مجوز مجلس به دولت برای اصلاح ساختار شرکت‌های برق|تعیین تکالیف وزارت نیرو جهت توسعه تبادلات انرژی با کشورهای همسایه
مجوز مجلس به دولت برای اصلاح ساختار شرکت‌های برق|تعیین تکالیف وزارت نیرو جهت توسعه تبادلات انرژی با کشورهای همسایه
نمایندگان مجلس شورای اسلامی صبح امروز به بررسی بودجه بخش‌های مختلف لایحه بودجه ۱۴۰۲ کل کشور پرداختند.

به گزارش خبرنگار «نبض انرژی»  نمایندگان مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی نوبت صبح امروز (دوشنبه) و در جریان بررسی بخش هزینه ای  لایحه بودجه سال ۱۴۰۲ کل کشور، بند الحاقی ۱ تبصره ۱۵ این لایحه را به شرح زیر تصویب کردند:

«بند الحاقی ۱- ‌ وزارت نیرو مکلف است نسبت به سیاست‌گذاری و نظارت بر توسعه تبادلات انرژی با کشورهای هم‌جوار و پیاده‌سازی تفاهم‌نامه‌های متبادله با همسایگان درخصوص آب‌های مشترک، برنامه‌ریزی و کاهش خسارت‌های ناشی از تداوم خشکسالی‌های متوالی، بکارگیری فن‌آوری‌های نوین آب و برق و پیاده سازی حکمرانی آب و برق اقدام نماید. برای اجرای این تکالیف کلیه شرکت های زیرمجموعه مکلفند با اعلام وزیر نیرو سالیانه تا هفت درصد(۷%) از درآمدهای وصولی خود(عملیاتی و غیر عملیاتی) را به حساب درآمد اختصاصی وزارت نیرو که به همین منظور نزد خزانه داری کل کشور ایجاد می شود واریز نمایند. صددرصد(۱۰۰%) منابع واریزی بابت هزینه های یاد شده مصرف می شود».

برقراری انشعاب‌های غیردائم برای استفاده‌کنندگان غیرمجاز از آب، برق، تلفن، فاضلاب و گاز

همچنین  در جریان بررسی بخش هزینه ای لایحه بودجه ۱۴۰۲ کل کشور، بند الحاقی ۲ تبصره ۱۵ این لایحه را به شرح زیر تصویب کردند:

بند الحاقی ۲- براساس ماده (۴) قانون مجازات استفاده‌کنندگان غیرمجاز از آب، برق، تلفن، فاضلاب و گاز مصوب ۱۳۹۶/۳/۱۰ دستگاه‌های مسئول موضوع این قانون می‌توانند، در سال ۱۴۰۲ نسبت به برقراری انشعاب‌های غیردائم خدمات عمومی موضوع این قانون مطابق با تعرفه مربوط در محدوده شهرها و روستاها، تا تعیین تکلیف قانونی از سوی مراجع ذی‌صلاح، اقدام نمایند.

مجوز مجلس به دولت برای اصلاح ساختار شرکت‌های برق

در ادامه بررسی بودجه بخش هزینه ای لایحه بودجه ۱۴۰۲ کل کشور، بندهای ط و ی تبصره ۱۵ را به تصویب رساندند.

بر اساس بند ط تبصره ۱۵؛ به دولت اجازه داده می‌شود نسبت به اصلاح ساختار شرکت های برق اقدام نماید. اساسنامه این شرکتها به پیشنهاد وزیر نیرو به‌تصویب‌ ‌هیأت وزیران می‌رسد.

بر اساس بند ی تبصره ۱۵؛ برق دریافتی نیروگاه های اتمی و تجدیدپذیر در مقابل برق دریافتی این واحدها از سایر ‌نیروگاه ها در هر نقطه‌ای از کشور، مشمول هزینه انتقال نخواهد شد.

مشوق مجلس برای رسانه‌ها در زمینه فرهنگ‌سازی برای کاهش مصرف گاز و برق

همچنین در جریان بررسی بخش هزینه ای لایحه بودجه ۱۴۰۲ کل کشور، بند ح تبصره ۱۵ را به تصویب رساندند.

