آغاز صادرات گازوئیل روسیه به عربستان
آغاز صادرات گازوئیل روسیه به عربستان
حداقل ۳ محموله حامل ۱۹۰ هزار تن گازوئیل که در بندر پریمورسک روسیه در دریای بالتیک در ماه فوریه بارگیری شده به سمت عربستان می‌رود.عربستان احتمالا بخشی از این گازوئیل را پس‌از پالایش به سایر کشورها صادر می‌کند.

به گزارش خبرنگار «نبض انرژی» به نقل از اویل پرایس، روسیه صادرات گازوئیل به عربستان، متحد آن در ائتلاف اوپک پلاس را در فوریه آغاز کرد. این اقدام پس‌از آن صورت گرفت که صادرات این سوخت روسیه به اروپا تحت تحریم‌ قرار گرفت. اتحادیه اروپا در پنجم فوریه ممنوعیت واردات محصولات نفتی روسیه از طریق دریا را اجرایی کرد.

 روسیه قبل‌از اجرایی شدن ممنوعیت صادرات محصولات نفتی خود به اتحادیه اروپا تغییر مسیر محموله‌های سوخت خود به شمال آفریقا و آسیا را آغاز کرده بود. از طرف دیگر، اروپا واردات گازوئیل از خاورمیانه و آسیا را جهت جبران نبود بشکه‌های روسیه افزایش داده است. اروپا قبل‌از اجرایی شدن تحریم‌ها در پنجم فوریه حدود 600 هزار بشکه در روز سوخت از روسیه وارد می‌کرد.

طبق اطلاعات ریفینیتیو، حداقل 3 محموله حامل 190 هزار تن گازوئیل که در بندر پریمورسک روسیه در دریای بالتیک در ماه فوریه بارگیری شده، به سمت عربستان می‌رود.

 تاجران عقیده دارند عربستان می‌تواند بخشی از گازوئیل روسیه را پس‌از پالایش به سایر کشورها صادر کند.

 اتحادیه اروپا قبل‌از اجرایی شدن تحریم‌های نفتی روسیه، بیشتر گازوئیل مورد نیاز خود را از آمریکا و عربستان خریداری می‌کرد، اما بزرگ‌ترین خریدار گازوئیل روسیه در ژانویه بود.

 بانک سرمایه‌گذاری جی‌پی‌مورگان عقیده دارد صادرات سوخت روسیه 300 هزار بشکه در روز در نتیجه تحریم‌ها کاهش یافته است، اما این کشور می‌تواند سطح تولید نفت خود را همچنان در سطح قبل‌از جنگ اوکراین نگه‌دارد. اما رساندن آن به سطح قبل‌از بحران کرونا کار ساده‌ای نیست.

منبع:تسنیم