تامین مالی ۲ میلیارد و ۶۰۰ میلیونی برای ۹ استارت‌آپ حوزه برق و الکترونیک
تامین مالی ۲ میلیارد و ۶۰۰ میلیونی برای ۹ استارت‌آپ حوزه برق و الکترونیک
مدیر توسعه اکوسیستم صندوق نوآوری و شکوفایی با بیان اینکه تاکنون با مشارکت ۲۷ شتابدهنده از ۹۳ طرح استارتاپی به میزان ۹۱ میلیارد تومان در قالب «هم سرمایه‌گذاری» حمایت کردیم، گفت: در رویداد فناورانه امروز نیز ۹ استارتاپ حاضر در این رویداد به دو میلیارد و ۶۰۰ میلیون تومان سرمایه نیاز دارند.

به گزارش خبرنگار «نبض انرژی» مصطفی بغدادی امروز در شانزدهمین رویداد پیوند در حوزه برق و الکترونیک که در محل صندوق نوآوری و شکوفایی برگزار شد، راه‌اندازی این صندوق را بر اساس ماده ۵ قانون حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان دانست و افزود: تجاری‌سازی اختراعات و محصولات دانش‌بنیان منوط به تأمین مالی زیست‌بوم دانش‌بنیان است و ماموریت این صندوق نیز تامین منابع مالی برای شرکت‌های دانش‌بنیان است.

وی با بیان اینکه این زیست‌بوم نسبت به دهه ۸۰ تغییر کرده و برای آن قوانین مختلفی تعریف شده است، خاطر نشان کرد: ما در صندوق نوآوری و شکوفایی قصد داشتیم که علاوه بر کسب و کارهای دانش‌بنیان به کسب و کارهای غیر دانش‌بنیان کمک کنیم؛ از این رو از صندوق نوآوری و شکوفایی انتظار می‌رفت اقدامات جدیدی را جایگزین روش‌های کنونی کند.

بغدادی اضافه کرد: تا پیش از سال ۱۳۹۷ صندوق نوآوری و شکوفایی با تسهیلات و وام‌ها شناخته می‌شد. ارائه این نوع تسهیلات جزو سنتی‌ترین شیوه‌های تأمین مالی کسب‌وکارهای دانش بنیان است؛ از این رو در صدد برآمدیم تا با روش‌های جدید از اکوسیستم استارت‌آپی و هسته‌های فناور و شرکت‌های دانش‌بنیان حمایت کنیم.

مدیر توسعه اکوسیستم صندوق نوآوری و شکوفایی با بیان اینکه اعتقاد داریم ارائه تسهیلات به این اکوسیستم فناوری و نوآوری سم مهلک است، یادآور شد: اگر از این کسب‌وکارها با ارائه تسهیلات و وام حمایت کنیم، امکان شکست شرکت‌ها و عدم بازپرداخت وام وجود دارد؛ از این رو برنامه‌ای در راستای ارائه تسهیلات خطرپذیر در صندوق نوآوری و شکوفایی برنامه‌ریزی شد.

بغدادی ادامه داد: صندوق نوآوری و شکوفایی در قالب برنامه‌های «هم‌سرمایه‌گذاری» از اکوسیستم فناوری و نوآوری حمایت می‌کند؛ در این راستا شتابدهنده‌هایی را به عنوان واسطه قرار دادیم تا این صندوق به عنوان یک بخش دولت، سهامدار شرکت‌های دانش‌بنیان و استارت‌آپی نشود؛ زیرا کسب و کارهای واقعی تمایلی به مشارکت با سهامدار دولتی ندارند.

مدیر توسعه اکوسیستم صندوق نوآوری و شکوفایی با بیان اینکه در این راستا منابع سازمان را خصوصی‌سازی کردیم و به صورت غیرمستقیم وارد حوزه تأمین سرمایه کسب‌وکارهای دانش‌بنیان شدیم، تأکید کرد: ما به واسطه شتاب‌دهنده‌ها در قالب سرمایه‌گذاری، سرمایه بذری شرکت‌های دانش بنیان و استارت‌آپی را تأمین می‌کنیم.

وی با اشاره به آمار طرح «هم‌سرمایه‌گذاری» در صندوق نوآوری و شکوفایی، گفت: تاکنون با مشارکت ۲۷ شتابدهنده از ۹۳ طرح استارت‌آپی به میزان ۹۱ میلیارد تومان در قالب «هم‌سرمایه‌گذاری» حمایت کردیم.

وی با بیان اینکه همچنین طرح «هم‌سرمایه‌گذاری» را با صندوق‌های پژوهش و سرمایه‌گذاری در پیش گرفته‌ایم، گفت: تاکنون با ۲۸ صندوق پژوهش و فناوری به میزان ۹.۵ میلیارد تومان در قالب طرح هم‌سرمایه‌گذاری از طرح‌های استارت‌آپی حمایت کرده‌اند.

مدیر توسعه اکوسیستم صندوق نوآوری و شکوفایی با بیان اینکه رویداد دوشنبه‌های استارت‌آپی و پیوند از جمله برنامه‌هایی هستند که در راستای وصل سرمایه‌گذاران به طرح‌های فناورانه در صندوق نوآوری و شکوفایی از سال ۹۸ برگزار شده‌اند، گفت: تاکنون ۴۶ رویداد دوشنبه استارت‌آپی و ۱۶ رویداد پیوند برگزار شده است. این رویدادها سکویی برای به هم‌رسانی طرح‌های جذاب به سرمایه‌گذاران هستند.

وی ادامه داد: ما در صندوق نوآوری و شکوفایی تنها به برگزاری این رویدادها اکتفا نمی‌کنیم و فرآیند دوره آموزشی، منتورینگ در راستای جذب سرمایه برای استارت‌آپها برگزار می‌کند.

مدیر توسعه اکوسیستم صندوق نوآوری و شکوفایی با اشاره به رویداد پیوند در حوزه برق و الکترونیک که امروز در صندوق نوآوری و شکوفایی برگزار شد، اظهار کرد: ۹ استارت‌آپ حاضر در این رویداد نیاز به دو میلیارد و ۶۰۰ میلیون تومان سرمایه دارند.

شانزدهمین رویداد پیوند در حوزه برق و الکترونیک با حضور تیم‌های استارت‌آپی در محل صندوق نوآوری و شکوفایی برگزار شد. در این رویداد ۹ استات‌آپ طرح های خود را در حضور سرمایه‌گذاران مطرح کردند.

این رویداد با همکاری جهاددانشگاهی واحد علم و صنعت دایر شد. این رویداد با هدف توانمندسازی صاحبان ایده و نوآوری و به هم‌رسانی استارت‌آپها و شتابدهنده‌ها در صندوق نوآوری برگزار می‌شود. تاکنون این رویداد در حوزه‌های مختلف سلامت، سلامت دیجیتال، کشاورزی، برق و الکترونیک و … برگزار شده است.