تأمین آب 50 درصد مردم بوشهر با آب‌شیرین‌کن‌
تأمین آب 50 درصد مردم بوشهر با آب‌شیرین‌کن‌
طی سه سال آینده، آب پایدار 50 درصد جمعیت استان بوشهر از آب‌شیرین‌کن‌ها تامین می‌شود.

به گزارش خبرنگار «نبض انرژی»  رئیس‌جمهوری قرار است فردا صبح (پنجشنبه) به بوشهر سفر کند و تا عصر جمعه مهمان اهالی این استان باشد‌. مسئولان استانی بوشهر، مهم‌ترین پروژه این سفر را راه‌اندازی دو آب‌شیرین‌کن می‌دانند که ظرفیت تامین آب آشامیدنی آب‌شیرین‌های استان را افزایش می‌دهند.
مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب بوشهر با بیان اینکه ظرفیت آب‌شیرین‌کن‌های استان تا قبل از استقرار دولت سیزدهم سه سایت با ظرفیت 35 هزار مترمکعب در روز بوده است، می‌گوید: این ظرفیت با توجه به بهره‌برداری از دو پروژه آب‌شیرین‌کن در سفر رئیس‌جمهوری در مجموع به 9 سایت با ظرفیت 92 هزار مترمکعب رسیده است.
ابوالحسن عالی، دو پروژه آب‌شیرین‌کن‌های قابل ‌بهره‌برداری در سفر رئیس‌جمهوری را مربوط به شهرستان‌های بوشهر و دشتستان می‌داند و اضافه می‌کند: آب‌شیرین‌کن بوشهر با ظرفیت 35 هزار مترمکعب و آب‌شیرین‌کن دشتستان با ظرفیت 6500 مترمکعب بهره‌برداری می‌شوند.
به‌گفته وی، این دو پروژه آب‌شیرین‌کن، آب را با آب طبیعی ترکیب و آب مورد نیاز جمعیتی حدود 250 هزار نفر را تامین می‌کنند.
عالی همچنین از 140 هزار مترمکعب پروژه در دست احداث یا امضای قرارداد خبر می‌دهد و می‌گوید: این پروژه‌ها مربوط به شهرهای عسلویه، سیراف، کنگان، بنک، بوشهر و آب‌پخش است.
مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب بوشهر افق توسعه ظرفیت آب‌شیرین‌کن‌های این استان را 242 هزار مترمکعب می‌داند که می‌تواند 50 درصد نیاز آبی استان را تامین کند.
او با بیان اینکه آب‌شیرین‌کن‌های احداثی طی سه سال آینده وضعیت آب آشامیدنی استان را به پایداری کامل می‎رساند، تأکید می‌کند: آب‌شیرین‌‌کن‌ها در شرایط خشکسالی نقش بسیار مهمی در تامین آب آشامیدنی خواهند داشت و تاب‌آوری جمعیت را افزایش می‌دهند.‌


ظرفیت بالای 4 استان جنوبی

۹۵ پروژه آب‌شیرین‌کن کشور با ظرفیت ۶۳۴ هزار مترمکعب در شبانه‌روز با حجم سرمایه‌گذاری بیش از ۳

۸ هزار و۶۰۰ میلیارد‌ ریال (به قیمت زمان عقد قرارداد) در حال ساخت و بهره‌برداری است. بر اساس اطلاعات شرکت آب و فاضلاب کشور، از تعداد ۹۵ آب‌شیرین‌کن، ۷۵ پروژه با ظرفیت ۴۴۰ هزار مترمکعب در شبانه‌روز و سرمایه‌گذاری ۱۸ هزار و۷۰۰ میلیارد ریال در حال بهره‌برداری و تعداد ۲۰ پروژه با ظرفیت ۱۹۴ هزار مترمکعب در شبانه‌روز و اعتباری بالغ بر ۱۹ هزار و۹۰۰ میلیارد ریال در حال ساخت است. روی هم رفته حدود ۳ درصد از آب آشامیدنی کشور از طریق آب‌شیرین‌کن‌ها تامین می‌شود و ۹۲ درصد از قراردادهای تأمین آب از محل نمک‌زدایی، متعلق به هرمزگان، بوشهر، سیستان و بلوچستان و خوزستان است.
خوزستان، سیستان و بلوچستان، هرمزگان و بوشهر ظرفیت بالایی در تولید آب آشامیدنی با تاسیسات آب‌شیرین‌کن دارند که از این میزان ۸۰ درصد آب مورد نیاز از طریق دریا و ۲۰ درصد نیز از طریق منابع آب سطحی و یا چاه‌ها تامین می‌شود. بر مبنای برنامه دولت برای توسعه استفاده از ظرفیت آب‌شیرین‌کن‌ها و گسترش بهره‌برداری از این تاسیسات، در چهار سال آینده حداقل ۴۰۰ هزار مترمکعب در شبانه‌روز از محل خرید تضمینی آب / پساب به ظرفیت آب‌شیرین‌کن‌های کشور افزوده خواهد شد.

منبع: روزنامه همشهری