بر اساس بند ح تبصره ۱۵؛ به دولت اجازه داده می‌شود تا سقف پنج درصد (۵%) از منابع حاصل از کاهش مصرف گاز و برق ناشی از پخش برنامه‌های فرهنگ سازی توسط سازمان صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران و سایر رسانه‌ها (به تشخیص شرکت ملی گاز و توانیر) در قالب عقد قرارداد به این سازمان ها پرداخت گردد.

الگوی مصرف بهینه گاز و برق برای اقلیم‌های مختلف کشور تهیه می‌شود

براساس این گزارش همچنین در جریان بررسی بخش هزینه ای لایحه بودجه ۱۴۰۲ کل کشور، بند ز تبصره ۱۵ را به تصویب رساندند.

بر اساس بند ز تبصره ۱۵؛ شرکت های تولید نیروی برق حرارتی دولتی و شرکتهای برق منطقه‌ای مکلفند منابع تعیین‌ شده در بودجه مصوب سالانه خود را پس از گردش خزانه به‌ ترتیب به شرکت مادرتخصصی تولید نیروی برق حرارتی و شرکت توانیر بابت رد دیون و یا سرمایه‌گذاری (احداث) در توسعه نیروگاه حرارتی و توسعه شبکه دولتی برق کشور به‌منظور افزایش بازدهی پرداخت کنند.

۱- در راستای کاهش ناترازی تولید و مصرف حامل‌های انرژی، الگوی مصرف بهینه گاز و برق برای اقلیم‌های مختلف کشور دو ماه پس از ابلاغ این قانون، توسط وزارتخانه‌های نفت، نیرو، سازمان ‌برنامه ‌و ‌بودجه کشور و سازمان ملی استاندارد ایران تهیه و به‌تصویب‌ ‌هیأت وزیران می‌رسد.

۲- شرکت ملی گاز ایران و شرکت توانیر موظفند از طریق بخش غیردولتی (با اولویت شرکتهای کارور(اپراتور) مجازی) نسبت به هوشمندسازی مصرف، برقراری ارتباط و شناسایی و وصول مطالبات مشترکان با اولویت مشترکان عمده پرمصرف و همچنین نصب شمارشگر(کنتور)های هوشمند اقدام و هزینه مربوط را ‌به‌صورت اقساطی از مشترکین دریافت نمایند.

مجوز مجلس برای پرداخت هزینه‌های بهره‌برداری به شرکت نیروگاه اتمی بوشهر

در ادامه بررسی بخش هزینه ای لایحه بودجه ۱۴۰۲ ، بند الف تبصره ۱۵ را به تصویب رساندند.

بر اساس بند الف تبصره ۱۵؛ به شرکت تولید و توسعه انرژی اتمی ایران اجازه داده می‌شود معادل منابع پیش‌بینی‌شده در بودجه مصوب سالانه خود را بابت هزینه‌های بهره‌برداری به شرکت بهره‌برداری نیروگاه اتمی بوشهر پرداخت کند.

هزینه نصب شمارشگر هوشمند گاز و برق به صورت اقساطی از مشترکان دریافت می‌شود

در ادامه رسیدگی به بخش هزینه‌ای لایحه بودجه ۱۴۰۲، با بندهای (ز)، (ح)، (ط) و (ی) تبصره (۱۵) موافقت کردند.

طبق بند (ز) تبصره (۱۵)، شرکت‌های تولید نیروی برق حرارتی دولتی و شرکت‌های برق منطقه‌ای مکلفند منابع تعیین‌شده در بودجه مصوب سالانه خود را پس از گردش خزانه به‌ترتیب به شرکت مادرتخصصی تولید نیروی برق حرارتی و شرکت توانیر بابت رد دیون و یا سرمایه‌گذاری (احداث) در توسعه نیروگاه حرارتی و توسعه شبکه دولتی برق کشور به‌منظور افزایش بازدهی پرداخت کنند.

