۴۰۰ دشت کشور در آستانه فرونشست
۴۰۰ دشت کشور در آستانه فرونشست
نایب رییس انجمن جنگلبانی ایران با اشاره به اهمیت جنگل ها در پیشگیری از توسعه مناطق بیابانی اعلام کرد: اکنون ۴۰۰ دشت ایران به دلیل بیابانزایی در حال فرونشست است .

به گزارش خبرنگار «نبض انرژی» وحید اعتماد روز دوشنبه در همایش «منابع طبیعی، محیط زیست و مسوولیت اجتماعی» که در تالار اجتماعات امام خمینی (ره) دانشکدگان کشاورزی و منابع طبیعی دانشگاه تهران مستقر در کرج برگزار شد، افزود: امنیت زیستی مقدم بر امنیت غذایی است و اگر جنگل و مرتع و تالاب و رودخانه نداشته باشیم خاک نخواهیم داشت و هر چند که هر دو لازم و ملزوم همدیگر هستند ولی با توجه به شرایط نامساعد طبیعی زندگی انسان ها کم کم تهدید می شود.

وی گفت: اکنون ۴۰۰ دشت ایران در حال فرونشست است و نشست زمین به ۵۲ سانتی متر در تهران می رسد و در حالت طبیعی آن باید پنج سانتی متر باشد ضمن اینکه مصرف آب خانگی، صنعتی و کشاورزی مدیریت خوبی ندارد.

اعتماد اضافه کرد: با توجه به حال نامساعد طبیعت کشور ، اجرای برنامه های آموزشی یک ضرورت تاریخی است .

درختکاری قدمتی بیش از ۱۰ هزار سال در ایران دارد

نایب رییس انجمن جنگلبانی ایران گفت: مطالعه در تاریخ ایرانیان قدیم نشان می دهد که کشاورزی اولین اقدامی بود که بشر در ۱۲ هزار پیش در ایران آغاز کرد ضمن اینکه قدمت درختکاری نیز به بیش از ۱۰ هزار پیش می رسد.

وی با اشاره به اینکه استاد کریم ساعی به عنوان بانی علوم جنگلبانی ایران در نوشته های خود آورده است که در زمان ایران باستان ۳۰ میلیون هکتار جنگل داشتیم، افزود: امروز سطح جنگل های ایران به ۱۵ میلیون هکتار رسیده است که امیدواریم با کاشت یک میلیارد نهال در دهه های آینده بتوانیم سطح جنگل ها را توسعه بدهیم .

اعتماد اظهار کرد: از گذشته درختان میوه دار و مثمر مورد نظر بشر قرار گرفت تا اینکه از نقاط مختلف دنیا بذور مختلف مثمر از جمله زیتون که اولین گونه ای بود که در زمان هخامنشیان وارد و کشت شد و سپس بذر سرو شیراز، خرنو، نارنج و هلو وارد ایران شد و به تدریج کشاورزی رونق گرفت.

وی گفت: باغداری و باغ آرایی نیز از ۶۰۰ سال قبل از میلاد مسیح در این کشور در زمان سومری ها و تمدن آشوری ها و ایلامی ها در اطراف کاخ های پادشاهان انجام شدبه طوریکه باغ های معلق بابل به عنوان عجایب هفتگانه منظور می شود و شهرت آن به اسپانیا می رسد و در نقاط مختلف دنیا از ایرانیان می آموزند که باغ آرایی کنند.

اعتماد افزود: مجموعه فعالیت های انسان به لحاظ نیاز به چوب در دوران هخامنشیان مشهود می شود و اولین جنگل کاری و درختکاری برای گونه های غیرمثمر در زمان کوروش انجام می شود.

رییس دانشکدگان کشاورزی و منابع طبیعی دانشگاه تهران در این همایش با بیان اینکه دانشجویان این دانشکدگان نهال های علمی هستند که در این مرکز کاشته و به بار می نشینند، گفت: علمی که در این مرکز کاشته می شود علمی پایدار است که به امنیت زیستی کشور کمک می کند.

سید محمدرضا ابراهیم زاده موسوی ، افزود: این دانشجویان سیاستگذاران، مدیران و بهره برداران آینده کشور هستند.

وی با اشاره به آغاز طرح کاشت یک میلیارد نهال در کشور، اظهار کرد: در این دانشکدگان خوراک علمی مورد نیاز کشور برای این ماموریت بزرگ، استراتژیک و با اهمیت تولید می شود که به طور قطع موضوعی مهمتر از امنیت غذایی و زیستی در کشور نداریم و تمام موضوعات دیگر ذیل این دو محور است که ماموریت بزرگی بر دوش تک تک ماست.

وی با بیان اینکه بایستی به عنوان بخشی از دانشگاه تهران و نماد آموزش عالی کشور مرجعیت علمی برای تولید خوراک مورد این زیربناها را انجام دهیم که برنامه هایی نیز برای آن طراحی شده، گفت: بایستی ایجاد ارتباط با بدنه جامعه و تاثیرگذاری در جامعه برای تحقق این اهداف انجام شود که قدم های خوبی برداشته شده است.