در شیمی بافت چه اتفاقی رخ داده؟
در شیمی بافت چه اتفاقی رخ داده؟
 مدیر عامل شرکت شیمی بافت در این باره گفت:شیمی بافت شرکتی است که در حدود ۱۰ ماه اخیر به طور جدی در مدار تولید است. در بخش درون سازمانی، ۱۵ درصد اصلاح فرآیندی برای افزایش بهره‌وری داشته‌ایم و توانستیم با موفقیت به سرانجام برسانیم.

به گزارش «نبض انرژی» شیمی بافت از زیرمجموعه‌های “وپترو ” در ۶ماهه به سود ۳۱۹۸ میلیارد ریالی رسیده که ۵۰۴ درصد از کل سود سال قبل بیشتر بوده است. گزارش عالی شیمی بافت و رشد بیش از ۵۰۰ درصدی سود در ۶ ماهه، می‌تواند تاثیرات بالایی بر سهام وپترو داشته باشد و سهم را با جهش عایدی به سمت قیمت‌های مناسب سوق دهد.
در همین خصوص جزییات بیشتر از مدیر عامل شیمی بافت از تحولات، استراتژی‌ها و برنامه‌های آتی به دست آوردیم.
محمد علی رستمی مدیر عامل شرکت شیمی بافت در این رابطه گفت:شیمی بافت شرکتی است که در حدود ۱۰ ماه اخیر به طور جدی در مدار تولید است. در بخش درون سازمانی، ۱۵ درصد اصلاح فرآیندی برای افزایش بهره‌وری داشته‌ایم و توانستیم با موفقیت به سرانجام برسانیم.
وی گفت: در طی این مدت، یکی از کار‌های مهم، همگن سازی ۲ سایت‌شرکت بود و این هم افزایی منجر شد تا ۱۵ درصد بهبود در تولید داشته باشیم.

خوراک بهتری دریافت کردیم 
به گفته وی، بحث دومی که شرکت شیمی بافت درگیر آن شد و انجام داد، نحوه معامله و تعامل با مشتریان و ذینفعان آن بود. ذینفعان شامل زنجیره تامین هستند که تلاش کردیم با شرایطی متفاوت در تامین این زنجیره، خوراک بهتری دریافت کنیم.

کاهش دوره وصول مطالبات به یک سوم
وی گفت: در نحوه فروش خود به پالایشی‌ها طوری عمل کرده ایم که دوره وصول مطالبات را به حداقل برسانیم. به طوری که حدودا از ۴ ماه به کمتر از ۱ ماه و نیم رسیده است.

این سود با ۷۵ درصد ظرفیت شرکت حاصل شد

رستمی با اشاره رشد ۲۱۰ درصدی سود خالص گفت: نکته حائز اهمیت این که، ما با کمبود خوراک این سود را به دست آورده‌ایم، یعنی نزدیک به ۷۵ درصد ظرفیت را استفاده کرده‌ایم، ۲۵ درصد این ظرفیت خالی است، علت آن هم این است که خوراکی در ایران موجود نیست، خوراک مناسب با شرکت شیمی بافت نیست، خوراک اصلی شرکت، رفینت ۱ با ایزوبوتن مینیمم ۴۵ است و تلاش کردیم خوراکی که آن درصد را نداشته خریداری نکنیم، به همین دلیل موجب شد، هزینه‌های تولید پایین‌تر و حاشیه سودمان ثابت شود.

طرح هایمان در حال اخذ مجوز است

وی در خصوص طرح‌های توسعه شرکت گفت: پروژه‌هایی هم تعریف کردیم، که ۱ ساله، ۲ ساله، ۵ ساله بوده و در حال اخذ مجوز‌ها و مصوبات شورا هستیم. تمام این پروژه‌های ۱،۲،۵ ساله در حال اخذ مجوزات و مدارک اولیه‌شان هستند، تقریبا فاز مطالعاتی همه شروع شده است.
او گفت: پروژه‌های ۱ ساله‌مان بیشتر به اصلاح فرآیند برمی‌گردد و پروژه‌های ۲ ساله تقویت زیرساخت و رعایت استاندارد‌های شرکت‌های شیمیایی پتروشیمی و پروژه ۵ ساله‌مان هم پروژه طرح توسعه است.
وی گفت: تمام طرح‌های توسعه را در پکیج ۱،۲،۵ دیده‌ایم، یعنی اگر قرار باشد، چیزی انجام شود، زیر ساخت آن در این پکیج دیده می‌شود. ما، مصوبه انجام طرح‌ها را تا سال۱۴۰۶ دریافت کردیم، در گام اولیه کلیات مشخص شده و جزئیات آن را هم پس از اخذ مصوبات، اجرا می‌کنیم.

فروش محصولات اصلی در داخل و جانبی در خارج
وی درخصوص صادرات محصولات شرکت گفت: در مورد محصولات استراتژیک و اصلی اولویت تامین نیاز داخل کشور (شرکت‌های پالایشی) است و محصولات جانبی را در بورس انرژی به فروش می‌رسانیم و به طور کلی در مورد محصولات جانبی الزامی برای فروش داخل نداریم.

ارز نیما دریافت می‌کنیم
وی در پاسخ به این سوال که ارز حاصل از صادرات با چه نرخی تسعیر می‌شود؟ گفت: با توجه به اینکه شرکت، زیرمجموعه تاپیکو و شستا است، دستورالعمل‌هایی است که از طریق آن فروش در سامانه‌های بانک مرکزی انجام می‌شود. یعنی نیمایی است، نرخ هم طبق مصوبه انجمن صنفی کارفرمایان پتروشیمی به ما ابلاغ می‌شود.

پیگیر عرضه اولیه شیمی یافت هستیم
رستمی با اشاره به عرضه سهام شرکت در بازار سرمایه گفت: درمورد عرضه سهام شیمی بافت در بورس، تکلیف شستا این است که سهام شرکت بورسی شود، ما سیزدهمین شرکتی هستیم که باید طبق تکالیف شستا را عرضه شویم.

همچنین شاهد انتشار صورت‌های مالی ۶ ماهه شیمی بافت بودیم این شرکت در ۶ ماهه با جهش قابل توجه ۵۰۴ درصدی سود خالص همراه شده است. گفتنی است، شیمی بافت در ۶ ماهه به سود ۳۲۰ میلیارد تومانی رسیده است و این سود می‌تواند تغییرات مثبت خوبی بر سود وپترو داشته باشد به طوری که تخمین‌ها حکایت از سود ۳۰۰ تا ۳۵۰ تومانی وپترو برای سال جاری دارد و همین چشم انداز بالای سود سازی باعث شکل گیری ارزش ذاتی بالایی در این سهم شده است.