایرانی و نجات آن از پرتگاه انقراض، امن کردن زیستگاه برای یوزهای طبیعت است و مطالبه‌گری ما از دستگاه‌ها باید درخصوص شرایط زیستگاه یوز به ویژه پارک ملی توران و امن کردن این منطقه حیاتی برای زاد و ولد و تردد یوزپلنگ ایرانی باشد.

به گفته رئیس سازمان حفاظت محیط زیست از این نظر شرایط کمی بهتر شده و خوشبختانه هفت ماده یوز در طبیعت مشاهده شده هرکدام از این ماده یوزها هم چند توله دارند.

همچنین اقدامات مثبتی نیز درخصوص خارج کردن شتر از پارک ملی که دسترسی یوزپلنگ به آبشخورها را محدود می‌کرد، خارج کردن دام از منطقه، توافق با وزارت راه‌‌وشهرسازی برای نصب تابلو، چراغ و فنس‌کشی در محدوده عباس آباد، و…، انجام شده تا زیستگاه یوز را امن‌تر کند.

درخصوص تکثیر یوز در اسارت نیز نباید نسبت به اینکه تولد پیروز و برادرانش یک دستاورد علم بزرگی بود کم‌لطفی کنیم؛ درست است که 2 توله یوز دیگر در همان ابتدا تلف شدند و پیروز نیز علیرغم تلاش بسیار نتوانست بر سختی‌ها پیروز شود اما کلیت این پروسه که توسط متخصصان ایرانی انجام شد، کار بزرگی بود.

متخصصان با تلاش چندین ساله و آزمایشات فراوان بر روی آنزیم‌ها، ژن‌ها، سرگین یوز ماده و… همچنین رفتارشناسی دقیق یوزپلنگ توانستند بهترین زمان ممکن برای معرفی یوز نر و ماده به یکدیگر و زمانی که یوز ماده بیشترین آمادگی را برای جفت‌گیری دارد، محاسبه کنند و با معرفی به موقع یوزها، جفت‌گیری را رقم بزنند.

همچنین سزارین توله‌ها نیز به خوبی انجام شد که این موضوع را دامپزشک آفریقایی نیز پس از معاینه “ایران”؛ یوز ماده مرکز تکثیر توران تأیید کرد.

نباید فراموش کنیم که پیروز علاوه بر یک توله‌یوز دوست‌داشتنی که خاطر عزیزش تا همیشه با ما می‌ماند، یک دستاورد بزرگ علمی نیز محسوب می‌شد. باید از سازمان حفاظت محیط زیست انتظار داشت تا در پی جبران برخی اشتباهات گذشته باشد تا اگر در اردیبهشت ماه، ایران بار دیگر باردار شد، توله‌ها او به سرنوشت پیروز و برادرانش دچار نشوند.

منبع: تسنیم