در ردیف (۱) این بند آمده است: در راستای کاهش ناترازی تولید و مصرف حامل‌های انرژی، الگوی مصرف بهینه گاز و برق برای اقلیم‌های مختلف کشور دو ماه پس از ابلاغ این قانون، توسط وزارتخانه‌های نفت، نیرو، سازمان ‌برنامه ‌و ‌بودجه کشور و سازمان ملی استاندارد ایران تهیه و به‌تصویب‌ ‌هیأت وزیران می‌رسد.

همچنین طبق ردیف (۲) نیز شرکت ملی گاز ایران و شرکت توانیر موظفند از طریق بخش غیردولتی (با اولویت شرکت‌های کارور(اپراتور مجازی) نسبت به هوشمندسازی مصرف، برقراری ارتباط و شناسایی و وصول مطالبات مشترکان با اولویت مشترکان عمده پرمصرف و همچنین نصب شمارشگر (کنتور)های هوشمند اقدام و هزینه مربوط را ‌به‌صورت اقساطی از مشترکین دریافت نمایند.

بر اساس بند (ح)، به دولت اجازه داده می‌شود تا سقف ۵ درصد از منابع حاصل از کاهش مصرف گاز و برق ناشی از پخش برنامه‌های فرهنگ سازی توسط سازمان صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران و سایر رسانه‌ها (به تشخیص شرکت ملی گاز و توانیر) در قالب عقد قرارداد به این سازمان‌ها پرداخت گردد.

نمایندگان در بند(ط) نیز مصوب کردند به دولت اجازه داده می‌شود نسبت به اصلاح ساختار شرکتهای برق اقدام نماید. اساسنامه این شرکتها به پیشنهاد وزیر نیرو به‌تصویب‌ ‌هیأت وزیران می‌رسد.

در بند (ی) نیز آمده است: برق دریافتی نیروگاه‌های اتمی و تجدیدپذیر در مقابل برق دریافتی این واحدها از سایر ‌نیروگاه‌ها در هر نقطه‌ای از کشور، مشمول هزینه انتقال نخواهد شد.

بررسی بودجه ۱۴۰۲ تعرفه آب، برق و گاز مشترکین پرمصرف، غیریارانه‌ای و پلکانی محاسبه می‌شود

همچنین در جریان بررسی بخش هزینه ای لایحه بودجه سال ۱۴۰۲ کل کشور، بند الحاقی ۳ تبصره ۱۵ این لایحه را به شرح زیر تصویب کردند:

«بند الحاقی ۳- در سال ۱۴۰۲ وزارتخانه‌های نفت و نیرو موظفند تعرفه آب، برق و گاز مشترکین خانوارهای کشور را به گونه‌ای اصلاح نمایند که با رعایت مناطق جغرافیایی کشور، تعرفه مشترکین تا سقف الگوی مصرف خانواده های تحت پوشش کمیته امداد امام خمینی و سازمان بهزیستی برابر صفر، مشترکین تا الگوی مصرف  به صورت یارانه‌ای، مشترکین پرمصرف بالاتر از الگوی مصرف به صورت غیریارانه‌ای و براساس الگوی افزایش پلکانی(آی.بی.تی) تعیین شود. تعرفه به نرخ صفر آب خانوارهای مذکور براساس بُعد خانوار محاسبه می‌شود.

میزان افزایش تعرفه مشترکین پرمصرف بالاتر از الگوی مصرف باید حداقل به اندازه‌ای تعیین شود که بارمالی رایگان کردن تعرفه مشترکین کم‌مصرف را جبران نماید و نیاز به تأمین منابع جدید نداشته باشد.

آئین‌نامه اجرائی این بند به پیشنهاد مشترک وزارتخانه‌های نفت و نیرو تهیه می‌شود و ظرف یک‌ماه پس از ابلاغ این قانون به تصویب هیأت وزیران می‌رسد.

وزارتخانه‌های نفت و نیرو مکلفند گزارش عملکرد این بند را هر سه‌ماه یکبار به کمیسیون‌های انرژی و اجتماعی مجلس شورای اسلامی ارائه نمایند.»