گازرسانی به شهرچابهار خدمتی ماندگار از دولت مردمی برای ساحل نشینان مَکُران
گازرسانی به شهرچابهار خدمتی ماندگار از دولت مردمی برای ساحل نشینان مَکُران
نماینده مردم شهرستان‌های چابهار، نیکشهر، کنارک، قصرقند، دشتیاری و زرآباد در مجلس شورای اسلامی گفت: تلاش برای تکمیل خط لوله ایرانشهر به شهرهای جنوب سیستان و بلوچستان و آغاز گازرسانی به شهرچابهار بزرگترین بندر اقیانوسی ایران از خدمات ماندگار دولت مردمی است.

به گزارش خبرنگار «نبض انرژی»معین الدین سعیدی اظهارداشت: گازرسانی به شهر چابهار به طول ۲۵۰ کیلومتر با اعتبار۵۰۰ میلیارد تومان و فاز دوم که سال آینده آغاز می‌شود به طول ۳۵۰ کیلومتر با اعتبار ۶۰۰ میلیارد تومان طی یک سال آینده افتتاح می‌شود.

وی افزود: در هر قسمتی از شهر چابهار که عملیات لوله گذاری انجام شده باشد طبق اعلام شرکت گاز علمک نصب تا مردم از گاز بهره‌مند شوند.

نماینده حوزه انتخابیه چابهار در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه گازرسانی به قصرقند، کنارک، نیکشهر، دشتیاری و سایر روستاها و بخش‌ها و دهستان‌ها نیز به مروز اجرایی می‌شود، افزود: مطالعات همه شهرهای سیستان و بلوچستان با پنج شرکت در سال ۱۴۰۲ توسط شرکت گاز در حال برنامه‌ریزی است و امیدواریم بسیاری از مناطق این استان از گاز بهره‌مند شوند.

وی با اشاره به برخی از پیگیری‌ها و همت مسوولان در کاهش مسائل و مشکلات مردم جنوب سیستان و بلوچستان، خاطنشان کرد: در نظر گرفتن سهمیه ویژه در آزمون سراسری و ماده ۲۸ برای جبران کاستی‌های منابع انسانی در حوزه تعلیم و تربیت حوزه انتخابیه انجام شده و پیگیری در جهت جذب نیروی امریه(وظیفه) صرفاً از متقاضیان بومی استان و شهرستان‌های ساحلی از کارهای خوب دولت سیزدهم بود.

سعیدی گفت: در ماه‌های اخیر شاهد استقلال اداره آموزش وپرورش شهرستان زرآباد، پیگیری در راه اندازی و تجهیز مرکز خدمات جامع سلامت مراد آباد، پیگیری در اجرای پروژه بهسازی، تعریض جاده، تبدیل محور فرعی به اصلی مرز ریمدان بودیم که جا دارد از تلاش مسوولان تشکر شود.

وی درخواست احداث سه مرکز جامع سلامت تیپ یک در شهرستان‌های قصرقند، دشتیاری و زرآباد(از محل اعتبارات مسوولیت اجتماعی وزارت نفت)، درخواست افزایش اعتبارات دانشگاه دریانوردی و علوم دریایی چابهار به‌ منظور تربیت نیروهای متخصص ناوگان تجاری و دریایی کشور، درخواست صدور مجوز برای استفاده از تسهیلات مالی به میزان ۵۰۰ میلیارد تومان برای اجرای کامل طرح آبرسانی برای شهرهای چابهار و کنارک، استقرار دانشگاه فرهنگیان سواحل مکُّران با مرکزیت شهر چابهار و پیگیری و تلاش مجدانه در خصوص تبدیل وضعیت نیروهای طرح مهرآفرین، خرید خدمات و نیروهای حق‌التدریس را خواستار شد.

نماینده حوزه انتخابیه چابهار در مجلس شورای اسلامی بیان کرد: ثبت هنر فاخر سوزن دوزی بلوچ در ردیف آثار میراث جهانی پیشنهاد و پیگیری شده و همچنین ثبت منظر فرهنگی، طبیعی و گردشگری سواحل مکُّران در ردیف آثار میراث فرهنگی یونسکو و ایجاد و راه اندازی موزه سواحل مکُّران به مرکزیت شهر چابهار، پیگیری جهت اختصاص ردیف اعتبارات ملّی جهت اجرای طرح شهر پایلوت گردشگری ساحلی-دریایی بریس، پیگیری در راستای تامین اعتبار موردنیاز جهت ایجاد زیرساخت‌های اساسی توسعه صنعتی گردشگری شهرستان نیکشهر از دیگر موارد برای تحقق بوده که در مرکز کشور پیگیری شده است.

وی ادامه داد: پدیده‌ی مخرب فرسایش خندقی خاک (گرگروک‌ها) نیازمند اعتبار ۲۵۰ میلیارد تومانی هست و تاکنون ۱۸۰ میلیارد تومان توسط دولت هزینه شده است.

سعیدی با بیان اینکه در بخش پلان ۸۲ روستا، بخش تلنگ شهرستان قصرقند ۵۷ روستا، بخش پیرسهراب ۱۱۱ روستا، مجموعا به مساحت ۸۰۰ هزار هکتار در محاصره و خطر فرسایش خندقی خاک قرار گرفته‌اند، خاطرنشان کرد: با همت دولت مردمی امیدواریم با تکمیل طرح های آبخیزداری این روستاها از تخریب و سیلاب نجات پیدا کنند.

منبع:ایرنا