مدیرعامل شورون مطرح کرد تنش‌های مسکو-‌کی‌یف بازارهای گاز جهان را دچار تغییر ساختاری کرد
مدیرعامل شورون مطرح کرد تنش‌های مسکو-‌کی‌یف بازارهای گاز جهان را دچار تغییر ساختاری کرد
مدیرعامل شورون اظهار کرد که شرایط و ساختار بازارهای گاز جهان در اثر تنش‌های مسکو-کی‌یف از اساس تغییر کرده است.

به گزارش خبرنگار «نبض انرژی» به نقل از خبرگزاری رویترز از هیوستون، مایکل ویرث روز دوشنبه (۱۵ اسفندماه) در همایش بین‌المللی انرژی سراویک (CERAWeek) گفت: بازارهای گاز جهان در درازمدت نسبت به بازار نفت به‌دلیل تنش‌های روسیه و اوکراین، تغییرهای اساسی‌تری داشته است.

تنش‌های بین روسیه و اوکراین و متعاقب آن تحریم‌های غرب علیه مسکو، بازارهای جهانی نفت و گاز را متحول کرد و عرضه از روسیه را مختل کرد.

مدیرعامل شورون گفت: اروپا از وابستگی به عرضه گاز روسیه رویگردان شده و خواهان تغییر این شرایط در آینده است.

ویرث افزود: حمله ای که خط لوله نورد استریم از روسیه به اروپا را از کار انداخت به این معناست که تغییرات طولانی‌مدت خواهد بود.

وی تأکید کرد: من فکر می کنم بازارهای گاز جهان در درازمدت از نظر ساختاری تغییر می‌کنند.

مدیرعامل شورون گفت: نفت روسیه همچنان در حال ورود به بازار است، اما با هزینه‌های متفاوت، زیرا نفتکش‌ها مسافت‌های طولانی‌تری را طی می‌کنند تا محموله‌های نفت خام و فرآورده‌های نفتی روسیه را به کشورهای حامی مسکو برسانند.

ویرث افزود: این شرایط بازار نفت و لجستیک را در برابر هرگونه اختلال غیرمنتظره عرضه ضعیف و آسیب‌پذیر کرده است.

وی ادامه داد: ظرفیت مازاد عرضه زیادی وجود ندارد و سطح ذخیره‌سازی‌ها چندان زیاد نیست و اکنون محدودیت‌های زیادی وجود دارد و هر گونه اتفاق غیرمنتظره‌ای تعادل متفاوتی ایجاد خواهد کرد.

مدیرعامل شورون گفت: حفظ منابع ایمن و مقرون به صرفه و در عین حال مدیریت انتقال انرژی به صنعت کم‌کربن در آینده یکی از بزرگترین چالش‌های تمام دوران است.

ویرث گفت: انتقال انرژی بی‌نظم می تواند دردناک و آشفته باشد.

وی تصریح کرد: ما باید درباره کناره‌گیری از شرایط کنونی پیش از موعد و گام برداشتن به مسیری تازه که هنوز وجود ندارد و اثبات نشده است، بسیار مراقب باشیم.