ازبکستان به آغوش گاز روسیه افتاد
ازبکستان به آغوش گاز روسیه افتاد
ازبکستان برای اجتناب از کمبود، در حال انجام تغییراتی در زیرساخت خطوط لوله این کشور برای واردات گاز از روسیه است.

به گزارش خبرنگار «نبض انرژی» شرکت نفت و گاز دولتی “اُزترانزگاز” ازبکستان سرگرم انجام تغییراتی در زیرساخت خطوط لوله است تا واردات گاز از روسیه را امکان پذیر کند و از تکرار کمبود متناوب که در طول زمستان تجربه کرده بود، اجتناب شود.

این شرکت در کانال تلگرام خود اعلام کرده است هدف از این کار، اجتناب از تداخل گاز وارداتی از روسیه با گاز تولید داخلی است که در شبکه خط لوله ملی، جریان دارد.

وابستگی قریب الوقوع به گاز روسیه، پذیرش شکست برنامه توسعه بخش انرژی ازبکستان است. تا سال گذشته، تاشکند از فروش گاز به چین درآمد داشت اما با افزایش خشم عمومی نسبت به موج قطعی برق سراسری، نماینده شرکت “اُزترانزگاز” در دسامبر اذعان کرد که تمامی صادرات متوقف شده است.

روسیه که با حمله نظامی به اوکراین، در جامعه بین المللی، منفور شده است، این بحران را یک فرصت دید. ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه، در نوامبر با قاسم جومارت توکایف، رئیس جمهور ازبکستان درباره ایجاد یک اتحادیه سه جانبه با حضور ازبکستان، گفت‌وگو کرد.

واکنش اولیه ازبکستان محتاطانه بود. جورابک میرزا محمودوف، وزیر انرژی ازبکستان، در آن زمان اظهار کرده بود: تاشکند درباره این موضوع مورد مشورت قرار نگرفته است اما اگر توافق گازی امضا شود، صرفا یک همکاری فنی و مالی خواهد بود. به عبارت دیگر، این همکاری سیاسی نیست.

سپس در اواخر ژانویه، ازبکستان با روسیه برای بررسی احتمال معکوس کردن جریان گاز در خط لوله سنترال آسیا سنترلل و ارسال گاز به جنوب به جای شمال، توافق کرد.

یک مقام انرژی در تاشکند به خبرگزاری فرانسه گفت: تحویل گاز ممکن است به زودی آغاز شود اما زمان تعیین شده، اکنون گذشته است. هیچ بیانیه‌ای درباره زمان آغاز ارسال گاز روسیه به ازبکستان منتشر نشده است. هیچ اطلاعاتی هم درباره این که روسیه قصد دارد چه میزان گاز به این کشور عرضه کند، وجود ندارد.

قزاقستان هم آماده است بخشی از نیازهای گازی خود را از روسیه، تامین کند و مانند ازبکستان، ناچار شده است از صادرات گاز به چین صرفنظر کند. نائب رئیس شرکت دولتی قزاق‌گاز ۲۴ فوریه گفته بود: با در نظر گرفتن رشد مصرف گاز در قزاقستان، این کشور نمی‌تواند روی صادرات گاز در دوره پاییز و زمستان کار کند. همان زمان، بولات آکچولاکوف، وزیر انرژی قزاقستان در نشست دولت گفته بود طرح‌هایی برای واردات گاز از روسیه برای گاز رسانی به مناطق شرقی این کشور، تهیه شده است.

بر اساس گزارش اویل پرایس، زیرساخت برای این واردات هنوز وجود ندارد اما گازرسانی به مناطق مذکور در قزاقستان، مستلزم تکمیل خط لوله فرا ملی خواهد بود که از روسیه به چین امتداد دارد.

منبع: ایسنا