حمایت وزارت نیرو از شرکت‌های دانش‌بنیان‌ با مکانیزم زیست بوم نوآوری|تاسیس صندوق پژوهش و فناوری نیرو برای پشتیبانی مالی از دانش‌بنیان‌ها
حمایت وزارت نیرو از شرکت‌های دانش‌بنیان‌ با مکانیزم زیست بوم نوآوری|تاسیس صندوق پژوهش و فناوری نیرو برای پشتیبانی مالی از دانش‌بنیان‌ها
مدیرکل دفتر آموزش، تحقیقات و فناوری وزارت نیرو با تشریح برنامه‌های این وزارتخانه برای حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان گفت: با هدف حمایت ویژه از شرکت‌های دانش‌بنیان، صندوق پژوهش و فناوری نیرو تأسیس شده و در این راستا تمامی برنامه‌ها در قالب مکانیزمی تحت عنوان زیست بوم نوآوری در حال پیگیری است.

به گزارش خبرنگار «نبض انرژی» “سید مهدی نوربخش” امروز سه‌شنبه در اولین نشست مشترک وزیر نیرو با شرکت‌های دانش بنیان فعال در صنعت آب و برق، با تشریح برنامه‌ها و رویکرد‌های وزارت نیرو در حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان گفت: بنا بر معرفی شرکت‌های مادرتخصصی امروز میزبان ۲۱ شرکت دانش بنیان فعال در صنعت آب و برق کشور هستیم که قرار است به صورت مستقیم مسائل، چالش‌ها و پیشنهاد‌های خود را در حضور وزیر نیرو ارائه کنند.
مدیرکل دفتر آموزش، تحقیقات و فناوری نیرو ادامه داد: مسئله اقتصاد دانش‌بنیان و حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان که بار‌ها در فرمایشات مقام معظم رهبری نیز مطرح شده است، از جمله موضوعات مهمی است که به صورت پیوسته مورد توجه وزارت نیرو قرار گرفته و در این رابطه تلاش‌های فراوانی با حمایت شخص وزیر صورت پذیرفته است.
نوربخش در رابطه با شکل‌گیری و تقویت شرکت‌های دانش بنیان و فناور افزود: به صورت کلی وزارت نیرو در چهار حوزه مختلف با شرکت‌های دانش‌بنیان ارتباط دارد که حوزه اول مربوط به خرید مستقیم محصولات و خدمات شرکت‌های دانش بنیان به عنوان مشتری عمده است.
مدیرکل دفتر آموزش، تحقیقات و فناوری در همین رابطه یادآور شد: وزارت نیرو در بخش‌های مختلف صنعت آب و برق مانند نیروگاه‌ها، تصفیه‌خانه‌ها و سد‌ها، اساساً مشتری مستقیم شرکت‌های دانش بنیان است و متناسب با نیاز‌هایی که دارد، تعاملات خود را با این شرکت‌ها تعریف کرده و پیش می‌برد.

از شرکت‌های دانش‌بنیان برای ارتقای کیفیت محصولات و تولیدات حمایت می‌کنیم
وی در ادامه در رابطه با دیگر حوزه‌ها گفت: در حوزه دوم وزارت نیرو به صورت مستقیم درگیر محصولات و خدمات شرکت‌های دانش‌بنیان نیست، اما تحت تأثیر خدمات و فعالیت‌های این شرکت‌ها قرار دارد. به عنوان مثال در حوزه تولید لوازم خانگی و کولر‌های آبی ما تحت تأثیر فعالیت شرکت‌های دانش‌بنیان هستیم و از این شرکت‌های برای ارتقای کیفیت محصولات و تولیدات حمایت می‌کنیم.
مدیرکل دفتر آموزش، تحقیقات و فناوری وزارت نیرو در ادامه سخنان خود اظهار کرد: در حوزه سوم وزارت نیرو به عنوان نماینده دولت می‌تواند بازار محصولات شرکت‌های دانش بنیان را به واسطه قواعد و ضوابط تحت تأثیر قرار دهد، مانند قوانینی که به صورت لایحه به مجلس ارائه می‌شود که وزارت نیرو در این مسیر نیز تمام تلاش خود را برای حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان به کار گرفته است.
وی همچنین افزود: حوزه چهارم مربوط به ساختار‌های درونی وزارت نیرو و تأثیرگذاری بر محیط‌های پیرامونی به منظور فراهم کردن فضا برای ورود پژوهشگران و دانشجویان به شرکت‌های دانش‌بنیان است که در این حوزه نیز برنامه‌های دقیق و هدفمندی طراحی شده و با همکاری وزارت علوم در حال پیگیری است.

