آب پایدار مجتمع روستایی نوار ساحلی چابهار با احداث آب‌شیرین‌کن تأمین می‌شود
آب پایدار مجتمع روستایی نوار ساحلی چابهار با احداث آب‌شیرین‌کن تأمین می‌شود
قائم‌مقام مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان سیستان و بلوچستان گفت: به منظور تأمین آب پایدار و با استفاده از ظرفیت دریا یک واحد آب‌شیرین‌کن توسط سازمان عمران ملل متحد (UNDP) با سرمایه‌گذاری کشور ژاپن اجرا می‌شود.

به گزارش خبرنگار «نبض انرژی»  “محمدرضا لکزایی” با اعلام این خبر بیان کرد: در جریان بازدید آیکا واکازوتوشی سفیر کشور ژاپن از طرح آبرسانی به روستاهای نوار ساحلی شهرستان چابهار مقرر شد با هماهنگی سازمان عمران ملل متحدد (UNDP)، آب شرب مجتمع 6 روستایی نوار ساحلی چابهار از جمله روستای کُمب، رمین، عثمان‌آباد و بَلِسر با احداث یک واحد آب‌شیرین‌کن تأمین شود.
وی با اشاره به اقداماتی که تاکنون به منظور آبرسانی به این تعداد روستا انجام شده است، افزود: از 180 کیلومتر لوله‌گذاری موردنیاز برای شبکه توزیع و خطوط انتقال روستاهای مجتمع، تاکنون بیش از 150 کیلومتر لوله‌گذاری توسط شرکت آب و فاضلاب و در قالب طرح جهاد آبرسانی اجرا شده است.
به گفته وی، انتقال آب، احداث مخازن و تکمیل شبکه‌های توزیع نیز توسط شرکت آب و فاضلاب صورت می‌گیرد.
بر اساس این گزارش، “کازوتوشی ایکاوا” سفیر ژاپن در ایران و “کلودیو پرویداس” نماینده برنامه عمران سازمان ملل متحد چهارشنبه 10 اسفندماه به همراه مسئولان شهرستان چابهار از ظرفیت‌های آب‌شیرین‌کن، حاشیه‌نشینی مناطق “کمب، رمین و مرادآباد”، تالاب صورتی، کوه‌های مریخی، نوار ساحلی، ظرفیت‌های بندر و منطقه آزاد چابهار بازدیدبه عمل آوردند و در نشست‌های مختلف مسائل و مشکلات حوزه آب این شهرستان را بررسی کردند.
سفیر ژاپن با بیان اینکه در حوزه آب و ساخت آب‌شیرین‌کن با ایران همکاری خواهیم کرد، ابراز امیدواری کرد: تامین کننده آب کشاورزی و آشامیدنی مردم این منطقه باشیم.

نماینده برنامه عمران سازمان ملل متحد در ایران نیز گفت: دفتر عمران ملل متحد(UNDP) تفاهم‌نامه و قراردادی با ژاپن برای اجرای طرح‌های مشترکی در خصوص ساخت آب‌شیرین‌کن و آب کشاورزی در ایران امضا کردند.

“کلودیو پرویداس” اظهار داشت: تامین آب آشامیدنی و کشاورزی در استان خشک سیستان و بلوچستان از طریق آب شیرین‌کن و شیرین‌سازی از دریا و بهینه‌سازی آب کشاورزی از اهیمت زیادی برخوردار است و در این زمینه در حال برنامه‌ریزی هستیم؛ سیستان و بلوچستان از استان‌های بزرگ ایران است که تامین آب پایدار به معیشت و توسعه این استان کمک می‌کند و هدف اصلی از این سفر بررسی وضعیت آب این منطقه است.
وی ادامه داد: در این سفر از مناطق مختلف همچون نوار ساحلی، حاشیه شهر، بندر چابهار و نقاط جمعیتی این شهرستان بازدید کردیم تا از نزدیک از وضعیت آبرسانی مردم اطلاع پیدا کنیم. طرح تامین آب برای 50 هزار نفر از ساکنان چابهار با حضور سفیر ژاپن در ایران بررسی شد که امیدواریم بتوانیم این طرح را عملیاتی کنیم. همکاری خوبی با وزارت کشور ایران داریم و هدف اصلی ما در این سفر این است که نیازهای منطقه را شناسایی و بررسی کرده که چطور می‌توانیم موفقیت‌ها را بیشتر و مشکلات را در حوزه آب کم کنیم.