نگرانی بزرگ‌ اروپا از مصرف گاز چین
نگرانی بزرگ‌ اروپا از مصرف گاز چین
آژانس بین‌المللی انرژی (IEA) اعلام کرد رشد بیشتر از حد انتظار تقاضای چین برای گاز در سال جاری، ریسک بزرگتری برای تامین گاز اروپا در مقایسه با توقف کامل صادرات روسیه خواهد بود.

به گزارش خبرنگار «نبض انرژی» آژانس بین‌المللی انرژی در گزارش سه ماهه خود اعلام کرد اگرچه تقاضای چین، یک عامل نامعلوم بزرگ مانده است اما تحت یک سناریوی خوش‌بینانه، اگر قیمت گاز طبیعی مایع (ال‌ان‌جی) کاهش بیشتری پیدا کند و اقتصاد این کشور توسعه سریع‌تری داشته باشد، واردات ال‌ان‌جی حداکثر ۳۵ درصد در سال ۲۰۲۳ افزایش پیدا خواهد کرد. این امر، رقابت جهانی برای ال‌ان‌جی را تشدید خواهد کرد و ممکن است دوباره قیمت آن به سطح غیرقابل قبولی که تابستان گذشته دیده شد، برگردد.

چین، محدودیت‌های سخت‌گیرانه کووید را که سال گذشته باعث سرکوب تقاضا برای انرژی شده بود و به اروپا کمک کرد رکورد بالایی ال‌ان‌جی از سراسر جهان وارد کند، لغو کرده است. افزایش واردات ال‌ان‌جی و زمستان ملایم، به اروپا کمک کرد فصل گرمایش را بدون اتکای چندان به واردات گاز از روسیه، سر کند و قیمت گاز از رکورد بالا، بیش از ۸۰ درصد کاهش پیدا کرد.

رشد اقتصادی سریع‌تر چین در سال میلادی جاری، تقاضا برای سوخت در این کشور را افزایش خواهد داد اما سوال بزرگ این است که آیا خرید گاز را به اوج سال‌های قبل خواهد رساند.

اما در گزارش آژانس بین‌المللی انرژی آمده است یک اختلاف ۴۰ میلیارد متر مکعبی بین پایین‌ترین و بالاترین برآورد از واردات ال‌ان‌جی چین در سال میلادی جاری وجود دارد. طبق بالاترین برآورد، واردات چین از رکورد سال ۲۰۲۱ فراتر خواهد رفت. این اختلاف برآورد معادل حدود هشت درصد از مصرف گاز اروپا در سال جاری بوده و ابهامات پیرامون تقاضای چین را منعکس می‌کند. این ابهامات بزرگتر از ابهامات پیرامون احتمال از دست کل واردات گاز روسیه از طریق خط لوله است.

بر اساس گزارش بلومبرگ، در حال حاضر، پیش بینی می‌شود مصرف گاز چین در سال ۲۰۲۳، حدود هفت درصد رشد کند. کاهش مصرف گاز اروپا در سال ۲۰۲۲، رکورد زد و امسال ممکن است اندکی کاهش پیدا کند. مقامات آژانس بین‌المللی انرژی و اتحادیه اروپا هشدار داده اند که انضباط در مصرف گاز، با توجه به عرضه کمتر گاز از سوی روسیه، برای اروپا ضروری مانده است.

منبع: ایسنا