امارات بررسی خروج از اوپک را تکذیب کرد
امارات بررسی خروج از اوپک را تکذیب کرد
مقام‌های اماراتی بحث‌های مطرح‌شده درباره بررسی خروج این کشور از اوپک را رد کردند.

به گزارش خبرنگار «نبض انرژی» به نقل از خبرگزاری بلومبرگ، مقام‌های اماراتی که خواستند نامشان فاش نشود اعلام کردند امارات متحده عربی هیچ برنامه‌ای برای خروج از سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) ندارد و گزارشی را که سبب کاهش قیمت نفت شد، تکذیب کردند.

وال استریت ژورنال پیش‌تر گزارش داده بود شکاف فزاینده امارات با عربستان سعودی به این معناست که امارات در حال بحث برای خروج از اوپک و ائتلاف تولیدکنندگان عضو اوپک و غیراوپک (اوپک‌پلاس) است، اقدامی که به‌طور بالقوه دست این کشور حاشیه خلیج فارس را برای افزایش تولید باز می‌گذارد.

امارات به‌طور علنی و خصوصی اعلام کرده است که به توافق اعضای ائتلاف اوپک‌پلاس مبنی بر کاهش عرضه روزانه ۲ میلیون بشکه‌ای که تا پایان سال ۲۰۲۳ میلادی به قوت خود باقی خواهد ماند، پایبند است.

امارات چند سالی است که به‌دنبال منافع بلندمدت خود و کسب درآمد از  طرح‌های افزایش ظرفیت تولید نفت خام این کشور است.

اگر امارات به‌طور ناگهانی اوپک را ترک کند، ممکن است پیامدهای سیاسی نه‌تنها با عربستان سعودی، یکی از بزرگ‌ترین شریکان تجاری این کشور، بلکه با دیگر متحدان خلیج فارس مانند کویت و عراق ایجاد کند.

یک فرد مطلع از  مسائل داخلی امارات گفت: بحث‌های امارات درباره ترک اوپک و ائتلاف اوپک‌پلاس حداقل به دو سال قبل برمی‌گردد، اما معایبش بیشتر از مزایای آن است.

این شخص گفت: امارات متحده عربی با ریسک نارضایتی ناراحتی بسیاری از همسایگان روبه‌روست و می‌خواهد از این موضوع جلوگیری کند، به‌ویژه که اکنون بازارهای انرژی پس از تشدید تنش‌های روسیه و اوکراین بسیار آشفته است.