تقویت جایگاه زغال سنگ در تولید برق چین
تقویت جایگاه زغال سنگ در تولید برق چین
برنامه‌ریز دولتی چین، بر نقش بیشتر زغال سنگ در تامین برق این کشور تاکید و اعلام کرد از این سوخت فسیلی برای بهبود قابلیت اطمینان و امنیت سیستم انرژی استفاده خواهد شد.

به گزارش خبرنگار «نبض انرژی» افزایش قیمت‌های جهانی انرژی در پی حمله روسیه به اوکراین و اختلال در عرضه داخلی، پکن را واداشته تا در سال‌های اخیر، تمرکز خود را بر امنیت انرژی افزایش دهد.

بنا بر اطلاعات اداره ملی آمار چین، این کشور برای تولید ۵۶.۲ درصد از برق خود در سال میلادی گذشته، به زغال سنگ متکی بود، اما در سال‌های اخیر، استفاده از گاز طبیعی و انرژی‌های تجدیدپذیر را به منظور کاهش انتشار کربن، به طور قابل توجهی افزایش داده است.

با این حال، نوسانات تولید از نیروگاه‌های تجدیدپذیر، باعث شده است سیاستگذاران چینی برای تقویت تامین بار پایه کشور،  به نیروی زغال سوز قابل اطمینان و قابل انتقال آسان، تکیه کنند. سال گذشته، دمای داغ تابستان و خشکسالی در جنوب غربی چین، به کاهش تولید برق آبی و قطع برق منجر شد.

کمیسیون توسعه و اصلاحات ملی چین (NDRC) در گزارشی به گردهمایی سالانه پارلمان اعلام کرد: ما نقش حمایتی اساسی زغال سنگ را تقویت خواهیم کرد و گام‌های منظمی را برای افزایش تولید زغال سنگ و در عین حال، تضمین ایمنی برخواهیم داشت.

طبق تحقیقاتی که هفته منتشر شد، چین در سال میلادی گذشته، بنا ملاحظات امنیت انرژی، ساخت ۱۰۶ گیگاوات دیگر نیروی زغال سوز را تصویب کرد که چهار برابر بیشتر از سال قبل و بالاترین میزان از سال ۲۰۱۵ بود.

کمیسیون توسعه و اصلاحات ملی چین همچنین بر اهمیت افزایش عرضه نفت و گاز داخلی تاکید و اعلام کرده است: ما اکتشاف و توسعه داخلی نفت و گاز طبیعی را برای کشف ذخایر جدید بیشتر و افزایش تولید مضاعف خواهیم کرد.

بر اساس گزارش رویترز، با وجود استراتژی افزایش استفاده از گاز طبیعی در راستای دستیابی به هدف کربن خنثی در سال ۲۰۶۰، چین کارزاری که در سال ۲۰۱۷ برای جایگزینی گاز به جای زغال سنگ  آغاز کرده بود را کند آهسته کرده است.

منبع: ایسنا