شیرین‌سازی آب دریا با توان مهندسی داخلی|علی‌آبادی: آمادگی کامل برای توسعه پروژه‌های آبی داریم
شیرین‌سازی آب دریا با توان مهندسی داخلی|علی‌آبادی: آمادگی کامل برای توسعه پروژه‌های آبی داریم
درحالی که وزیر نیرو از برنامه جدی دولت برای استفاده از منابع آب‌های غیرمتعارف به‌منظور رفع تنش‌های آبی خبر داد؛ مدیرعامل گروه مپنا، آمادگی کامل این گروه برای توسعه پروژه‌های آبی کشور را با توان مهندسی داخلی اعلام کرد.

به گزارش خبرنگار «نبض انرژی» رئیس جمهور روز گذشته در مراسم افتتاح 15 طرح بزرگ آب و برق در استان بوشهر، اجرای پروژه‌های آبرسانی جهت رفع تنش‌ آبی در استان‌های کم‌آب کشور را از برنامه‌های محوری دولت عنوان کرد و گفت: رفع مشکل آب شرب مردم بوشهر و پایان جیره‌بندی آب در این استان از نتایج توجه دولت به رفع مشکلات ناشی از تنش آبی در کشور است.

همچنین وزیر نیرو از برنامه جدی وزارت نیرو برای استفاده از آب‌های غیرمتعارف در کشور خبر داد و گفت: امروز در وزارت نیرو استفاده از منابع آب غیرمتعارف در دستور کار جدی قرار گرفته و در این راستا پروژه‌های متعددی در حال اجرا و بهره‌برداری است.

طبق سخنان روز گذشته رئیس جمهور و وزیر نیرو، توسعه سهم ایران از شیرین‌سازی آب دریا به منظور رفع تنش‌های آبی به ویژه در استان‌های ساحلی کشور با استفاده از توان فنی و مهندسی داخلی در دستور کار قرار دارد.

در این زمینه، عباس علی‌آبادی، مدیرعامل گروه مپنا اظهار داشت:‌ مسئله تأمین آب از چالش‌های جدی بشر طی سال‌های آینده است و تکنولوژی و راهکارهای دانش بنیان گره‌گشای این مشکلات خواهد بود که خوشبختانه متخصصان ایرانی بر این دانش و تکنولوژی مسلط هستند.

وی افزود: اگرچه کشور ما در منطقه خشک و نیمه خشکی واقع شده و از کل آورد سالانه تنها قریب به 100میلیارد متر مکعب آب باکیفیت قابل مدیریت است، ولی وجود دریا در شمال و جنوب کشور، امتیاز ویژه‌ای است که امکان اجرای طرح‌های عظیم شیرین‌سازی را با رعایت ضوابط زیست محیطی فراهم ساخته است.

مدیرعامل گروه مپنا با بیان اینکه “با اعمال اصلاحات در اقتصاد آب از طریق روش‌های مردم پسند که منافع آنها را بیشتر تأمین کند، باید هرچه سریعتر در تدارک طرح‌های بزرگ تولید و انتقال آب با جلب سرمایه‌های مردمی برآییم”، گفت: توسعه فناوری و بومی‌سازی و تغییر سیستم خنک کاری نیروگاه‌ها با هدف کاهش مصرف آب به نحوی که در پایان این پروژه مصرف آب در واحدهای سیکل ترکیبی به صفر نزدیک می‌شود، از جمله پروژه‌های مهم مپناست؛ همچنین توسعه فناوری، بومی‌سازی و سرمایه‌گذاری با هدف بازچرخانی پس‌آب‌های صنعتی که در کارخانجات مپنا اجرا می‌شود هم‌اکنون در ذوب آهن اصفهان در حال اجراست.

علی آبادی، توسعه فناوری برای شیرین‌سازی آب دریا با استفاده از انرژی حرارتی اتلافی نیروگاه‌ها، در دست اجرا داشتن پروژه آب شیرین کن مکران به ظرفیت 48هزار متر مکعب و احداث یک واحد تصفیه‌کننده صنعتی برای تولید آب دمین در این منطقه و طراحی و ساخت آب شیرین‌کن سیار 400 تا 600 متر مکعبی را از دیگر اقدامات قابل توجه گروه مپنا در حوزه آب عنوان کرد و ادامه داد: گروه مپنا با وزارت نیرو تفاهم‌نامه‌ای را به امضا رسانده است که تأمین سرمایه و احداث 500 هزار متر مکعب آب‌شیرین کن RO در نقاط مختلف کشور را میسر می‌سازد.

وی آمادگی کامل گروه مپنا را برای توسعه طرح‌ها و پروژه‌های آبی کشور اعلام کرد و افزود: برنامه‌ریزی و انعقاد قرارداد احداث آب‌شیرین کن 200هزار متر مکعبی با شرکت‌های معدنی در منطقه چابهار، آغاز انجام مطالعات فنی و زیست محیطی امکان سنجی انتقال آب دریا به کویر مرکزی ایران و در نهایت سرمایه‌گذاری، طراحی و اجرای آب شیرین کن 35هزار متر مکعبی بوشهر که زیرساخت آن برای 60هزار متر مکعب فراهم شده و طرح توسعه‌ای آن نیز کلید خواهد خورد، از جمله دیگر اقدامات مپنا در تولید آبِ شیرین در کشور است.

منبع: تسنیم