نقشه مقابله با بحران آب تهیه شود/ استفاده از ظرفیت برنامه هفتم برای رویارویی با یک دهه ریاضت آبی
نقشه مقابله با بحران آب تهیه شود/ استفاده از ظرفیت برنامه هفتم برای رویارویی با یک دهه ریاضت آبی
نایب رئیس اتاق بازرگانی ایران با بیان اینکه دهه آینده دهه ریاضت آبی در کشور است، بر ضرورت تهیه نقشه راه و الگوی برون رفت از بحران آب و استفاده از ظرفیت برنامه هفتم در این رابطه تاکید کرد.

به گزارش خبرنگار «نبض انرژی»حسین سلاح‌ورزی امروز در همایش روز ملی آب که در اتاق بازرگانی ایران برگزار شد، اظهار کرد: مطابق روال هر سال شعار این روز برگرفته از شعار سازمان ملل متحد در روز جهانی آب و با نگاه به مسائل آب کشور تهیه شده است، سازمان ملل متحد بر شتاب جوامع در ایجاد تغییر و افزایش تلاش‌ها برای حل مسائل مربوط به آب تاکید می‌کند.
نایب رئیس اتاق بازرگانی ایران افزود: وضعیت منابع آب زیرزمینی، فرونشست زمین، شرایط زیست محیطی، خشک شدن دریاچه‌ها و رودخانه‌ها، تهدیدات مربوط به ریزگردها، تهدید کسب و کارهای وابسته به آب و کشاورزی، بروز تعارضات اجتماعی و در نهایت تهدید پایداری سرزمین همه حاکی از لزوم تغییر رویکردها و پایان دادن به تصورات، تصمیمات و اقدامات متوهمانه و فراتر از ظرفیت اکوسیستمی این سرزمین است. شرایط موجود و پافشاری بر ادامه این روند حاکی از آن است که متخصصان و روشنفکران نتوانسته‌اند پنجره گفت‌وگو و تعامل را چه میان جامعه روشنفکری و چه بین جامعه روشنفکری از یک سو و حاکمیت از سوی دیگر بگشایند.
سلاح ورزی گفت: نهادسازی و همکاری جامعه روشنفکری با اتخاذ تدابیری برای گشودن باب گفت‌وگو با اصحاب قدرت می‌تواند در نقش آفرینی جامعه روشنفکری جامعه ایران کارساز باشد، بنابراین در این رویداد همه مشاغل، سازمان‌ها و نهادها را به گشودن باب گفت‌وگو و تسریع در ایجاد تغییر در الگوی مصرف آب در زندگی روزمره و کسب و کار خود و روشنفکران ایران را به اجرای رسالت مهم خود در تأثیرگذاری بر جامعه و نوزایی فرهنگی و پالایش فرهنگی دعوت می‌کنیم.
وی افزود: از همه مهمتر به منظور احیای مدیریت آب کشور تصمیم‌سازان، برنامه‌ریزان و دولتمردان به تغییر در رویکرد و بکارگیری راهکارهای مدبرانه و مؤثر و ایجاد اجماع و جریان سازی در سطوح مختلف دعوت می‌کنیم.
نایب رئیس اتاق بازرگانی ایران اظهار کرد: پیشنهاد می‌شود با بکارگیری ظرفیت‌های علمی کشور، نخبگان و به ویژه بخش خصوصی و ذینفعان و بهره‌برداران و همچنین با مشارکت نمایندگان قوای سه گانه نقشه راه و الگوی برون رفت از بحران موجود را تهیه کنیم.
سلاح ورزی تاکید کرد: ضرورت است این برنامه با قبول مسئولیت و تفکیک مسئولیت نهادها و بخش‌های مختلف به سرعت اجرایی و اقدامات مربوط به آن پیگیری شود.
وی افزود: با توجه به ابر چالش آب، دهه آینده دهه ریاضت آبی در کشور است و نیازمند تعامل بخش‌های دولتی، خصوصی و همه اجزای کشور برای ایجاد تغییر در این بخش است، بنابراین در راستای ایجاد تغییر، برنامه هفتم توسعه نیز برای حل مساله آب، فرصتی مغتنم است که امیدواریم از آن استفاده مؤثری شود.

سلاح‌ورزی یادآور شد: امیدواریم پیشنهادات اتاق ایران در برنامه هفتم توسعه اقتصادی به دقت مورد توجه قرار گیرد، در این پیشنهادات توجه شده است که موضوع آب و محیط زیست از اولویت‌های برنامه هفتم توسعه کشور در نظر گرفته شد. همچنین اتاق بازرگانی با مطالعات گسترده و ایجاد مرکز ملی مطالعات راهبردی آب آمادگی خود را برای هر گونه اقدامی در این خصوص اعلام می‌کند.