راه‌اندازی فاز نخست کارخانه گاز و گاز مایع ۳۲۰۰ در آینده‌ی نزدیک
راه‌اندازی فاز نخست کارخانه گاز و گاز مایع ۳۲۰۰ در آینده‌ی نزدیک
مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران با اشاره به راه‌اندازی فاز نخست کارخانه گاز و گاز مایع (ان‌جی‌ال) در آینده‌ای نزدیک، گفت‌: تا پایان سال آینده ۵۰ درصد گازهای مشعل همراه نفت جمع‌آوری شود که هم اکنون در راستای تحقق این هدف پروژه‌های مختلفی در حال اجرا است.

به گزارش خبرنگار «نبض انرژی» بر اساس برنامه‌ریزی‌های انجام شده از سوی مجموعه شرکت ملی نفت ایران قرار است تا پایان سال آینده ۵۰ درصد گازهای مشعل همراه نفت جمع‌آوری شود که هم اکنون در راستای تحقق این هدف پروژه‌های مختلفی در حال اجرا است.

در واقع، تا اوایل سال آینده معادل ۸.۲ میلیون مترمکعب گاز به‌صورت روزانه از مشعل‌ها جمع‌آوری می‌شود و در سال ۱۴۰۲، روزانه ۱۸.۲ میلیون مترمکعب دیگر به این مقدار افزوده می‌شود و برای سال ۱۴۰۳، روزانه ۱۷ میلیون مترمکعب دیگر و در سال ۱۴۰۴ نیز برابر ۷ میلیون مترمکعب در روز از سوختن گازهای مشعل کاسته می‌شود. درواقع تا پایان سال آینده انتظار جمع‌آوری ۵۰ درصد گازهای مشعل را داریم و در پایان افق ۱۴۰۴، باقی‌مانده این گازها جمع‌آوری می‌شوند.

یکی از پروژه‌هایی که با هدف جمع‌آوری گازهای همراه از سوی مدیریت کسب و کار شرکت ملی نفت ایران و با بهره‌گیری از توانمندی پیمانکاران داخلی و سرمایه‌گذاری ۱.۴۰۰ میلیون یورویی هلدینگ خلیج فارس در حال اجراست.

محسن خجسته مهر؛ مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران، از راه‌اندازی فاز نخست آن در آینده‌ای نزدیک خبر داده است.

کارخانه گاز و گاز مایع ۳۲۰۰ یکی از طرح‌های بزرگ صنعت نفت است که با اجرای آن، گازهای همراه میدان‌های غرب کارون (آزادگان، آزادگان شمالی، یادآوران، دارخوین، یاران شمالی و جنوبی، سهراب، سپهر، جفیر، سوسنگرد و بندکرخه) به ظرفیت ۵۰۰ میلیون فوت مکعب جمع‌آوری و فرآورش می‌شود.

در ضمن با توجه به تاخیر در اجرای فازهای دوم توسعه میدان‌های نفتی غرب کارون و عدم پیش‌بینی دقیق مقادیر و زمان تولید گازهای همراه به ظرفیت کامل کارخانه گاز و گاز مایع ۳۲۰۰، اجرای فاز نخست این کارخانه با ظرفیت ۲۵۰ میلیون فوت مکعب در روز در اولویت اجرا قرار دارد که با پیشرفت ۹۵ درصدی پروژه پیش‌بینی می‌شود به‌زودی تکمیل و راه‌اندازی شود.

با اجرای ردیف دوم این واحد نیز ظرفیت لازم برای جمع‌آوری تمام گازهای همراه میدان‌های غرب کارون در شرایط توسعه کامل فراهم خواهد شد.

لازم به یادآوری است که این کارخانه با طراحی در دو ردیف فرآورشی در سال ۱۳۹۰ به قرارگاه سازندگی خاتم الانبیاء به عنوان پیمانکار اجرایی واگذار و تامین مالی آن نیز به کنسرسیوم‌های قرارگاه سازندگی خاتم الانبیاء و پتروشیمی بندر امام خمینی سپرده شد؛ اما با توجه به رویکرد جدید وزارت نفت مبنی بر واگذاری تاسیسات NGL و روند کند عملیات اجرایی آن با پیشرفت حدود ۴۵ درصد، این طرح در سال ۱۳۹۶ به شرکت صنایع پتروشیمی خلیج فارس واگذار شد.

از جمله مزایا و اهداف اجرای این طرح نیز می‌توان به کاهش آلودگی زیست محیطی، راندمان بیشتر در تصفیه نفت و گاز در نتیجه افزایش واحدهای جداساز و شیرین سازی گاز ترش، افزایش چشمگیر ظرفیت تولید کاندنسیت و گازهای سبک و تصفیه شده نظیر پروپان، بوتان، متان و … اشاره کرد.

به طور جزئی‌تر، با اجرای این طرح، ظرفیت استحصال یک میلیون و ۸۰۰ هزار تن در سال اتان و ترکیبات سنگین‌تر از آن ایجاد خواهد شد که به عنوان خوراک پتروشیمی بندر امام خمینی (ره) استفاده و در جبران کمبود خوراک فعلی و آتی این مجتمع موثر خواهد بود. از دیگر محصولات این مجتمع تولید روزانه ۳۴۰ میلیون فوت مکعب گاز شیرین جهت مصرف نیروگاه غرب کارون و شبکه سراسری خواهد بود.

اهتمام جدی مجموعه نفت به جمع‌آوری گازهای مشعل با دستور و تاکید محسن خجسته مهر؛ مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران در دولت مردمی سیزدهم شتاب گرفته که نتیجه آن کاهش گازسوزی در مشعل و جمع‌آوری گازهای همراه خواهد بود.

منبع: ایرنا