افزایش بهره‌وری در تولید و مصرف آب در دستور کار باشد/ اقتصاد آب نیازمند اصلاح
افزایش بهره‌وری در تولید و مصرف آب در دستور کار باشد/ اقتصاد آب نیازمند اصلاح
مدیرعامل گروه صنعتی مپنا با بیان اینکه بهره‌وری در تولید و مصرف آب نیازمند بازتعریف بر اساس وضعیت‌های جدید است، گفت: اصلاح اقتصاد معیوب فعلی آب با طرح‌های مردم محور می‌تواند کمک بسیار خوبی به بهینه سازی مصرف داشته باشد.

به گزارش خبرنگار «نبض انرژی» «عباس علی‌آبادی» افزود: آب مسئله بسیار مهمی است که جزو ۱۰ چالش اصلی از سال‌های گذشته تاکنون در همه جهان بوده و خواهد بود.

وی ادامه داد: پیش‌بینی‌های جهانی از آن حکایت دارد که تداوم وضعیت فعلی آب اوضاع را وخیم‌تر کرده و در کشور ماهم چنین خواهد بود.

مدیرعامل گروه صنعتی مپنا خاطرنشان کرد: تغییر اقلیم بر بخش عمده‌ای از منابع آب جهانی تأثیر گذاشته و همین تأثیرات را بر منابع آبی در کشورمان داشته است.

علی‌آبادی با بیان اینکه باید نگران چالش‌های آب باشیم، گفت: پیش روی آب به دلیل آب شدن یخ‌های قطبی بخشی از سرزمین مان را تحت تأثیر قرار خواهد داد و از طرف دیگر بروز خشکسالی‌ها بخش‌های وسیع دیگری را درگیر کرده است.

وی ادامه داد: آب‌های شیرین و شور کشور هرکدام با چالش‌های جدی روبه‌رو شده‌اند و برای مدیریت بهینه این چالش‌ها باید به سمت استفاده از فناوری‌های جدید که درحال‌توسعه رفت.

مدیرعامل گروه صنعتی مپنا بیان کرد: افزایش بهره‌وری در تولید و مصرف آب باید به‌طور جد در دستور کار قرار گیرد، زیرا ما در مصرف آب دقت لازم را نداریم.

علی‌آبادی خاطرنشان کرد: بهره‌وری در تولید و مصرف آب نیازمند بازتعریف بر اساس وضعیت‌های جدید است و باید بر اساس شرایط هر زمان تعریف شود.

وی تولید آب را زمانی هوشمندانه توصیف کرد که با کمک اقدام‌های دانش بنیان صورت گیرد و در غیر این صورت مشکلات تولید کماکان ادامه خواهد داشت.

مدیرعامل گروه صنعتی مپنا بر ضرورت بازچرخانی آب تأکید کرد و گفت: گرچه اقدام‌های برای بازچرخانی شروع شده اما کامل نیست و باید جدی‌تر گرفته شود.

علی‌آبادی اضافه کرد: آب باید باز چرخانده شده و مجدد مورداستفاده قرار گیرد که البته این موضوع نیازمند مطالعات دقیق و کاملی است تا معایب و محاسن آن را به‌طور دقیق بررسی کرده باشد.

وی کاهش تلفات آب را مسئله‌ای مهم ارزیابی کرد و خواستار توجه جدی‌تر به این موضوع شد.

بخش کشاورزی با روش‌های سنتی بخش قابل توجهی از آب را هدر می‌دهد

مدیرعامل گروه صنعتی مپنا ادامه داد: بخش کشاورزی با روش‌های سنتی بخش قابل توجهی از آب را هدر می‌دهد و این بخش هنوز از آب تصفیه شده استفاده می‌کند باید مطالعه صورت گیرد که امکان استفاده از روش‌های دیگر تأمین آب در این بخش وجود دارد.

علی‌آبادی گفت: باید اصلاح الگوی مصرف از طریق تبیین افکار عمومی جدی‌تر گرفته شود.

وی اصلاح قیمت آب را مسئله‌ای مهم در مدیریت مصرف برشمرد و خاطرنشان ساخت: اصلاح قیمت باید از طریق طرح‌های مردم محور صورت گیرد تا کارایی لازم را داشته باشد.

مدیرعامل گروه صنعتی مپنا ادامه داد: اصلاح نشدن قیمت آب به هدر رفت آن بسیار کمک کرده است؛ بنابراین باید برای کاهش مصرف به کمک اصلاح قیمت اقدام کرد.

منبع:ایرنا