روسیه خطوط لوله نورد استریم را کنار می‌گذارد
روسیه خطوط لوله نورد استریم را کنار می‌گذارد
روسیه قصد دارد خط لوله‌های گاز نورد استریم ۱ و ۲ را که در انفجار اواخر سپتامبر آسیب دیدند، مهروموم کرده و آنها را کنار بگذارد، چون هیچ امیدی به بهبود زودهنگام روابط با غرب وجود ندارد و این بدان معناست که این خطوط لوله نیازی به تعمیر شدن ندارند.

به گزارش خبرنگار «نبض انرژی»به نقل از اویل پرایس، با توجه به این‌که روسیه هیچ طرحی برای تعمیر یا استفاده دوباره از خطوط لوله گاز طبیعی نورد استریم که در خراب‌کاری پاییز آسیب دیده‌اند ندارد، به‌نظر می‌رسد این خط لوله‌ها قرار است کنار گذاشته شوند.

 روسیه قصد دارد این خطوط لوله آسیب‌دیده را مهروموم کرده و آنها را کنار بگذارد، چون هیچ امیدی به بهبود زودهنگام روابط با غرب وجود ندارد و این بدان معناست که این خطوط لوله نیازی به تعمیر شدن ندارند.

 خط لوله‌های نور استریم 1 و 2 در اواخر سپتامبر طی یک عملیات خرابکارانه آسیب دیدند .مقصر این خرابکاری هنوز مشخص نشده است. نورد استریم 1 گاز را از روسیه و از طریق دریای بالتیک به آلمان می‌رساند و نورد استریم 2 هیچ‌گاه عملیاتی نشد چون آلمان فرآیند مجوزدهی آن را پس‌از حمله روسیه به اوکراین متوقف کرد. روسیه هم به نوبه خود خط لوله نورد استریم 1 را در اوایل سپتامبر به مدت نامعلومی متوقف کرد و ادعا کرد دلیل آن ناتوانی در تعمیر توربین‌های گاز به‌خاطر تحریم‌های غربی است.

مدیرعامل شرکت انرژی یونیپر آلمان که بزرگ‌ترین مشتری گاز روسیه قبل‌از توقف جریان گاز از خط لوله نورد استریم بود، در اوایل سال جاری میلادی گفت این خط لوله طی یک‌سال تعمیر می‌شود ولی مشخص نیست آلمان تمایلی برای دریافت گاز طبیعی روسیه داشته باشد یا نه.

 تحقیقات مختلف درمورد انفجار خط لوله‌های نورد استریم در اواخر سپتامبر همچنان ادامه دارد و روسیه ادعا می‌کند برخی سرویس‌های اطلاعاتی غرب واقعیت را نمی‌گویند.

 سخنگوی وزارت امور خارجه روسیه در ماه ژانویه گفت:«خودداری سوئد برای ارائه اطلاعات در مورد این خرابکاری به بک معما تبدیل شده و مخفی کردن نتایج این تحقیقات نشان می‌دهد مقامات سوئد چیزی را مخفی می‌کنند.

 ماه گذشته پس‌از آن‌که یکی از روزنامه‌نگاران آمریکا درمورد دخالت این کشور در انفجار این خط لوله‌ها مطالبی نوشت، روسیه خواستار تحقیقات بین‌المللی شد.

 سیمور هرش، روزنامه‌نگار آمریکایی در وبلاگ خود تحت عنوان «چطور آمریکا خط لوله نورد استریم را منفجر کرد» نوشت که این کشور مواد منفجره را در بستر دریای سیاه برای انفجار خطوط لوله کار گذاشته است.

منبع: تسنیم