آب‌تکانی یا خانه‌تکانی!؟
آب‌تکانی یا خانه‌تکانی!؟
روزهای پایانی سال همیشه دوره پرمصرف آب در کشور بوده و شست‌وشو اقلامی مانند فرش, پرده, مبل و ...، در ایام پایانی سال انجام می‌شود که اگر این شست‌وشو با رعایت مصرف آب و مسئولانه انجام نشود، کشور را دچار مشکل خواهد کرد.

به گزارش خبرنگار «نبض انرژی» از دیرباز تاکنون روزهای پایانی اسفندماه به آماده شدن برای آغاز سال نو تعلق داشته و مردم با خرید لباس نو, اثاثیه جدید, نظافت خانه, تهیه اقلام سفره هفت‌سین و …، به استقبال سال جدید می‌روند.

روزهای پایانی سال همیشه دوره پرمصرف آب در کشور بوده و شست‌وشو اقلامی مانند فرش, پرده, مبل و …، در ایام پایانی سال انجام می‌شود که اگر این شست‌وشو با رعایت مصرف آب و مسئولانه انجام نشود، کشور را دچار مشکل خواهد کرد.

امسال نیز این مشکل وجود داشته و حتی با توجه به کاهش شدید ذخایر سدها اهمیت به مصرف مسئولانه آب از همیشه مهم‌تر شده است. در همین راستا شهرداری تهران با طراحی پوسترهایی با عنوان “آب‌تکانی یا خانه‌تکانی”! به پیشواز روزهای پایانی سال رفته و در این خصوص به شهروندان تهرانی هشدار داده است.

مصرف لحظه‌ای آب تهران 42 هزار لیتر بر ثانیه و ورودی آب به سد‌های پنج‌گانه استان تهران، 17 هزار لیتر بر ثانیه است. این به معنای آن است که مصرف لحظه‌ای آب تهران، 3 برابر ورودی سد‌های آن است! طبیعتاً افزایش مصرف در اسفند ماه نیز این شرایط را وخیم‌تر خواهد کرد، لذا توصیه می‌شود که در هنگام شست‌وشو به موارد زیر توجه داشته باشید:

1. در صورت ضرورت اقدام به شست‌وشویی اقلامی مانند فرش, پرده, مبل و …, کنیم و نه این که شست‌و‌شو را از روی عادت انجام ندهیم. در صورت ضرورت می‌توان اقلام هم جنس را در کنار هم بشوییم تا میزان آب مصرفی کمتر شود.

2. برای جلوگیری از مصرف آب تصفیه شده، برای شستن پرده‌ها و فرش‌ها، می‌توان این کار را از طریق قالی‌شویی‌ها انجام داد؛ این مراکز عموماً از آب چاه استفاده می‌کنند و بر مصرف آب تصفیه شده نمی‌افزایند.

3. نو کردن وسایل خانه در سال جدید تنها مربوط به وسایل تزئینی نیست و تعمیر شیرآلات خراب و لوله‌های آب به منظور جلوگیری از چکه کردن و اسراف آب باید در برنامه‌های خانه‌تکانی قرار بگیرد.

4. خودداری از شست‌وشوی حیاط، پارکینگ، ورودی درب حیاط و…، با استفاده از فشار زیاد آب.

با توجه به اینکه عید نوروز همواره با شروع فصل بهار و شکوفایی طبیعت همراه است, بنابراین خوب است که ما نیز با رعایت نکاتی هر چند ساده به روند شکوفایی طبیعت کمک کنیم . بیشتر از همیشه مراقب عناصر اصلی حیات به ویژه “آب”باشیم.

منبع: تسنیم