توسعه سواد محیط‌زیستی هزینه‌های کشور را کاهش می‌دهد
توسعه سواد محیط‌زیستی هزینه‌های کشور را کاهش می‌دهد
معاون آموزش و مشارکت‌های مردمی سازمان حفاظت محیط زیست گفت: یکی از راهبردهای اصلی ما، توسعه سواد محیط زیستی است که باعث کاهش هزینه‌های مترتب بر کشور می‌شود و ضرورت دارد برای نیل به این هدف، مخاطبان جدیدی در سطح کشور پیدا کنیم.

به گزارش خبرنگار «نبض انرژی»نورالله مرادی روز دوشنبه در مراسم امضای تفاهم نامه همکاری این معاونت و سازمان نهضت سوادآموزی، با بیان اینکه در گذشته آموزشیار نهضت سوادآموزی بودم و به این موضوع افتخار می‌کنم، افزود: حوزه فرهنگ یک نامحسوس و زمان‌بر است، فعالی‌ های نهضت سوادآموزی در سطح کشور همواره مفید و اثرگذار بوده از این رو معتقدم که فعالان این عرصه مصداق مجاهد فی سبیل الله هستند؛ همانگونه که همکاران ما در سازمان حفاظت محیط زیست هم این ویژگی را دارند.

وی مخاطبان نهضت سوادآموزی را از جمله گروه‌های هدف برای ارتقای سطح سواد محیط زیستی عنوان کرد و گفت: بخشی از دانش بومی محیط زیست کشور نزد این مخاطبان است. از این رو، فضای مناسبی برای همکاری سازمان حفاظت محیط زیست و سازمان نهضت سوادآموزی مهیا است.

مرادی با تاکید بر لزوم خروجی محور بودن تفاهم‌نامه‌های منعقد شده با دستگاه‌ها و سازمان‌های مختلف، افزود: حتما باید در مدت زمان تفاهم‌نامه برای هر فصل آن برنامه‌ریزی کنیم تا در پایان دوره، خروجی مناسبی داشته باشیم. بر این اساس با تشکیل یک کارگروه مشترک، این هدف را دنبال خواهیم کرد.

وی، زیست بوم جدید دیجیتالی و شبکه های اجتماعی را بستر مناسبی برای ارتقای سواد محیط زیستی اقشار مختلف جامعه به ویژه سوادآموزان نهضت سوادآموزی عنوان کرد.

معاون آموزش و مشارکت های مردمی سازمان حفاظت محیط زیست با اشاره به رویکرد محیط زیستی دولت مردمی، اظهار امیدواری کرد امضای تفاهم نامه همکاری با سازمان نهضت سوادآموزی زمینه ساز اتفاقات خوب در حوزه محیط زیست باشد.

ظرفیت نهضت سوادآموزی برای توسعه مفهوم محیط زیست و تغییر نگاه به مقوله زندگی سالم

در بخش دیگری از این مراسم، رییس سازمان نهضت سوادآموزی، پیام امام خمینی(ره) به نهضت سوادآموزی در سال ۱۳۵۷ را یکی از راهبردی‌ترین پیام‌های ایشان عنوان کرد و افزود: در این پیام تاریخی، هدف از تشکیل نهضت سوادآموزی رسیدن کشور به استقلال فرهنگی بیان شده است.

علیرضا عبدی افزود: نهضت سوادآموزی به عنوان جریانی فراگیر که گروه‌های سنی مختلف از زنان خانه دار تا کشاورزان و صنعتکاران را در برمی‌گیرد، ظرفیت بالایی برای توسعه مفهوم محیط زیست و تغییر نگاه ما به مقوله زندگی سالم دارد.

رییس سازمان نهضت سوادآموزی با اشاره به تاکید آموزه های اسلامی بر رعایت حقوق همه جانداران و موجودات زنده، آمادگی این سازمان برای همکاری با سازمان حفاظت محیط زیست برای ارتقای سطح سواد محیط زیستی در جامعه را اعلام کرد.

به گفته عبدی، سوادآموزان نهضت سوادآموزی در سطح کشور در یک ماه آینده، یک میلیون درخت خواهند کاشت.

وی با تاکید بر لزوم ورود مباحث آموزشی محیط زیست به کتاب‌های درسی سوادآموزان، اظهار امیدواری کرد امضای این تفاهم نامه زمینه دستیابی به اهداف محیط زیستی کشور را فراهم کند.

در این مراسم، تفاهم نامه همکاری بین سازمان حفاظت محیط زیست و سازمان نهضت سوادآموزی به منظور بهره‌گیری از ظرفیت دو سازمان برای ارتقای آگاهی های محیط زیستی، تقویت و توسعه مهارت های سواد و افزایش سطح مشارکت پذیری کم سوادان در زمینه مسائل محیط زیستی و اشاعه آن به امضای معاون آموزش و مشارکت های مردمی سازمان حفاظت محیط زیست و رییس سازمان نهضت سوادآموزی رسید.