ایرانی‌ترین فاز پارس جنوبی به زودی افتتاح می‌شود|تولید روزانه بیش از 50 میلیون متر مکعب گاز
ایرانی‌ترین فاز پارس جنوبی به زودی افتتاح می‌شود|تولید روزانه بیش از 50 میلیون متر مکعب گاز
طبق گفته سخنگوی دولت ایرانی‌ترین فاز پارس جنوبی توسط رئیس جمهوری به زودی افتتاح می‌شود که با افتتاح آن روزانه بیش از 50 میلیون متر مکعب گاز تولید خواهد شد و ارزش سالیانه آن حدود 3 و نیم میلیارد دلار است.

به گزارش خبرنگار «نبض انرژی» توسعه فاز‌های پارس جنوبی یکی از اولویت‌های دولت‌ها بوده تا براساس آن بتوانند انرژی مورد نیاز کشور را تامین کنند. طبق گفته سخنگوی دولت ایرانی‌ترین فاز پارس جنوبی توسط رئیس جمهوری به زودی افتتاح می‌شود که با افتتاح آن روزانه بیش از ۵۰ میلیون متر مکعب گاز تولید خواهد شد و  ارزش سالیانه آن حدود ۳ و نیم میلیارد دلار است.

این پالایشگاه به عنوان آخرین طرح توسعه پالایشگاه‌های پارس جنوبی باعث افزایش میزان تولید گاز کشور و تأمین پایدار گاز خواهد شد.
بیش از ۷۰ درصد تجهیزات به کار رفته در ساخت پالایشگاه فاز ۱۴ پارس جنوبی توسط نیرو‌های بومی تولید شده است.

لازم به ذکر است که فاز ۱۴ پارس جنوبی با هدف تولید روزانه ۵۶.۶ میلیون مترمکعب گاز غنی، تولید روزانه ۷۵ هزار بشکه میعانات گازی، تولید سالانه ۱.۰۵ میلیون تن گاز مایع (پروپان و بوتان)، تولید سالانه یک میلیون تن اتان به منظور تأمین خوراک واحد‌های پتروشیمی و تولید روزانه ۴۰۰ تن گوگرد احداث شده است.

طبق گفته مشاور وزیر صمت ارزش افزوده محصولات فاز ۱۴ روزانه ۱۵ میلیون دلار است. طراحی و مهندسی، نصب و اجرا و راه اندازی فاز ۱۴ میدان گازی پارس جنوبی ۱۰۰ درصد ایرانی و با محوریت شرکت‌های تابعه وزارت صنعت، معدن و تجارت انجام شده است که در مقایسه با داخلی سازی ۴۲ درصدی در فاز ۴ و ۵ این میدان رشد توانمندی داخلی را نشان میدهد.

سخنگوی صمت در مورد وسعت طرح فاز ۱۴ پارس جنوبی گفت: ۲۱۱ کیلومتر خط لوله ۳۲ اینچ زیر بستر دریا، ساخت و نصب ۴ سکوی دریایی، حفر ۴۴ حلقه چاه و طراحی، ساخت و راه اندازی پالایشگاه این فاز با سرمایه گذاری ۲.۷ میلیارد دلار بخشی از اقدامات انجام شده در فاز ۱۴ پارس جنوبی است.

مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران با بیان اینکه آخرین پالایشگاه پارس جنوبی در روزهای آتی به بهره‌برداری می‌رسد و سرمایه‌گذاری حدود ۲.۵ میلیارد دلاری در آن انجام شده است، گفت: پالایشگاه فاز ۱۴ پارس جنوبی ایرانی‌ترین فاز به شمار می‌آید زیرا ۷۰ درصد تجهیزات آن ایرانی است و با تکمیل این پالایشگاه ۴۲ میلیون متر مکعب به ظرفیت پالایشی گاز اضافه می‌شود.