واردات نفت چین از روسیه رکورد جدیدی ثبت کرد
واردات نفت چین از روسیه رکورد جدیدی ثبت کرد
بلومبرگ به نقل از شرکت کپلر Kpler گزارش داد که چین واردات نفت خود را از روسیه در ماه ژانویه به بیشترین حد خود افزایش داده است.

به گزارش خبرنگار «نبض انرژی»به نقل از راشاتودی، بلومبرگ به نقل از شرکت کپلر Kpler گزارش داد که چین واردات نفت خود را از روسیه در ماه ژانویه به بیشترین حد خود افزایش داده است.

بر اساس این گزارش، پکن روزانه به طور متوسط 1.66 میلیون بشکه نفت خام و نفت کوره از روسیه در ژانویه وارد کرد که بیش از رکورد قبلی ثبت شده در آوریل 2020 است.

داده‌های کپلر نشان داد که چین کل محموله بارگیری شده نفت روسیه از گرید ESPO (خط لوله نفت سیبری شرقی–اقیانوس آرام) و همچنین گریدهای قطب شمال و اورال را خریداری کرده است.

بر اساس این گزارش، پس از جنگ اوکراین و تحریم های غرب که پس از آن مسکو را مجبور کرد با ارائه تخفیف های سنگین به دنبال خریداران جدید برای سوخت خود باشد، چین به عنوان بزرگترین خریدار نفت روسیه با هند رقابت می کند.

این در حالی است که اتحادیه اروپا و بریتانیا در ماه دسامبر واردات نفت خام روسیه را ممنوع کردند و همزمان اتحادیه اروپا و کشورهای گروه 7 محدودیت سقف قیمت را برای نفت خام روسیه که از طریق دریا صادر شود را اعمال کردند.

چین واردات نفت را درست در زمانی افزایش می دهد که به تدریج اقتصاد خود را پس از لغو محدودیت های کرونایی در اواخر سال گذشته میلادی احیا می‌کند.

به گفته آژانس بین‌المللی انرژی (IEA)، بهبود مصرف در چین عامل اصلی رشد تقاضای جهانی نفت در سال جاری میلادی خواهد بود و انتظار می‌رود انی رقم به 101.9 میلیون بشکه در روز برسد.

جذابیت اصلی نفت روسیه در حال حاضر قیمت‌های نسبتا پایین آن است. گریدهای پرچمدار روسیه بسیار پایین تر از برنت یا گریدهای مشابه غرب آفریقا معامله می شوند.

به عنوان مثال، قیمت نفت اورال روسیه در ماه ژانویه به طور متوسط 49.48 دلار برای هر بشکه بود، در حالی که قیمت نفت برنت 82 دلار در هر بشکه بود.

بر اساس گزارش آژانس بین المللی انرژی، صادرات کلی نفت روسیه در ژانویه به طور متوسط 8.2 میلیون بشکه در روز بود که نسبت به ماه قبل افزایش داشت.

منبع: تسنیم