پیشنهاد “سلاجقه” برای نامگذاری حیوانات
پیشنهاد “سلاجقه” برای نامگذاری حیوانات
رییس سازمان حفاظت محیط زیست ضمن تاکید به دقت بر نامگذاری حیوانات گفت: نباید نام کشور را بر روی حیوان گذاشت که بعد از تلف شدنش مشکل‌ساز شود؛ اسامی الهام گرفته از طبیعت باشد تا سوء تفاهم ایجاد نکند و مشکل ساز نشود.

به گزارش خبرنگار «نبض انرژی»  علی سلاجقه در حاشیه همایش زبان و محیط زیست درباره نامگذاری یوز ایرانی به نام ایران اظهار کرد: باید در انتخاب کلیدواژه‌ها در محیط زیست دقت کرد که این قضیه در نامگذاری حیوانات نیز اهمیت زیادی دارد و این اشتباه است که روی حیوانات وحشی اسامی همچون ایران و موارد مشابه بگذاریم و باید در این زمینه دقت شود و اسامی الهام گرفته از طبیعت باشد تا سوء تفاهم ایجاد نکند و مشکل ساز نشود چراکه ایران کشور ما خواستگاه مردم محسوب می‌شود. اینکه روی یک حیوان نام ایران را بگذاریم ممکن است که آن تلف شود و پس از آن حساسیت‌هایی ایجاد شود.

وی ادامه داد: مراحل زادآوری ایران انجام شده است. ایران از دست قاچاقچیان نجات یافت و با وجود ضعف جسمانی به مرحله زادآوری رسیده است. مدیرکل محیط زیست استان سمنان اعلام کرده ایران باردار است که امیدواریم درست باشد.

رییس سازمان حفاظت محیط زیست درباره کمبود یوز ایرانی در کشور و خطر انقراض آن گفت: خوشبختانه هفت ماده یوز در طبیعت مشاهده و اندکی از نگرانی انقراض آن‌ها کاسته شده است. هرکدام از این ماده یوزها هم چند توله دارند. یک یوز نر هم پس از ۲۰ سال در اصفهان مشاهده شده است. بنابراین در وضعیت نسبتا مناسبی قرار داریم.

وی درباره بازنگری در فرایند تکثیر در اسارت اظهار کرد: تکثیر در اسارت دستاورد بزرگی بود که به آن رسیدیم. یک ماهواره هم در فاز پرتاب ممکن است دچار مشکل شود و نمی‌توان کل فرایند را زیرسوال برد چراکه ساخت آن ماهواره دستاورد تلاش‌های علمی است. درباره پیروز هم به همین صورت است. این نکته قابل چشم‌پوشی نیست که تحریم‌ها نیز در این زمینه تاثیرگذار هستند. تلاش ما این است که از ظرفیت‌های بین المللی در بین المللی سازی توران بهره ببریم اما تحریم‌ها در این زمینه بسیار تاثیرگذار است.

رییس سازمان حفاظت محیط زیست با تاکید بر کمبود متخصصان در زمینه حیات وحش گفت: دو جلسه با دامپزشکان و متخصصان حیات وحش به زودی برگزار می‌کنیم و درباره ابعاد مختلف این قضیه صحبت خواهد شد. ما در زمینه حیات وحش متخصصان اندکی داریم و باید در این زمینه اقدامات موثری صورت گیرد.

سلاجقه در پایان، در پاسخ به این مسئله که تیمارگر پیروز گفته است حقوق دریافتی وی در نگهداری پیروز اندک بوده است اظهار کرد: این موضوع را به شدت تکذیب می‌کنیم. قراردادها موجود است و از این پس با هر کس که اقدامات سازمان را مصادره کند برخوردهای حقوقی خواهد شد. تکثیر یوز در اسارت از دستاوردهای سازمان محیط زیست است که در جهان چندان اتفاق نیفتاده است.