تلاش برای ارتباط دانشجویان با شرکت‌های دانش‌بنیان
مدیر‌کل دفتر آموزش، تحقیقات و فناوری در مورد جزئیات برنامه‌های وزارت نیرو برای حمایت از شرکت‌های دانش بنیان تصریح کرد: در حوزه زیرساختی که عمدتاً با هدف حمایت از شرکت‌های دانش بنیان برای توسعه دنبال می‌شود، وزارت نیرو برنامه‌هایی مانند راه‌اندازی پارک علم و فناوری برای بازارسازی محصولات دانش‌بنیان‌ها، راه‌اندازی کارخانجات نوآور برای پذیرش و رشد ایده‌ها، راه‌اندازی پردیس‌های علم و فناوری منطقه‌ای به عنوان کانون تعاملات، تقویت صندوق پژوهش و فناوری نیرو به عنوان نهاد مالی تخصصی، راه‌اندازی شبکه اجتماعی متخصصان و تلاش برای زمینه‌سازی سوق دادن دانشجویان به ایجاد کسب و کار‌های دانش‌بنیان را در دستور کار قرار داده است.
وی در ادامه درباره نهاد مالی تخصصی که به حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان خواهد پرداخت، بیان کرد: نهاد مالی تخصصی پشتیبان برای این فعالیت‌ها، صندوق پژوهش و فناروی نیرو خواهد بود که امسال تمرکز بسیار خوبی روی آن شد و شاهد شکوفایی آن در سال‌های آینده خواهیم بود.
نوربخش افزود: در حوزه تنظیم‌گری و حمایت‌های تقنینی نیز بحث‌های قانون گذاری در راستای تقویت و توسعه بازار محصولات دانش‌بنیان، ارتقای استاندارد‌های تولید محصول با هدف بکارگیری فناوری، تدوین دستورالعمل‌های تسهیل و وورد شرکت‌های دانش بنیان به فهرست‌های بلند، بیمه محصولات فناوران و پوشش ریسک مدیران و واگذاری حق بهره برداری از نتایج پروژه‌های پژوهشی مورد تأکید وزارت نیرو است.

حمایت ویژه وزارت نیرو از بازار محصولات دانش‌بنیان
وی همچنین با اشاره به تلاش وزارت نیرو برای حمایت از بازار محصولات شرکت‌های دانش‌بنیان تصریح کرد: در حوزه حمایت‌های مستقیم نیز خرید مستقیم محصولات و خدمات شرکت‌های دانش‌بنیان، حمایت از تولید بار اول، اولویت‌دهی به عقد قرارداد پژوهش کاربردی با این شرکت‌ها، بازارسازی برای شرکت‌ها در کشور‌های منطقه و حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان برای حضور در نمایشگاه‌ها و جشنواره‌های صنعت آب و برق از جمله برنامه‌های اصلی وزارت نیرو برای حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان است.
نوربخش در ادامه و به عنوان نمونه به حمایت‌های ویژه وزیر نیرو برای تصویب آیین‌نامه حمایت از تولید دانش‌بنیان و فناور و اشتغال آفرین در هیئت وزیران اشاره کرد و در این باره گفت: با حمایت‌های وزیر نیرو مصوبه حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان و تجاری سازی نوآوری‌ها و اختراعات به تأیید هیئت وزیران رسیده است که این آیین‌نامه تمامی موارد حمایتی که ذکر شد را پوشش می‌دهد و به صورت جزئی از صفر تا صد برای هر بخش تصمیمات لازم در آن اتخاذ شده است.
مدیر‌کل دفتر آموزش، تحقیقات و فناوری وزارت نیرو در پایان در خصوص مکانیزم اجرایی این حمایت‌ها در بدنه وزارت نیرو تاکید کرد: این حمایت‌ها بر اساس یک زیست بوم نوآوری به صورت توزیع شده در هر بخش از وزارتخانه دنبال خواهد شد و وظایف هر شرکت و نهاد زیر‌مجموعه در این حوزه تفکیک شده است که موضوعاتی چون حکمرانی، توسعه بازار، پژوهش و آینده پژوهی، توسعه فناوری و تأمین مالی را در بر می‌گیرد.