کاهش ۱۳ درصدی بارش‌ها نسبت به دوره بلندمدت
کاهش ۱۳ درصدی بارش‌ها نسبت به دوره بلندمدت
میزان بارندگی‌ها در کشور از ابتدای سال آبی جاری (ابتدای مهرماه ۱۴۰۱) گرچه تا ۱۲ اسفندماه به ۱۳۴.۲ میلیمتر رسید، اما همچنان نسبت به دوره بلندمدت ۱۳ درصد کاهش دارد.

به گزارش خبرنگار «نبض انرژی»تازه‌ترین گزارش دفتر اطلاعات و داده‌های آب شرکت مدیریت منابع آب ایران نشان‌می‌دهد که میزان بارش از ابتدای سال آبی جاری (ابتدای مهرماه ۱۴۰۱) تا ۱۲ اسفندماه در مقایسه با دوره بلندمدت با بارش ۱۵۳.۴ میلیمتر، کاهش ۱۳ درصدی دارد.

میزان بارش در این مدت در مقایسه با ۱۴۳.۶ میلی‌متر بارش در زمان مشابه پارسال ۷ درصد کاهش را نشان‌می‌دهد.

بر پایه این گزارش، استان کهگیلویه و بویراحمد در بین استان‌های کشور از ابتدای سال آبی جاری تا ۱۲ اسفند با دریافت ۶۴۶.۴ میلیمتر بارش در مقایسه با ۴۹۲.۳ میلیمتر بارش پارسال، با رشد ۳۱ درصدی مقام پُربارش‌ترین استان‌های کشور را دارد.

همچنین استان چهار محال و بختیاری از ابتدای سال آبی جاری تا ۱۲ اسفندماه با دریافت ۶۰۵.۷ میلیمتر بارش در مقایسه با ۴۳۰.۲ بارش سال آبی پارسال با رشد ۴۱ درصد مقام دوم پربارش‌ترین استان‌های کشور را از آن خود کرده است.

استان اردبیل نیز در مدت یاد شده با دریافت ۷۴.۶ میلیمتر بارش در مقایسه با ۱۲۴.۲ میلیمتر بارش پارسال با کاهش ۴۰ درصدی، دارای بیشترین کاهش بارندگی در بین استان‌های کشور است.

ایران دارای اقلیم خشک و نیمه‌خشک بوده و دارای متوسط بارش ۲۵۰ میلی‌متر است که این میزان بارش حدود یک‌سوم متوسط جهانی است.

متوسط بارش کشور در گذر زمان رو به کاهش بوده است، به‌طوری که میانگین بارش ۵۳ ساله کشور حدود ۲۵۰ میلیمتر بوده، اما میانگین ۱۳ ساله اخیر به ۲۳۲ میلیمتر کاهش یافته‌است.