مدیریت مصرف برق مهم‌ترین راهکار جبران ناترازی است/ بازنگری در استاندارد لوازم برقی در سال آتی
مدیریت مصرف برق مهم‌ترین راهکار جبران ناترازی است/ بازنگری در استاندارد لوازم برقی در سال آتی
رئیس سازمان ملی استاندارد در آیین رونمایی از استاندارد برچسب جدید انرژی کولرهای آبی گفت: استاندارد و برچسب دیگر لوازم برقی از جمله آسانسور، پله برقی، یخچال، جاروبرقی، هیترهای برقی و هود آشپرخانه در سال 1402 مورد بازنگری قرار خواهد گرفت.

به گزارش خبرنگار «نبض انرژی»  “مهدی اسلام پناه” در آیین رونمایی از استاندارد ملی جدید برچسب انرژی کولرهای آبی که با هدف صرفه‌جویی 3000 مگاواتی در مصرف سوخت این لوازم خنک‌کننده صورت پذیرفته است، اظهار کرد: صیانت از انرژی رویکردی است که در دولت مردمی سیزدهم شکل گرفته است و من به عنوان یک شهروند از رویکردهای وزیر نیرو در این زمینه تشکر می‌کنم.
وی با اشاره اینکه بحران انرژی در دنیا و افزایش هزینه‌ها، مصرف‌کنندگان و کسب‌وکارها را تحت فشار قرار داده است، افزود: شرایط فوق نیازمند فرهنگ‌سازی برای مدیریت مصرف و تغییر عادات روزمره است و با مصرف بهینه باید مسیری را طی کنیم که کاهش  مصرف در پی داشته و تبعات زیست‌محیطی را کاهش دهد.
رئیس سازمان ملی استاندارد ایران، ناترازی تولید و مصرف انرژی را ناشی از عوامل متعدد از جمله نیاز به سرمایه‌گذاری 60 میلیارد دلاری در سال عنوان کرد و گفت: مدیریت مصرف برق مهم‌ترین راهکار برای جبران ناترازی است که تنها از مسیر فرهنگ‌سازی و ارتقای استانداردهای لوازم و فرآیندهای انرژی‌بر میسر خواهد بود. در این رابطه سازمان ملی استاندارد ملزم است با استقرار استاندارد در مصرف انرژی، نقش خود را در این زمینه به درستی ایفا کند.
وی تأکید کرد: در زمینه ارتقای استانداردهای تجهیزات و فرآیندها با وزارتخانه‌های نفت و نیرو مشارکت فعالانه‌ای را در دستور کار داریم و بر این اساس 51 دستورالعمل مصرف انرژی تدوین شده که 36 استاندارد مربوط به لوازم خانگی و رمز ارزها و 15 استاندارد مربوط به لوازم هیدروکربنی است.
اسلام‌پناه خاطرنشان کرد: از این میان اجرای 36 استاندارد اجباری لوازم و تجهیزات اعلام شده است و تولیدکنندگان ملزم به اجرای برچسب انرژی هستند.
رئیس سازمان استاندارد با بیان این که هم‌اکنون 90 واحد تولیدی معتبر در تولید کولرهای آبی همکاری دارند، گفت: استاندارد کولرهای آبی در دهه 80 تدوین و اجرایی شد که با درخواست وزیر نیرو در آذرماه 1401 مورد اصلاح و بازنگری قرار گرفت.
اسلام‌پناه یادآور شد: استاندارد برچسب قبلی از رتبه A تا G در نظر گرفته شده بود که در اصلاحیه مصرف کولرها از رتبه A تا D ارتقا یافته است و منجر به افزودن سه رتبه مصرف انرژی به بالای برچسب و حذف سه رتبه از انتهای برچسب شده است، در واقع کاهش مصرف کولرها با نصب الکتروموتورهای پربازده محقق خواهد شد.
وی ادامه داد: تا پایان بهمن‌ماه سال جاری 208 استاندارد در حوزه انرژی و 3455 استاندارد در حوزه برق و الکترونیک تدوین شده است که بر اساس قوانین بالادستی و تقویت و توسعه نظام استانداردها بوده است.
اسلام‌پناه بازنگری در برچسب انرژی کولرهای آبی را نیز با همکاری وزارت نیرو و در راستای کاهش 3000 مگاوات رشد توان برق مصرفی ذکر کرد و افزود: در زمینه ارتقای برچسب انرژی کولرهای گازی نیز حذف رتبه‌های F، E و G و افزوده شدن رتبه‌های پلاس با هدف استفاده از کمپرسورهای اینورتوری صورت گرفته است.
به گفته رئیس سازمان ملی استاندارد، آسانسور، پله‌برقی، یخچال، جاروبرقی، هیترهای برقی و هود آشپرخانه و دیگر لوازم برقی  نیز در سال 1402  مورد بازنگری در زمینه استاندارد قرار خواهند گرفت.
اسلام‌پناه ابراز امیدواری کرد هم‌زمان با ورود به فصل گرم سال مردم بتوانند از کولرهای دارای مصرف بهینه انرژی استفاده کنند.
وی تأکید کرد: ارتقای استاندارد این لوازم یک اختیار نیست و اجباری در راستای صیانت از منابع انرژی به شمار می‌رود.